مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

 رتبه ۱۲ مدیریت امنیت سایبری کشورهای آسیا-اقیانوسیه برای ایران

0 18

نتایج رتبه‌بندی کشورهای آسیا و اقیانوسیه در مدیریت امنیت سایبری نشان می‌دهد که کشورهای کره‌جنوبی و سنگاپور، مالزی، ژاپن، هند و استرالیا رتبه‌های اول تا پنجم را دارند و ایران دارای رتبه دوازدهم است.

سازمان فناوری اطلاعات ایران با انتشار گزارش رتبه‌بندی امنیت سایبری کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه، از صعود ۶ پله‌ای ایران و کسب رتبه ۵۴ در جایگاه جهانی مدیریت امنیت سایبری خبر داد. در این گزارش راهکارهای عملیاتی کشورمان در جهت بهبود این رتبه و چگونگی کسب این پیشرفت تشریح و نتایج رتبه‌بندی کشورها در این زمینه نیز منتشر شد.

بیتا کیامهر، مدیرکل نظام ملی مدیریت امنیت اطلاعات‌(نما) سازمان فناوری اطلاعات ایران در این باره توضیح داد: ایران توانست با ارتقای ۶ رتبه در میان کشورهای جهان و یک رتبه در سطح منطقه آسیا و اقیانوسیه، جایگاه ۵۴ در بین ۱۹۴ کشور جهان و رتبه ۱۲ در منطقه آسیا و اقیانوسیه را به خود اختصاص دهد؛ این اقدام علاوه بر اینکه بهبود سنجه‌های توسعه مدیریت امنیت اطلاعات را در فضای سایبری به همراه دارد، باعث تعدیل و نیز کاهش نرخ آسیب و خسارت‌های احتمالی در مواجهه با تهدیدات و حملات سایبری می‌شود.

مدیرکل نما گفت: سازمان فناوری اطلاعات ایران از طریق معرفی نماینده خود به اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) به صورت منظم، اقدام به مشارکت و تکمیل پرسش‌نامه‌های ارزیابی و سنجش وضعیت امنیت سایبری (GCI: Global Cyber Security Index) می‌کند تا با شناسایی نقاط قوت در ارکان پنج‌گانه قانونی (Legal Measures)، فنی (Technical Measures)، ظرفیت‌سازی (Organizational Measures)، سازمانی (Capacity Building) و تعاملاتی (Cooperation) جایگاه کشور در میان کشورهای شرکت‌کننده را تبیین و به اثبات رساند. کیامهر درباره اهداف شاخص‌ها و نکات مهم در این فرآیند، خاطرنشان کرد: این شاخص‌ها در راستای شناسایی سطح امنیت سایبری کشورها با هدف بهبود رتبه‌بندی، ایجاد انگیزه و ارتقای سطح کلی تعهد به امنیت سایبری در سراسر جهان طراحی و تدوین شده و در حکم مرجعی معتبر و مورد اعتماد، میزان تعهد کشورها به تامین امنیت سایبری در سطح جهانی را اندازه‌گیری می‌کند. بنابراین با توجه به اینکه امنیت سایبری دارای کاربردهای گسترده‌ای است و صنایع و بخش‌های عملیاتی و ستادی بسیاری را پوشش می‌دهد، تکمیل مناسب پرسش‌نامه نیازمند اهتمام، اطلاعات و دانش مکفی از وضعیت اقدامات انجام شده در حوزه امنیت سایبری توسط سایر دستگاه‌ها و سازمان‌هاست و درج هر کلمه، لینک یا عدد در پرسش‌نامه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته وی، نتایج حاصله توسط سایر کشورهای جهان نشان می‌دهد در منطقه آسیا و اقیانوسیه، کشورهای کره‌جنوبی و سنگاپور‌(هر دو رتبه اول)، مالزی، ژاپن، هند، استرالیا، اندونزی، ویتنام، چین، تایلند، نیوزلند و بنگلادش به ترتیب رتبه‌های اول تا یازدهم را کسب کرده‌اند.

اما ایران در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در سطح جهان رتبه ۶۰ و نمرات به ترتیب ۴۹۴/ ۰ و ۶۴۱/ ۰ را در کارنامه خود ثبت کرده بود. مطابق گزارش اعلام شده توسط ITU در سال ۲۰۲۱ اقدامات امنیت سایبری ایران با شاخص‌های ارزیابی ۰۶/ ۸۱ درصد انطباق داشته است که نشانه جهت‌دهی صحیح و تدوین راهبردهای عملیاتی در این حوزه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.