مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

ربات پرستار ایرانی تا پایان سال از راه می‌رسد

0 117

یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت ربات پرستاری شده که می تواند کمترین ارتباط بین پرستار و بیمار را در بخش‌های عفونی که ناقل بیماری هستند، مورد استفاده قرار بگیرد.

علی قره‌خانی مدیر فنی یک شرکت دانش‌بنیان در گفتگویی با بیان اینکه در این شرکت به ساخت انواع ربات‌ها مشغول هستیم، گفت: با توجه به وضعیت کنونی و شیوع ویروس کرونا در صدد برآمدیم تا رباتی را برای بیمارستان‌ها طراحی کنیم که کمتر نیاز به حضور پرستار در بخش‌ها باشد.

وی با بیان اینکه ضروری است که کمترین تماس بین بیماران مبتلا به کرونا و پرستاران صورت بگیرد، بیان کرد: رباتی که طراحی کرده‌ایم در بخش‌های بیمارستان‌های مبتلایان به کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به این صورت که یک ربات در یک بخش حدود ۶۰ درصد این ارتباط را قطع می‌کند.

به گفته مدیر فنی این شرکت دانش بنیان، فاز طراحی ربات پرستاری که طراحی کرده‌ایم به اتمام رسیده و اکنون وارد فاز ساخت شده‌ایم که تا قبل از پایان سال نمونه اول آن، مورد تست نهایی قرار می‌گیرد.

قره خانی با بیان اینکه این ربات دارای ریموت کنترل است، عنوان کرد: ربات پرستار می‌تواند غذای بیماران را ارائه کند و علائم حیاتی همچون دمای بدن، ضربان قلب و اکسیژن خون را اندازه گیری کند و به پرستار بخش به صورت آنلاین اطلاعات را ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه ربات پرستار باعث مراجعه کمتر پرستاران به بخش‌های مبتلایان به کرونا می‌شود، بیان کرد: این ربات قادر است که ارتباط پرستار و بیمار را به صورت آنلاین برقرار کند و سوالات پرستاران را به بیمار و پاسخ بیمار به پرستاران را مخابره کند.

مدیر فنی این شرکت دانش بنیان گفت: این ربات می‌تواند بین ۸-۱۰ بیمار را در طول روز پشتیبانی کند. همچنین ربات پرستار می‌تواند کار ۳-۴پ رستار را انجام دهد.

قره خانی با بیان اینکه نمونه خارجی این ربات وجود دارد ولی تاکنون نمونه داخلی آن ساخته نشده است، خاطر نشان کرد: البته که این ربات کامل‌تر از ربات خارجی است زیرا ربات خارجی تنها غذا را تحویل می‌دهد ولی این رباتی که طراحی کرده‌ایم علاوه بر ارائه غذا و دارو به بیمار، امکان اندازه گیری علائم حیاتی را دارد.

وی با اشاره به دیگر کاربردهای ربات پرستار بیان کرد: این ربات علاوه بر اینکه در شرایط کرونا مورد استفاده بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد می‌تواند در غیر این شرایط در بخش‌های عفونی نیز از آن بهره برد.

به گفته قره خانی، این ربات دارای یک اتاق کنترل با اپراتور است که بیماران را تحت نظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به قراردادهای منعقد شده برای کاربردی شدن ربات در بیمارستان‌ها گفت: در حال حاضر ۲۰ قرارداد با یکی از بیمارستان‌های کشور منعقد کرده‌ایم که از این ربات در بخش‌های آن مورد استفاده قرار بگیرد.

این شرکت در زمینه پزشکی، مجموعه‌ای از ربات‌های توانبخشی مانند بازو، مچ و پا طراحی و تولید کرده است همچنین ربات‌های زیادی مانند ربات کارتزین و ربات‌های تحقیقاتی و صنعتی نیز در این شرکت طراحی و تولید کرده است. ماموریت اصلی این مرکز توسعه فناوری الکترونیک چاپی در حوزه جوهر، تجهیزات و ماشین آلات و نیز توسعه کاربرد است.

پیش از این نیز در اردبیل یک نمونه ربات پرستار ساخته شده بود.

منبع: مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.