مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

تاثیرتوسعه دانش و مهارت  بر  سیستم عملکردی سرمایه انسانی [zenefits]

0 25,352

منبع: zenefits.com : برنامه‌های یادگیری مهارت و توسعه دانش در سیستم عملکردی سرمایه انسانی بسیار حیاتی و بخشی از استراتژی مدیریت استعدادهای شرکت است.در واقع هدف اصلی جهت دادن به اهداف فردی و عملکرد کارمندان مطابق با اهداف کلی مجموعه است.

مدیران، مسوول تهیه لیستی از مهارت‌های لازم برای دستیابی به اهداف شرکت هستند.آنها برای ارزیابی عملکرد و مصاحبه به صورت فردی یا گروهی با کارمندان ملاقات می‌کنند. آنها شناسایی می‌کنند چه مهارت‌هایی وجود دارد، کدام مهارت‌ها در حد کمال و چه شکاف‌های مهارتی موجود است.در اینجاست که مدیران می‌توانند آموزش‌هایی را بیابند که شکاف موجود را پر کند.

تفاوت میان آموزش و توسعه دانش و مهارت چیست؟

توسعه ممکن است مشابه یک برنامه آموزش سنتی به نظر برسد. حال به این سوال بر می‌خوریم که تفاوت‌های اینها در چیست؟ این تنها یک اسم جدید برای یک ایده قدیمی نیست.تفاوت اصلی بین آموزش و توسعه این است که برنامه دوم شخصی‌تر و هدفمندتر است. درحالی که در آموزش سنتی کلاس‌ها و سمینارها به یک‌باره و به کل یک دپارتمان اختصاص می-یابد، برنامه‌های توسعه مطابق با نیاز کارمندان خاصی است که یادگیری آن مهارت برای آنها ضروری است.

برای مثال برنامه توسعه شاید آموزشی را در نظر بگیرد که باعث بهبود مهارت‌های عمومی فرد شود.این آموزش‌ها عبارتند از: هدف‌گذاری، مدیریت زمان، هوش هیجانی، رهبری یا موارد مشابهی که ممکن است منجر به افزایش آنی عملکرد فنی نشود اما در بلندمدت اثر آنها در افزایش بهره‌وری مشخص خواهد شد.

همچنین برنامه‌های یادگیری و توسعه به دنبال توسعه مسیر شغلی کارمند است نه فقط بهبود مهارت‌های فنی او. کارمندان علاوه بر توسعه مهارت‌ها در راستای اهداف، باید در زمینه رهبری و مواردی که با ارزش‌های خودشان هم جهت است، نیز آموزش ببینند. این امر به رشد شخصی و شغلی و همچنین به ایجاد یک رابطه تعاملی بین کارمند و کارفرما نیز کمک خواهد کرد.

مزایای برنامه‌های توسعه دانش و مهارت چیست؟

حفظ کارمندان: با سرمایه‌گذاری بر کارمندان و پیشرفت آنها، گامی بلند در جهت حفظ سرمایه انسانی برمی‌دارید. بیشتر کارمندان  – به ویژه جوانان – با این کار، وفاداری و سختکوشی بیشتری به خرج می‌دهند.آنها می‌خواهند کارفرمایانی داشته باشند که به آنها اجازه یادگیری از افراد با تجربه‌تر را بدهند.

یکی از موارد مهم در برنامه‌های توسعه تمرکز بلندمدت بر کارمندان است.این یک برنامه پنج ساله نیست که کارمندان را مجبور می‌کند در نوبت شرکت در دوره‌های آموزشی بمانند بلکه هدفمند، فرد‌محور و مداوم است. بنابراین کارمندان به دنبال کارفرمای جدیدی نخواهند بود. به علاوه با شناسایی و توسعه مهارت‌هایی که با ارزش‌های هر کارمند تطابق دارد به آنها نشان می‌دهید که ارزش‌های شرکت با ارزش‌های آنها هم جهت است.امروزه کارمندان سازمان‌هایی را برای کار انتخاب می‌کنند که با ارزش‌های شخصی آنها وجه اشتراک داشته باشد.نتایج یک تحقیق نشان داد که ۵۰ درصد افراد جوان یک جامعه دستمزد کمتر را می‌پذیرند، اگر شرکت ارزش‌هایی در جهت افکار آنها داشته باشد. حمایت از کارمندان برای درک اینکه چه کسانی هستند و چه چیزهایی برای آنها اهمیت دارد، کارمندان را برای طولانی مدت حفظ می‌کند.

