مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

ساده زیستی امام‌ خمینی‌(ره)، سرمشقی برای همه

0 16

یکی از شاخصه‌های امام خمینی (ره) بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ساده زیستی و قناعت بوده که در کنار سایر سجایای اخلاقی و رفتاری و مدیریتی ایشان می‌تواند سرمشقی برای همه به ویژه مسوولان انقلاب اسلامی در همه دوران باشد.

امام خمینی(ره)  از امکانات دنیا هیچ چیزی برای خود نخواست و هنگام رحلت تنها سرمایه وی کتاب‌هایش بود و همه مسوولان انقلاب اسلامی باید همانگونه که ایشان از نیازمندان و مستضعفان حمایت می‌کرد خود را خدمتگزار مردم و حامی نیازمندان بدانند و از تشریفات، زرق و برق‌ها و تجملات اجتناب کنند.

حضرت امام (ره) الگوی عالم عامل، وقت شناسی، مدیریت، شجاعت، خوش رفتاری، مردمداری، پارسایی و ساده زیستی بودند و  جمهوری اسلامی در دنیای امروز به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران امر  الگویی برای آزادی خواهان جهان و ملت های مظلوم دنیاست که این چنین حکومتی به دست رهبری با شاخصه‌های مدیریتی خاص تشکیل شده است.

 امام راحل الگو و اسوه ساده زیستی بود و همه جوانان و نسل جدید باید با خصوصیات اخلاقی ایشان بیشتر آشنا شده و از این الگوی متعالی درس زندگی بیاموزند. این ویژگی‌های امام موجب شد تا او را در بین رهبران دنیا متمایز و متفاوت کند.

ساده زیستی امام (ره) وجه تمایز ایشان با دیگر رهبران جهان است

استاد حوزه علمیه اصفهان در این ارتباط در گفت و گو با ایرنا ساده زیستی را وجه تمایز امام با دیگر رهبران جهان دانست و اظهارداشت: ساده زیستی مسوولان باید همانند امام و رهبر معظم انقلاب بصورت علنی و به وضوح قابل مشاهده باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی ابطحی ادامه داد:  انسان وقتی در راس مسوولیت قرار می‌گیرد به عنوان الگوی جامعه  باید از تشریفات و تجملات پرهیز کنند و در حد ضعیف‌ترین مردم زندگی کنند.

وی گفت: امام خمینی (ره) عالمی بی‌نظیر در عالم مرجعیت و زعامت محسوب می‌شود و بعد از معصومین (ع) تا کنون نظیر این بزرگوار وجود ندارد و تبیین ابعاد شخصیت ایشان باید بیش از پیش صورت گیرد.

این استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: با نگاه به ابعاد مختلف زندگی امام (ره) از هر جهت عبادت، سیاست، زهد و تقوا و ساده زیستی بی نظیر و ممتاز بوده است و مثل و مانندی برای ایشان وجود ندارد.

زندگی امام راحل الگوی برای امت اسلامی است

وی امام (ره)  را الگو برای امت اسلامی ذکر و اضافه کرد : امام خمینی(ره) نسبت به دنیا تعلق خاطر نداشت، ساده زیست و قانع بود و از تشریفات و تجملات پرهیز کرد و از مال دنیا چیزی را ذخیره نکرده است.

حجت الاسلام ابطحی افزود: در تمام دوران زندگی، امام ساده زندگی کرد و هیچ وقت هم این سادگی را رها نکرد و الان هم آثار سادگی امام راحل در قم و نجف موجود است و بیانگر سادگی و ساده زیستی ایشان بود.

به گفته وی امام یک شخصیت بی‌نظیر و بی‌بدیلی با صفات ارزشمند در زمینه‌های سیاسی، مدیریتی و اجتماعی بود و باید سیره، سنت، اخلاق حسنه و کریمه، شجاعت و عزت  بنیانگذار جمهوری اسلامی را سرلوحه امور زندگی قرار داد.

وی ساده زیستی امام خمینی (ره) را نمونه بارز از گفتار و عمل صادقانه معرفی کرد و افزود:  امام خمینی(ره)  مسوولان را به ساده زیستی و زندگی مثل مردم توصیه می‌کرد در زندگی خودش نیز به این امر توجه ویژه داشت.

حجت الاسلام ابطی اضافه کرد: صداقت و ساده زیستی در ابعاد مختلف زندگی ایشان مورد توجه و مشاهده بود و همواره همه نسبت به این موضوع اذعان دارند.

وی با بیان اینکه حضرت امام با زندگی و مدیریت و رهبری خود دنیا را تحت تاثیر قرار دادند، افزود: ساده زیستی امام خمینی(ره) یکی از بزرگترین امتیازات ایشان محسوب می‌شود که با اینکه توانایی استفاده از بهترین امکانات را داشتند اما در خانه بسیار محقر و کوچک زندگی می‌کردند.

امام جمعه سابق مبارکه در همین ارتباط در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: مردم‌داری، یکی از جنبه‌های مهم و محوری زندگی انبیا، اوصیا و اولیا الهی است که لازمه آن ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی و دنیا طلبی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد محمدی افزود: ساده زیستی، مردم‌داری و پرهیز از تجمل‌گرایی به خوبی با مطالعه و بررسی زندگی پیامبران الهی قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه ساده زیستی و پرهیز از تجمل گرایی آثار بسیار ارزشمندی به دنبال دارد ، ادامه داد: انسانهای ساده زیست، بی تکلف و سهل الوصول هستند و مردم برای روبه رو شدن با او دردسری ندارند.

