مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

میزبانی کربلا از ۱۲ میلیون زائر در اربعینی غریب

0 28

با پایان آیین اربعین حسینی در کربلای معلا، منابع امنیتی عراق آمار شرکت کنندگان در مراسم امسال را با وجود همه گیری ویروس کرونا، بیش از ۱۲ میلیون زائر اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، با وجود نگرانی ها از احتمال اثرگذاری همه گیری کرونا در آیین اربعین حسینی امسال، خبرگزاری ملی عراق «نینا» به نقل از این منابع اعلام کرد که ۱۲ میلیون زائر عراقی در طول ۱۰ روز گذشته (دهم تا بیستم صفر) برای گرامیداشت اربعین حسینی، وارد کربلا شدند.

دولت عراق به دلیل نگرانی از شیوع کرونا، امسال از صدور روادید برای زائران خارجی علاقه مند به مشارکت در راهپیمایی اربعین حسینی خودداری کرد اقدامی که باعث غیبت ایرانیان به عنوان دومین جمعیت بزرگ زائران در اربعین حسینی بعد از زوار عراقی شد.

آیین اربعین حسینی در عین حال در نتیجه عملیات پیشدستانه امنیتی روزها و هفته های قبل از شروع مراسم و تدابیر امنیتی در طول ایام پیاده روی زائران در مسیرهای مختلف به سمت کربلا، با آرامش و در امنیت برگزار شد.

طبق گزارش خبرگزاری نینا، بیش از ۳۱ هزار نیروی امنیتی از پلیس، نیروهای اطلاعاتی و الحشد الشعبی و یک هزار و ۶۰۰ نیروی داوطلب مردمی در ارائه خدمات شهری و بازرسی و نظم بخشی به حرکت زائران در مراسم اربعین حسینی امسال شرکت کردند.

وزارت حمل و نقل عراق نیز با به کارگیری ناوگان ویژه خود شامل هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو در طول ایام اربعین برای نقل و انتقال زائران به داخل و خارج کربلا، از موفقیت این طرح خبر داده است.

تولیت های عتبات مقدسه در عراق شامل عتبات مقدسه نجف اشرف، کاظمین، سامرا به علاوه امام حسین (ع) و ابوالفضل العباس (ع) همانند سال های گذشته امسال نیز در نقل و انتقال زائران به وزارت حمل و نقل  و دیگر دستگاه های خدمات رسان کمک کردند.

مشارکت بیش از سه هزار و ۵۰۰ پاکبان شهری و ۶۰۵ دستگاه حمل زباله به علاوه توزیع یک هزار سطل بزرگ جمع آوری زباله و ۱۰۰ هزار کیسه زباله از دیگر اقداماتی بود که در طول ۱۰ روز مراسم اربعین حسینی در کربلا (دهم تا بیستم صفر) سبب شد تا نظافت عمومی در این شهر مقدس حفظ شود.

طبق گزارش ها، ۱۲ شهرداری از ۱۲ استان از جمله استان های سنی نشین عراق در جمع آوری زباله و نظافت شهری در طول آیین اربعین حسینی به شهرداری کربلا کمک کردند که در نتیجه آن جمع آوری و معدوم کردن ۱۱ هزار تن زباله بوده است.

از حیث بهداشتی نیز ۴۵ گروه در این استان با همراهی ده ها دستگاه خودرو فوریت های پزشکی، در طول مسیرهای منتهی به کربلا برای ارائه خدمات بهداشتی به زائران، مستقر شدند.

سه بیمارستان بزرگ در استان کربلا به علاوه ۴۵ مرکز درمانی نیز در این راستا فراهم آمد و طی این مدت ۶۵۸ هزار زائر به صورت سرپایی در طول ایام اربعین درمان شدند و بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیسه خون از داوطلبان نذر خون جمع آوری شد.

در همین حال اداره آیین های اربعین و سازماندهی موکب های حسینی وابسته به عتبه حسینی و عباسی در کربلا اعلام کرد که ۱۰ هزار و ۶۰۰ موکب و هیات حسینی در اربعین امسال ثبت شده است.

این موکب ها از استان های مختلف عراق در طول ۱۰ روز از دهم تا بیستم صفر به زائران در کربلا خدمات رسانی کردند.

این اداره پیش تر در جریان حادثه سه شنبه گذشته گفته بود که تنها یک موکب غیرقانونی در روز سه شنبه گذشته (۱۸ صفر) قصد داشت که بدون مجوز قانونی، در مراسم اربعین حسینی اخلال ایجاد کند که با دخالت به موقع نیروهای امنیتی، این اقدام آنها مهار شد.

در حوزه رسانه ای نیز ۴۴ شبکه تلویزیونی به علاوه ۵۰ خودرو «اس ان جی» و ۱۸۰ رسانه و ده ها رادیو و خبرگزاری مراسم اربعین حسینی را پوشش دادند تا این آیین با شکوه به بهترین وجه به در جهان مخابره شود.

لازم به یادآوری است که تولیت های حسینی و عباسی به همراه مقامات محلی استان و فرماندهان دستگاه های امنیتی هر سال در کنفرانس خبری مشترک، پایان موفقیت آمیز برپایی آیین اربعین حسینی و شمار زائران شرکت کننده در این مراسم را اعلام می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.