مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

یونایتد گیتارها را می‌شکند!داستان زیان بی توجهی به نارضایتی مشتری

0 165

این اتفاق نمونه‌ای است از به چالش کشیدن یک نام تجاری توسط مشتریانی که از برند نا‌امید شده‌اند. حال مردم می‌دانند که با کمک رسانه‌های اجتماعی، حتی یک صدای تنها هم می‌تواند قدرتمند باشد و به جنگ نیروهای قدرتمند برود. از این رو است که شرکتهای بزرگ از قدرت ویرانگر رسانه های اجتماعی بسیار هراس دارند.

قبلا می‌گفتند یک مشتری ناراضی، نارضایتی خود را به ۷ تا ۱۳ نفر منتقل می‌کند، ولی این آمار برای قبل از دوران شبکه‌های اجتماعی بود. امروز یک مشتری ناراضی به ابزارهایی دسترسی دارد که می‌تواند صدها هزار نفر را با تجربه مثبت یا منفی خود همراه کند.

«یونایتد گیتارها را می‌شکند»، نام آهنگی است که Dave Caroll آهنگ‌ساز کانادایی از تجربه شکسته‌ شدن گیتارش توسط خطوط هوایی یونایتد منتشر کرد. ماجرا از این قرار است که در سال ۲۰۰۸ کارول به همراه تیمش برای برگزاری یک تور در مسیر شیکاگو، سوار هواپیما می‌شوند و از پنجره هواپیما می‌بینند که متصدیان حمل بار، کیف‌های سازهایشان را پرتاب می‌کنند و در این میان، گیتار ۳۵۰۰ دلاری کارول می‌شکند.

او حدود ۹ ماه تلاش می‌کند تا بتواند خسارت خود را از هواپیمایی یونایتد بگیرد ولی تلاش‌های او بی‌نتیجه می‌ماند. در نهایت به دریافت ۱۲۰۰ دلار هزینه تعمیر گیتار راضی می‌شود ولی مسوولین یونایتد این رقم را هم نمی‌پردازند. در نهایت او آهنگ United Breaks Guitar را در اعتراض می‌سازد و انتقام جانانه‌ای از یونایتد می‌گیرد.

یونایتد گیتارها را می‌شکند 
دی

این آهنگ در روز اول آپلود شدن در یوتیوب، ۱۵۰ هزار بار بازدید شد و در هفته اول انتشار، رکورد پرفروش‌ترین آهنگ iTunes را به خود اختصاص داد. طی ۴ روز پس از انتشار این آهنگ، ارزش سهام یونایتد ۱۰% افت کرد و حدود ۱۸۰ میلیون دلار از ارزش سهام این شرکت کاسته شد.

مدیر خدمات مشتریان یونایتد با کارول تماس‌ گرفت و از او دلجویی کرد. این شرکت در برنامه‌ای نمادین، ۳۰۰۰ دلار خسارت به یک موسسه غیرانتفاعی آموزش موسیقی پرداخت و مجبور شد اعلام کند که از این ماجرا درس‌های فراوانی گرفته و سیاست‌های خدمت‌دهی به مشتریانش را بازنگری کرده است.

در دسامبر سال ۲۰۰۹، مجله تایم آهنگ “United Breaks Guitars” را به عنوان یکی از آهنگ‌های فراگیر سال معرفی کرد و در سال ۲۰۱۲ شبکه CBC مستندی درباره آن ساخت. کارول در سال ۲۰۱۲، کتاب “قدرت یک صدا در عصر شبکه‌های اجتماعی” را چاپ کرد و به عنوان سخنران در زمینه «خدمات مشتری» مطرح شد. جالب این‌جاست که در یکی از سفرهایش برای سخنرانی، یونایتد چمدان او را هم گم کرد!

مجید برقی

مشاور، مدرس و سخنران

بنیان‌گذار گروه DrCRM

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.