حجت الاسلام محمدی گفت: انسان‌های ساده زیست احساس نزدیکی به طبقات پایین جامعه دارند و آنها هم بطور متقابل احساس نزدیکی با او دارند و به همین خاطر امام در قلب همه مردم جای داشته است.

وی بیان کرد: امام خمینی (ره) در زندگی شخصی خود با اینکه حاکم مطلق ایران بود اما بیش از چند جلد کتاب نداشت و این بزرگوار انسانی ساده زیست بود و همواره توصیه به همراهی با کوخ نشینان داشت.

این پژوهشگر و استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امام راحل همواره در زندگی خود برای کوخ نشینان و مستضعفان جامعه احترام قائل بودند و می فرمودند من یک موی کوخ نشینان را به کاخ نشینان نمی‌دهم و ما بوجود چنین امامی افتخار می‌کنیم.

حجت الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: مردم عادی و محرومان در مقابل حکومت طاغوت انقلاب و در دوران دفاع مقدس از کشور دفاع کردند و مسائل و مشکلات زیادی را تحمل کردند و در مقابل توطئه‌ها و کودتاها و سختی‌ها مقاومت می‌کنند.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل مهمی که مسوولان و متولیان امر باید ساده زیستی را بیشتر جدی بگیرند، این است که اگر سبک زندگی آنها تجملی باشد مردم هم از آنها پیروی می‌کنند و توجه به محرومان به فراموشی سپرده خواهد شد.

مشاهده برخی از بی توجهی‌ها نسبت به محرومان ناشی از دوری مسوولان از ساده زیستی است

امام جمعه سابق مبارکه اظهارداشت: بطور قطع مشاهده بعضی از بی توجهی‌ها نسبت به محرومان جامعه، ناشی از دوری مسوولان از ساده زیستی است.

وی با بیان اینکه مسوولان جامعه در این زمینه تکلیف سنگینی بر عهده دارند، تصریح کرد: در صورتیکه مسوولان جامعه دنیا طلب و تجمل گرا شدند انسانهای ترسو و خود باخته‌ای خواهند شد و در مقابل کوچکترین فشاری در امور دنیوی اهل معامله و فراموشی عزت مومنان می‌شوند و همه چیز را برای کسب دنیا به فنا می‌دهند.

حجت الاسلام محمدی بیان کرد: امام خمینی (ره)  به مردم و بویژه مسوولان در مورد ساده زیستی سفارش دائمی داشتند و امروز هم رهبر معظم انقلاب همین تاکید را به مردم و مسوولان دارند.

وی افزود: تکلیف مسوولان نسبت به مردم خیلی سنگین‌تر است و باید توجه جدی به ساده زیستی داشته باشند و در صورتیکه این توصیه‌ها را جدی نگیرند دنیا و آخرت خود را خراب خواهند کرد.

امام جمعه سابق شهر مبارکه گفت: شایسته است دست‌کم در این ایام ارتحال حضرت امام (ره) سبک زندگی، توصیه‌ها و کتاب زندگی ایشان را بررسی کنیم و مسوولان کشور که مدعی پیروی از خط امام و رهبری هستند این مسائل را رعایت کنند تا مردم هم بتوانند به آنها اقتدا کنند.

امام خمینی(ره) با آحاد جامعه همدرد بود

استاد حوزه علمیه شهرستان مبارکه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با نگاهی به مبانی فکری و اعتقادی امام (ره) در می‌یابیم که زندگی ایشان بر مبنای ساده زیستی و دوری از تجملات قرار داشته است. 

حجت الاسلام والمسلمین محمد زارعی افزود: امام خمینی(ره) یکی از برجسته ترین انسانهای مومن در روزگار ما محسوب می‌شوند و انسان مومن در اصل برای دنیا اصالت قائل نیست و برای مصرف بیشتر به عنوان یک ارزش و هدف و غایت، حسابی باز نکرده است.

وی با بیان اینکه آخرت، کمالات انسانی و خودسازی برای انسان مومن اصل و ارزش است ، خاطرنشان کرد: امام (ره)  یک رهبر الهی بود که با آحاد جامعه و پایین ترین اقشار جامعه همدرد و الگو  بود. 

حجت الاسلام زارعی گفت: طول زندگی پر برکت حضرت امام در قم، نجف و بعد از انقلاب بر پایه ساده زیستی استوار بود و ایشان همواره به مسوولان نظام تاکید داشتند که باید از اشرافیگری پرهیز کنند و گرفتار مسابقه در اشرافیت نشوند .

وی اضافه کرد: فاصله گرفتن مسوولان از ساده زیستی سم مهلکی برای آنها محسوب می‌شود و پیشرفت معنوی جامعه با بی‌توجهی به تجملات و اشرافیگری محقق خواهد شد.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امام بعنوان یک الگو با ساده زیستی خود حجت را برای مردم و مسوولان جامعه تمام کردند.

وی با بیان اینکه مسوولان در جامعه انسانی و اسلامی باید حرکت جهادی داشته باشند تا بتوانند بر فشارهای دشمنان غلبه کنند ادامه داد: مسوولان باید با تمام وجود در کنار مردم و در وسط میدان باشند تا مردم از فشارهای دشمن کمتر ضربه ببینند و احساس تنهایی نکنند.

حجت الاسلام زارعی بیان کرد: وقتی مسوولان کنار مردم باشند حتی در صورت فشار دشمنان، ملت هم سختی‌ها  و دشواری ها را تحمل می‌کنند.

وی اظهار داشت: مسوولی که گرفتار فرهنگ اشرافی شد، خود را نسبت به اموال عمومی محق می‌داند و  نمی‌تواند برای مردم کار کند و جهاد در راه خدا و رفع گرفتاری مردم برای او شعاری بیش نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.