مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

گرمای هوا در کاهش ویروس کرونا تاثیری ندارد

0 11

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که آیا گرمای هوا ویروس کرونا را از بین می برد، گفت: گرمای هوا هیچ تاثیری در کنترل یا کاهش ویروس کرونا ندارد، تجربه استان خوزستان هم این موضوع را تایید کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، سلامت مردم را همچنان مساله اول اعلام و خاطر نشان کرد که امروز نه کرونا پایان یافته و نه تابستان و گرمای هوا می‌تواند نسبت به این ویروس تاثیرگذار باشد.

بر همین اساس وی تاکید کرد: ضرورت دارد دستگاه‌های نظارتی از جمله وزارت کشور، بهداشت و درمان، صمت، دادگستری و اصناف مراقبت و دقت کنند که بازگشایی‌ها در کشور که از ابتدا مشروط بر این بوده که همه مردم به دستورالعمل‌ها توجه کنند، موجب آسیب نشود.

افزایش دما یکی از شایعاتی بود که برای از میان بردن ویروس کرونا در روزهای منتهی به آغاز سال نو بسیار همه گیر شده بود؛ به طوری که برخی با گرم کردن فضای خانه یا عزیمت به مناطق گرم‌ به دنبال راهی برای رهایی از ابتلا به کرونا بودند که خیلی زود مشخص شد این برداشت ناصحیح و کذب بوده است.

دکتر مسعود مردانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در اوایل اپیدمی کرونا در بین مردم شایع شده بود که گرمای هوا در کاهش بیماری موثر است اما بروز بیماری در فصل گرم در استان خوزستان مشخص کرد که این مطلب نادرست و اشتباه بوده است و گرمای هوا تاثیری در کاهش این بیماری ندارد.

وی ادامه داد: یکی از عللی که استان خوزستان وارد وضعیت قرمز بیماری کرونا شده و بیماری در آن منطقه همچنان تداوم دارد، اطلاعات غلطی بود که در اختیار مردم قرار گرفت و سبب شد تا آنان توصیه های بهداشتی از جمله فاصله گذاری فیزیکی را رعایت نکنند و دچار افزایش این بیماری شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی به مردم توصیه کرد که توجه به اطلاعات نادرست که به خصوص در فضای مجازی منتشر می شود، نداشته باشند و اطلاعات صحیح را از طریق رسانه های داخلی، دریافت کنند.

وی ادامه داد: ممکن است مدت ماندگاری ویروس بر سطوح گرم، کاهش پیدا می کند، اما اگر فردی در منطقه گرم کشور در معرض عطسه و سرفه فرد مبتلا قرار گیرد یا با افراد بیمار در ارتباط باشد، حتما بیمار می شود و بیماری را به سایرین هم انتقال می دهد. 

کرونا خاموش نشده است

وی ادامه داد: بسیاری بر این باور هستند که کرونا تمام شده که این تصور غلط است و این طور نیست. تجربه بسیار بد ما در این زمینه استان خوزستان است که این بیماری در این استان مجددا شیوع بالا پیدا کرد و مشکلات جدی برای مردم این منطقه به وجود آورد.

متخصص بیماری های عفونی تصریح کرد: هرچند مراجعین مبتلایان به بیماری کرونا به مراکز درمانی کشور کاهش یافته و مرگ و میر ناشی از بیماری کم شده است، اما این بیماری هنوز خاموش نشده است و با عدم رعایت توصیه ها می تواند مشکلات جدی به بار آورد.

مردانی یادآور شد: با افزایش بهبودیافتگان، مردم تصور کردند که کرونا تمام شده و فاصله گذاری اجتماعی را که قبلا رعایت می کردند، بسیار کمتر رعایت می کنند که کار خطرناکی است. بر اساس آمار وزارت بهداشت، آمار فاصله گذاری اجتماعی در کشور از حدود ۸۰ درصد به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا راه های انتقال بیماری کرونا تغییر یافته است، گفت: هیچ تغییری در راه های انتقال بیماری به وجود نیامده و همچنان مخاط بینی، دهان و چشم از مهمترین راه های انتقال هستند.

مردانی بر لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکید کرد و افزود: سفرها در روزهای اخیر بسیار افزایش یافته است و مردم باید از آن پرهیز کنند؛ به عبارتی از سفرهای غیرضروری همچنان باید خودداری شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.