مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

بررسی مزد منطقه ای در سال ۹۹ / هزینه ها از درآمد کارگران پیشی گرفت

0 25

نماینده مجمع عالی کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه هزینه های کارگران بیشتر از درآمد آنها است گفت: سبد معیشت سال گذشته ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان محاسبه شد اما حقوق کارگران با حق مسکن و خواربار کمتر از نیمی از آن است.

محمدرضا تاجیک، عضو کمیته مزد شورای عالی کار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه  پس از 10 بهمن‌ماه سال جاری که مرکز آمار اطلاعات نرخ تورم را بروزرسانی می‌کند سبد معیشت کارگران را برای تورم منتهی به دی ماه تعیین  و محاسبه می شود و به شورای عالی کار ارائه خواهد شد گفت:در بررسی هزینه‌های سبد معیشت یک خانوار کارگری، حداقل هزینه‌ها را در نظر گرفته ایم، یعنی فقط هزینه‌هایی که مورد نیاز افراد است تا بتواند زنده بمانند، نه زندگی کنند.

وی با بیان اینکه مزد منطقه‌ای و مزد صنوف نیز از جمله موضوع‌هایی است که در دستور کار بررسی‌های کمیته مزد قرار دارد، ادامه داد: مزد منطقه‌ای به دستمزد 99 نخواهد رسید. اما در جلسه هشتم بهمن ماه کمیته دستمزد مصوب شد، بررسی‌ها درباره آن در سال آتی توسط کارگروه پژوهشی زیر نظر این کمیته تحقیقات خود را انجام دهد. البته مزد منطقه‌ای نیازمند زیرساخت‌هایی است و تا زمانی که زیر ساختها را نداشته باشیم مزد منطقه‌ای در کشور اجرایی نخواهد بود.

تاجیک افزود: برخی این تصور را دارند که مزد صنایع مختلف به معنای حقوق کمتر است درحالی که حداقل حقوق طبق قانون مشخص شده است و وقتی می‌گوئیم مزد صنایع مختلف به این معنا است که کارگران متخصص باید حقوق و دستمزدهای بیشتری دریافت کنند. کارگران تخصصی باید سطح دریافتی بیشتری داشته باشد و به عنوان یکی از مواردی که درسال‌های آینده باید مورد توجه جدی قرار گیرد ترمیم سطح دستمزد کارگرانی است که از مهارت و تخصص کافی برخوردار هستند.

وی اظهار داشت: شورای عالی کار هر ساله موظف است حداقل دستمزد را متناسب با نرخ تورم و هزینه‌های زندگی تعیین می‌کند تا براساس سطح معیشت کارگران بتوان مزدی متناسب به آنها پرداخت کرد. بسیاری از کارگران اکنون تنها نیمی از دستمزد واقعی خود را دریافت می‌کنند و تا زمانی که حداقل دستمزدها اصلاح نشود نمی‌توان درباره ساری و جاری شدن مزد منطقه‌ای و صنایع سخن گفت.

نماینده مجمع عالی کارگران در شورای عالی کار  عنوان کرد:‌  سبد معیشت سال گذشته 3 میلیون و 760 هزار تومان محاسبه شد اما حقوق کارگران با حق مسکن و خواربار کمتر از نیمی از آن است. این به معنای آن است که بسیاری  از کارگران تنها کمتر از نصف سبد معیشت خود را دریافت می‌کنند.

منبع : خبرگزاری تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.