مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

کارفرمایان متقاضی تسهیلات حمایتی کرونا ثبت نام کنند

0 13

معاون اشتغال وزیر کار از آغاز پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کارها و بنگاههای آسیب دیده کرونا از هفته سوم اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: کارفرمایان متقاضی تسهیلات باید درخواست خود را در سامانه کارا ثبت کنند.

به گزارش ایسنا، عیسی منصوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد: با توجه به آنکه سیستم هم اکنون درگیر بحث وام های یک میلیون تومانی است، در تراکنش‌ها و دریافت و پرداختهای سیتسم بانکی با وقفه کوتاهی روبه رو خواهیم شد لذا از هفته سوم اردیبهشت ماه این تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وی به جزییات فرایند پرداخت وام اشاره کرد و گفت: بانکهای عامل مشخص شده اند که بخش قابل توجهی از بانکهای کشور را شامل می شوند. کارفرمایانی که تمایل داشته باشند از این تسهیلات استفاده کنند باید در سامانه کارا ثبت نام کنند. ما در سامانه کارا در کنار دو بخش اشتغال روستایی و اشتغال فراگیر، بخش جدیدی به نام تسهیلات دوره کرونا تعریف کرده ایم که در فاز اول بر اساس داده‌هایی که در اختیار داریم به این نوع از کارفرمایان پیامک می‌دهیم و در صورت تأیید، متقاضیان و کارفرمایان مراحل ثبت نام خود را در سامانه کارا طی می کنند و چنانچه مشکلی نباشد، اطلاعات به بانک عامل ارسال و پرداخت صورت می گیرد.

منصوری با بیان اینکه افرادی که پیامک دریافت کنمد به سیستم بانکی معرفی خواهند شد، تاکید کرد: از هفته سوم اردیبهشت همه کارفرمایانی که از ویروس کرونا آسیب دیده‌اند و کسب و کارشان تعطیل شده یا کاهش فعالیت داشته‌اند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار درباره تکلیف متقاضیانی که پیامک را دریافت نکرده‌اند هم گفت: برای آنها امکان مراوده متقابل فراهم شده تا اعلام کنند که با وجود مشمول بودن، پیامکی به دستشان نرسیده است که در فاز بعد سامانه مجددا باز می شود تا ثبت نام کنند.

وی درباره نحوه بازپرداخت تسهیلات توضیح داد: تا مهر ماه دوره تنفس اعلام شده و پس از آن به مدت ۲۴ ماه فرصت بازپرداخت تسهیلات داده می شود. البته تلاش شده زمان طولانی تری برای حفظ نیروی کار درنظر گرفته شود تا کارفرما بتواند تا پایان سال بیمه نیروی کار را پرداخت کند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در بخش دیگری از اظهارات خود، هدف دولت در اعطای تسهیلات به بنگاههای آسیب دیده از کرونا را حفظ بنگاه‌ها و نیروهای شاغل در آنها عنوان کرد و گفت: در بسیاری از کشورها که به نوعی از کرونا آسیب دیده اند برنامه های حمایتی با هدف حفظ بنگاه بوده است منتها در این برنامه، تعداد شاغلان را مبنا قرار دادیم و شرط حفظ کارگران را مطرح کرده‌ایم به این دلیل که آمار دقیقی از گردش مالی بنگاه‌ها نداریم.

وی ادامه داد: تسهیلات پرداختی با نرخ سود ۱۲ درصد خواهد بود و ۱۱ رسته کسب و کار و صنوف خدماتی از جمله صنعت پوشاک، مبلمان و کیف و کفش را شامل می‌شود. این تسهیلات برای بنگاه‌های یک نفره ۱۲ میلیون تومان است که شامل ۵۰ درصد هزینه دستمزد و ۵۰ درصد هزینه سرمایه در گردش بنگاه است و برای بنگاه‌هایی که با الزام دولت تعطیل شده‌اند به ازای هر کارگر ۱۶ میلیون تومان است تا نیروهای خود را حفظ کنند.

منصوری افزود: همچنین وام‌های زیر ۱۲ میلیون تومان با سفته، وام ۱۲میلیون تا ۴۸ میلیون تومان با سفته و ضامن، وام ۵۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی دو ضامن، وام تا ۱۸۰ میلیون تومان ۳ ضامن و بالاتر از این رقم مطابق روال عادی بانک‌ها طی می‌شود.

وی گفت: بر اساس داده های دقیقی که به دست آمده یک میلیون و اندی بنگاه در کشور مشمول دریافت این این تسهیلات می شوند و اطلاع داریم که چه کارفرمایی با چه کد ملی و آدرسی انتخاب شده اند.

منصوری درعین حال از تمهیدات پیش بینی شده برای حمایت از معیشت دستفروشان، کارگران ساختمانی، مهدکودک‌ها و مراکز آموزشی خبر داد و گفت: برای این گروه تمهیداتی در نظر گرفته شده که جزییات آن به محض نهایی شدن اعلام می‌شود ولی در صورتی که فرد فعالیتی که به آن اشتغال دارد ثبت کرده باشد مورد شناسایی و حمایت واقع می شود و چنانچه عنوان شغلی در جایی ثبت نشده باشد دولت نمی تواند به آنها بپردازد.

معاون اشتغال وزیر کار در خصوص حمایت از دارندگان چک‌های برگشتی نیز گفت: برای این دسته افراد، امهال سه ماه در فاز اول اعلام شده و بانک مرکزی به همه بانک‌ها ابلاغ کرده است. در مورد این تسهیلات ستاد مقابله با کرونا به بانک مرکزی تکلیف کرده که چک برگشتی و بدهی مالیاتی را برای این دوره مشخص کنار بگذاریم.

لینک ثبت نام در سامانه کارا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.