مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

ساهوپ، سیاست‌گذار هوشمندی که در کرونا بوجود آمد

کرونا، اهمیت نخبه‌پروری را به ما آموخت
0 21

شیوع ویروس کرونا هرچند با مرگ تعدادی از مردم ایران و دیگر کشورها همراه بود اما به ما آموخت که توجه به نخبگان و استفاده از توان علمی آنها نه تنها نقش اساسی در خوداتکایی و خنثی کردن تحریم‌ها دارد بلکه اهرمی برای رقابت و رسیدن به توسعه ایران اسلامی است.

کرونا همچنان می‌تازد و جان می‌گیرد. از زمان شیوع کرونا اتفاق‌های تازه‌ای در ایران و جهان رخ داده و هر روز میزان اثرگذاری این بیماری در جای جای زندگی بشر بیشتر نمایان می شود.

تعطیلی مراکز مختلف تجاری، گردشگری، مذهبی، مدارس و دانشگاه‌ها برای مدتی قصه جدیدی نیست اما آنچه که این ویروس حداقل برای کشور به ارمغان آورد، تلاش برای ایجاد تحول در سیستم آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها، شیوه‌ای جدید برای فعالیت بسیاری از ادارات و سازمان‌ها،‌ دگرگونی در روابط اجتماعی و بهداشت فردی و مهم تر از همه بروز اندیشه‌ها و تفکرات خلاق در تولید محصولات بهداشتی و ضد کرونا و سامانه‌های جدید آموزشی و پژوهشی برای رصد کووید ۱۹ بود.

زنگ خطر کرونا

کرونا در بیشتر مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زنگ خطر را برای ایجاد تغییرات به صدا در آورد و با مرگ انسان ها استیصال بشریت را در برابر خود به رخ کشید تا حتی مادی‌گراها هم نیم نگاهی به آسمان کنند. 

همگرایی ملت و دولت ایران

این در حالی است که مردم و مسوولان جمهوری اسلامی ایران باوجود تنگناهای بین المللی در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی که تحریم های ظالمانه دلیل آن شد، با یک همگرایی به مانند پیروزی در انقلاب سال ۵۷ و رشادت در هشت سال دفاع مقدس، به گونه ای با این ویروس مبازره کردند که تعداد جان باختگان کشور کمتر و بهبودیافتگان بیشتر از آمار سایر کشورهای پیشرفته و حتی آمریکا بود.

همچنین تولید قابل قبولی از کیت‌های تشخیص کرونا، موادضدعفونی کننده و ماسک علیه کویید ۱۹، تبدیل خط تولید کارخانه‌ها به مواد مورد نیاز در مبارزه با این ویروس و ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات بیمارستانی توسط شرکت‌های دانش بنیان وابسته به دانشگاه‌ها نمونه این همگرایی قشر نخبه کشور برای کمک در از بین بردن اپیدمی کرونا بود.

ضرورت توجه به اقشار نخبه و متخصصان

به عبارتی کرونا نشان داد که اگر توجه به اقشار نخبه و متخصصان کشور شود ،می‌توان همراه با همگرایی شاهد تحولات بسیار بیشتر در عرصه‌های علم و فناوی بود.

میرسامان پیشوایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درمورد نقش نخبگان در توسعه کشور در دوران کرونا گفت: اساتید و قشر نخبگان علاوه بر نقش آفرینی عمومی که دارند، می‌توانند در حوزه های تخصصی نیز  تاثیرگذار شوند تا طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سبب تبدیل دانایی به توانایی شوند.

وی افزود: هدف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تبدیل علم تولید شده در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به راه حل‌های کارا و اثر گذار است تا سبب خلق ثروت برای کشور شود که در این راه قشر نخبه دانشگاه‌ها و بسیج اساتید  نقش موثری می‌توانند ایفا کنند.

رییس کانون استادی بسیج دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر این که دولت سازی و جامعه سازی مورد نیاز امروز کشور است، اظهارداشت: اصلاح نظام حکمرانی یک ابرمساله مهم روبروی قشر نخبه کشور است که می‌تواند در حوزه‌های سیاست‌گذاری، نظارت بر سیاست و ارزیابی اثر بخشی سیاست‌ها اساتید دانشگاهی اثرگذار شوند.

پیشوایی با بیان این که اندیشکده حکمرانی دانشگاه علم و صنعت سامانه هوشمند برای پیش بینی و ارایه راه حل برای بحران کرونا ساخته است، تصریح کرد: کرونا بهانه‌ای برای ایجاد این سامانه بود تا دیگر مشکلات کشور مانند مسایل اقتصادی، رکود و تورم، بحران طلا و ارز و مسکن قابل پیش بینی و رصد کردن شود.