بازگشت سرمایه: دومین مزیت اصلی برنامه توسعه، رقم بازگشت سرمایه بالا است. به یاد داشته باشید که این برنامه‌ها اختصاصا مهارت‌های توسعه‌ای را هدف قرار می‌دهند که با ماموریت و اهداف شرکت هماهنگی داشته باشد. مقرون به‌صرفه‌تر است که کارمندان نیازمند به مهارت خاص را آموزش دهیم، تا اینکه به صورت عمومی و برای تمامی کارمندان یک واحد دوره آموزشی برگزار کنیم.

برای طراحی یک برنامه هدفمند توسعه دانش و مهارت موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

• بر مهارت‌هایی تمرکز کنید که شرکت شما به آنها نیاز دارد.این نوعی وقت تلف کردن است که تلاش کنیم تمام تکنولوژی‌های جدید کسب‌وکار را به کار ببندیم.در عوض متخصصانی را استخدام کنید تا آموزش‌های لازم را برای شما برنامه‌ریزی کنند و مهارت‌های مورد نیاز کارمندان شما را تشخیص دهند.

•  برنامه آموزشی اختصاصی برای هر کارمند را  طراحی کنید.این برنامه‌ها می‌توانند هر نوع آموزشی را در شرکت شما دربربگیرند موقعیت‌های زیادی برای توسعه مهارت‌ها و ارتقای آنها وجود دارد.افرادی که ابتکار عمل را به دست می‌گیرند، نیاز آموزشی شرکت را تشخیص می‌دهند و برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنند را تشویق کنید.این یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد فرهنگ توسعه دانش است.

• رهبری توسعه را در تمام سطوح ایجاد کنید.مهارت‌های رهبری نباید تنها به مدیران و مسوولان رده بالا محدود شوند.به تمام کارمندان خود آموزش‌های رهبری در محدوده کاری خود را بدهید. این مطلب نه تنها باعث پرورش توانمندی‌های توسعه‌ای آنها می‌شود بلکه آنها را در مسیر موفقیت به عنوان مدیر در موقعیت شغلی کنونی آنها قرار می‌دهد.

• موقعیت‌های ریز-آموزشی را فراموش نکنید.نیازی نیست که برنامه آموزشی شما یک برنامه بزرگ چند روزه در خارج از محل کار باشد که در چند دهه گذشته بسیار مورد توجه قرار می‌گرفت.این برنامه‌ها معمولا پر هزینه و زمان‌بر هستند.شما می‌توانید این برنامه‌ها را با موقعیت‌های ریز-آموزشی ترکیب یا جایگزین کنید.این برنامه‌ها اغلب به صورت ویدئو‌های آموزشی، وبینارها یا جلسات آنلاین کوتاه آموزشی هستند.اغلب این موقعیت‌های ریز-آموزشی این برتری را دارند که در هر زمان به آنها احتیاج داریم در دسترس خواهند بود.بنابراین کارمندان می‌توانند در اوقات آزاد خود به آنها دسترسی داشته باشند.

• روی توسعه همه‌جانبه افراد سرمایه‌گذاری کنید. اهداف و ارزش‌های سازمان خود را به کارمندان آموزش دهید و به آنها اجازه دهید تا بر اساس این اهداف و ارزش‌ها، ارزش‌های شخصی خود را توسعه دهند. به آنها کمک کنید تا علایق و نیازهای شغلی شخصی خود را بیابند. حتی اگر شرکت شما در حال حاضر انواع مختلفی از برنامه‌های آموزشی را به کارمندان ارائه می‌دهد، توصیه ما این است که این برنامه‌ها را ارتقا دهید.این امر باعث بهبود تمرکز کارمندان و افزایش کارآیی آنها می‌شود و به شما کمک می‌کند به اهداف بلندمدت خود دست یابید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.