مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

شواهدی که می گوید شما به‌زودی ترفیع شغلی می‌گیرید

0 26

اگر تعداد کسانی که از شما کمک می‌خواهند افزایش یافته است به آن معناست که عملکرد درخشانی دارید. معنای دیگرش آن است که شرکت شما را یک نیروی حرفه‌ای و قابل‌اعتماد می‌داند.

در حالت ایده‌آل، مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها باید به‌روشنی به کارمندان خود بگویند که چه زمان و در چه شرایطی از نردبان ارتقای شغلی بالا می‌روند اما در عمل کمتر این‌گونه می‌شود.

در این شرایط باید بتوانید نشانه‌ها را به‌خوبی بخوانید. چطور می‌توان به این نتیجه رسید که شرکت به شما و توانایی‌هایتان ایمان دارد و برنامه ویژه‌ای برای شما در نظر گرفته است؟ 

۱.کارهای عجیبی به شما واگذار می‌شود

هر سازمان، شرکت و کسب‌وکارهای چند کار اصلی و مرکزی دارد که انجام آنها را به افراد متفاوت واگذار می‌کند. بااین‌حال بسیاری از شرکت‌ها در کنار پروژه‌های معمول و روزمره خود یک یا چند پروژه خاص هم تعریف می‌کنند. تعداد این قبیل پروژه‌ها اندک است، در فواصل زمانی محدود و معمولاً نامشخص انجام می‌شود و هدف از انجام آنها ورود به یک حوزه جدید و جلب رضایت مشتریان خاص و کلیدی است.

اگر ناگهان و بدون آنکه تمام جزییات کار را برایتان مشخص کنند یکی از این پروژه‌ها را به شما سپردند جای امیدواری خواهد بود. یادتان باشد که اگر کار خواسته شده با شرح وظایف شغلی شما فرق داشت نه نگویید و حتی به انجام پروژه‌های مشابه ابراز علاقه کنید. باید بتوانید از دایره امن وظایف معمول خود خارج شوید.

۲. از شما کمک خواسته می‌شود

بین خوب بودن در کار و خوب بودن در کمک به دیگران، فرق هست. تعدادی کمی از افراد از عهده یاد دادن و راهنمایی دیگران برمی‌آیند. اگر تعداد کسانی که از شما کمک می‌خواهند افزایش یافته است به آن معناست که عملکرد درخشانی دارید. معنای دیگرش آن است که شرکت شما را یک نیروی حرفه‌ای و قابل‌اعتماد می‌داند و افراد را به شما ارجاع می‌دهد. به‌هرحال نشانه بسیار خوبی است.

در این‌گونه مواقع به‌جای آنکه کار فرد را انجام دهید نظر خود درباره نحوه انجام آن کار را برایش شرح دهید؛ به آنها کمک کنید راه موفقیت خود را پیدا کنند. اگر توانایی انجام این کار را داشته باشید به آن معنا خواهید بود که یکی از فاکتورهای مهم مدیریت را دارید.

۳. برای کمک به دیگران فرستاده می‌شوید

بسیاری از مدیران این کار را به‌وفور انجام می‌دهند. یک ابهام کاری ممکن است یکی از همکاران شما را به دردسر انداخته باشد. وقتی مدیر به شما می‌گوید «کارشو راه بنداز» در واقع دارد به شما می‌گوید «این فرد به دردسر و تقلا کردن افتاده، من هم وقت ندارم شخصاً رسیدگی کنم.

لطف کن به‌جای من مشکل رو برطرف کن».

اینجا هم نباید شخصاً کار آن همکار را انجام دهید. به نظر و دیدگاه او گوش کنید و بعد اشتباه یا راه‌حل مشکل را برایش توضیح دهید.

۴. بیشتر از قبل به جلسات ایده پردازی دعوت می‌شوید

در پشت هر برنامه ابتکاری و موفقی، گروهی از افراد هستند که برای فکر و صحبت کردن درباره آن دعوت شده‌اند. دعوت شدن به این گروه‌ها و جلسات به آن معناست که رئیس و مدیرتان نظر شما را ارزشمند می‌داند.

یادتان باشد که جلسات بارش افکار با جلسات مشکل‌گشایی فرق دارند. در اینجا قرار است فکر کنید پس فرض را بر این قرار ندهید که باید پاسخ همه سوالات را بدانید. در این نوع نشست‌ها اهمیت پرسیدن سوالات خوب بسیار بیشتر از دادن پاسخ‌های عالی است.

۵. به گروهی دعوت می‌شوید که رئیس ندارد

در دنیای امروز به‌خصوص در فضای کسب‌وکارهای شرکتی روز به روز به تعداد گروه‌های بدون رئیس افزوده می‌شود. مدیران ممکن است به این نتیجه برسد که فلان گروه مهارت مدیریت دارند و به ریس نیاز ندارند.

اگر به این نوع گروه‌ها دعوت شدید آن را به فال نیک بگیرید و به بهترین نحو ممکن با اعضای دیگر تعامل داشته باشید. از طرف دیگر باید بتوانید بسته به موقعیت در هر دو نقش (رئیس یا کارمند) ظاهر شوید.

هاشم نعیمی

ترجمه : هاشم نعیمی

کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.