میرسامان پیشوایی

ساهوپ، سیاست‌گذار هوشمندی که در کرونا بوجود آمد

وی ادامه داد: این سامانه که ساهوپ یا سیاست‌گذاری هوشمند در بحران‌های اپیدمی نام دارد با همکاری دانشکده‌های فنی و پزشکی و رشته اپیدمیولوژی انجام شد. در این سامانه امکان شبیه سازی بحران بر اساس سناریوهایی مانند قرنطینه عمومی، ظرفیت هوشمند، افزایش ظرفیت بیمارستانی، اصلاح رفتار فرهنگ سازی، تعداد فوت شدگان از کرونا، افرادی که به مراقبت ویژه نیاز دارند، ‌نرخ ابتلا و تغییر رفتار ویروس بررسی و رصد می‌شود.

وی با تاکید براین که ساهوپ ۴۰ روش موثر در رصد شیوع ویروس کرونا را مدل سازی کرده است، عنوان کرد: با توجه به اطلاعاتی که سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به آنها داده است، این مدل سازی در ساهوپ تنظیم شده است.

عضو گروه مهندسی سیستم‌ و زنجیره تأمین دانشگاه علم و صنعت ایران افزود:‌ به عنوان مثال در این سامانه گفته می‌شود که اگر مدارس بازشوند چه تاثیری بر روی متغیرهای کلیدی این بحران مانند تعداد کشته‌ها خواهد داشت. همچنین این سامانه تلاش کرد به جای ورود به کش و قوسی‌های سیاسی برای باز یا بسته بودن مکان‌های مختلف تجاری، ‌اداری  و گردشگری، به موضوع کارشناسی نگاه کرده تا سیاست‌گذار با دیدن پیامدها به درستی تصمیم‌گیری کند.

پیشوایی با تاکید بر این که در گام دوم انقلاب اسلامی می‌توان مشابه چنین سامانه‌هایی در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و… ایجاد کرد، گفت: بیشتر کشورها چنین سامانه‌هایی را راه اندازی کردند و هر روز در حال ارتقای آن هستند.

وی با بیان این که راه اندازی اندیشکده‌ها و مراکز حکمرانی هوشمند و آزمایشگاه های خطمش‌گذاری برای حوزه حکمرانی و سیاست گذاری درمقطع فعلی بسیارمهم است،‌ تصریح کرد: قشر نخبه، اساتید دانشگاهی به ویژه بسیج اساتید در حال حال حاضر یک ظرفیت و پشتوانه است. زیرا طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب درهر نوع تحولی اگر پشتوانه فکری نباشد آن حرکت سبک است.

توجه به قشر نخبه یعنی پشتوانه‌سازی برای حرکت علمی کشور

رییس کانون استادی بسیج دانشگاه علم و صنعت افزود: این درحالی است که روسای قوه مجریه، ‌قضاییه و مجلس شورای اسلامی با انگیزه تحول فعالیت می‌کنند اما اگر پشتوانه فکری لازم برای این حرکت‎ها از سوی قشر نخبه کشور به ویژه بسیج اساتید ایجاد نشود، این فعالیت‍‌ ها به سرانجام مورد انتظار نمی‌رسد.

پیشوایی درباره این که چقدر در کشور همگرایی برای چنین سیاست‌های وجود دارد؟، گفت:‌ معتقدم در بخش‌های مختلف دولت، مجلس و قوه قضاییه این  همگرایی وجود دارد اما هرچه بیشتر اساتید بیشتر به سمت حل مسایل کشور حرکت کنند، این پذیرش نیز بیشتر خواهد بود زیرا وظیفه جنبش استادی کشور مطالبه گری و جریان سازی است تا خود مردم خواستار مطالبات خود ازحاکمان شوند.

وی در خصوص این که کشور در زمان کرونا تا چه میزان توانست بر این بحران فائق آید، خاطرنشان کرد: به طور نسبی حرکت کشور نسبت به سایر کشورهای جهان و حتی کشورهای پیشرفته باوجود نواقصی که وجود داشت خیلی بهتر بود و بحران به خوبی کنترل شد. اما هنوز با حد مطلوب فاصله داریم و نیاز است مسوولان با بهره بردن از قشر نخبه و جوان کشور این حرکت را تسریع کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.