مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

اساس موفقیت در عرصه مدیریت

0 36

به نقل از  Forbes مدیران هیچ‌گاه نباید فکر کنند که فقط به یکسری تکنیک‌ها و اطلاعات فنی برای مدیر شدن نیاز دارند، بلکه آنچه مهم است داشتن مهارت‌های نرمی است که اساس و پیش نیاز موفقیت در عرصه مدیریت به شمار می‌آیند. این مهارت‌های نرم شامل یک سری نگرش‌ها، عادات و رفتارهایی هستند که مدیران هنگام رویارویی با کارکنان به کار می‌بندند و با کمک آنها مسائل و چالش‌های خود و سازمان شان را حل می‌کنند.

در ادامه به ۱۰ مهارت نرمی که هر مدیری به آن نیاز دارد اشاره خواهد شد.

1️⃣ قابل اتکا بودن:

آیا شما به‌عنوان فردی که هم مافوق‌ها و هم زیردستانش می‌توانند با خیال راحت به او تکیه کنند شناخته می‌شوید؟ اگر پاسخ مثبت است پس شما یکی از مهارت‌های نرم مورد نیاز برای مدیر شدن را دارا هستید و اگر جوابتان منفی است پس باید در این زمینه روی خود کار کنید.

2️⃣ قاطعیت:

شما باید چه نسبت به روسای خود و چه زیردستانتان قاطعانه رفتار کنید و چیزها را همان طور که هستند برای آنها بیان کنید. در عین حال، این قاطعیت و صریح بودن باید با احترام و حفظ حرمت افراد همراه باشد و این یعنی قاطعیت مهربانانه.

3️⃣ سخت کوشی:

آیا شما سختکوش‌ترین و موفق‌ترین مدیر در میان مدیران هم رده خود هستید یا اینکه تماشاگر موفقیت و پیشرفت همکاران‌تان یعنی مدیران سایر بخش‌ها هستید. اگر جزو گروه دوم هستید حتما باید برای تقویت و افزایش سختکوشی‌تان گام بردارید.

4️⃣ مهارت‌های ارتباطی:

شما چگونه با روسا، هم رده‌ها و زیردستان‌تان ارتباط برقرار می‌کنید و ارتباط‌تان را با آنها حفظ می‌کنید؟ آیا می‌توانید به همان خوبی که به‌صورت نوشتاری با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید به‌صورت رودررو با آنها ارتباط برقرار کنید؟ یک مدیر باید توانایی‌اش را در برقراری انواع ارتباطات چه به‌صورت نوشتاری، گفتاری و دیداری تقویت کند.

5️⃣ کار تیمی:

مدیران در دنیای کسب و کار امروز، تافته جدا بافته و جدای از روسا، همکاران و زیردستان شان نیستند و لازم است که با همه آنها در ارتباط باشند و در کارهای تیمی با آنها تعامل داشته باشند.
علاوه بر این هر مدیری نیاز دارد که افرادی از طیف‌های مختلف و با ویژگی‌های متفاوت را گرد هم جمع کند و از مجموعه آنها یک گروه برتر و موفق‌تر بسازد.

6️⃣ مهارت‌های مدیریت زمان:

یک مدیر برای موفقیت و دستیابی به اهدافش و بهبود مهارت‌های خود و زیردستانش، به زمان و مدیریت درست نیاز دارد. اولویت بندی کارهاو تفویض اختیارات و مسوولیت‌ها از جمله عوامل موثر در مدیریت زمان هستند که مدیران می‌توانند با کمک آنها از کمترین وقت شان حداکثر استفاده را بکنند.

7️⃣ تیزهوشی و گیرایی:

تیزهوش بودن و شکار ایده‌های ناب و پرورش دادن آنها، از جمله مهارت‌های نرمی است که مدیران با مجهز بودن به آن می‌توانند به درک درستی از صنعت و بخشی که در آن مشغول کار هستند دست یابند.

8️⃣ هدف‌گذاری:

مدیران خوب و لایق به خوبی قادرند تعیین کنند چه نیازهایی وجود دارد که باید برطرف شوند و کدام اهداف را باید تعیین و دنبال کرد.

9️⃣ انعطاف پذیری:

در دنیای پرتکاپوی امروز، تغییرات حرف اول را می‌زنند به‌طوری که کمتر روزی را می‌توان به یاد آورد که طی آن محصول یا سرویسی جدید به بازارهای جهانی معرفی نشود یا خواسته‌ای جدید از جانب مصرف‌کنندگان مطرح نشود. در چنین شرایطی است که انعطاف پذیر بودن و سازگاری مدیران با شرایط قبلا تجربه نشده از اهمیت فراوانی برخوردار خواهد بود.

🔟 مسیریابی درست و معقول:

هدف‌گذاری درست و اندیشمندانه یک بعد کلیدی از مهارت‌های نرم مورد نیاز مدیران به حساب می‌آید و هدایت کلیت سازمان به سمت تحقق اهداف تعیین شده، بعد مهم دیگری است که مدیران باید با دقت روی آن کار کنند.

 

منبع : دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.