مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

هیچ موضوعی را در مورد کرونا مخفی نکردیم /حقوق کارمندان را در تعطیلی قطع نمی‌کنیم

0 16

رئیس‌جمهور گفت: امروز همچنین ۲۰ فروردین روز صنعت هسته‌ای است روزی که همه سال جشن می‌گیریم و هر ساله افتتاح‌های فروانی داریم؛ امسال هم قرار بود جشن باشد و برنامه‌ریزی شده بود که بسیاری از پیشرفت‌های علمی که در این مدت مخصوصا از اردیبهشت سال گذشته حاصل شد معرفی شود اما این ایام مناسب گردهمایی نبود و برای فرصت دیگری گذاشتیم تا این دستاورهای مختلف مخصوصا دستاوردهای پزشکی و بهداشتی به مردم معرفی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت با تبریک به میلاد امام عصر (عج) گفت: کسی نمی‌داند امام عصر چه زمانی ظهور می‌کنند بنابراین انتظار ظهور حضرت ولیعصر هم به معنای امید به آینده و هم به معنای آمادگی برای صلح و عدالت در سراسر جهان است. در زندگی هر شخص می‌توان دید منتظر است یا خیر؛ آن که در زندگی فردی و در زندگی جمعی الگویش تلاش برای رسیدن به عدالت است او منتظر است و همانطور که در روایات آمده شیعیان ما را از عمل آنها بشناسید.

آنها که در عمل مسیر درست را انتخاب کردند آنها شیعیان واقعی هستند؛ بنابراین در دین ما یاس برای آینده معنا ندارد و سراسر زندگی ما باید امید باشد و همواره منتظر گشایش باشیم. این انتظار هر مقدار بیشتر شود و این اعتقاد هرچه قوی‌تر باشد سکون و آرامش و جهان‌بینی واقعی برای انسان کامل می‌شود. مهدویت به ما جهان‌بینی می‌دهد که آینده جهان عدالت است.

وی ادامه داد: امروز همچنین ۲۰ فروردین روز صنعت هسته‌ای است که روزی که همه سال جشن می‌گیریم و هر ساله افتتاح‌های فروانی داریم؛ امسال هم قرار بود جشن باشد و برنامه‌ریزی شده بود که بسیاری از پیشرفت‌های علمی که در این مدت مخصوصا از اردیبهشت سال گذشته حاصل شد معرفی شود اما این ایام مناسب گردهمایی نبود و برای فرصت دیگری گذاشتیم تا این دستاورهای مختلف مخصوصا دستاوردهای پزشکی و بهداشتی به مردم معرفی شود. امروز علم هسته‌ای و دانش هسته‌ای می‌تواند به ما کمک کند. دیروز با ویدیو کنفرانس در یکی از استان‌ها دیدیم یک مرکز پرتودهی گاما همه ماسک‌ها را پرتودهی و مناسب‌سازی می‌کند و همچنین در بخش کشاورزی آثاری دارد که می‌تواند برای ما موثر باشد. 

رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع کرونا گرچه سختی‌ها و رنج‌هایی را برای ما به همراه داشت، اما در زمینه سلامت و نیازمندی‌هایی که به حوزه پزشکی و درمانی ما ارتباط دارد قدم‌های بسیار خوب و ارزشمندی برداشته شده است، افزود: این شرایط باعث شده که امروز در تولید کیت‌های آزمایشگاهی کم‌کم روی پای خودمان بایستیم  به طوری که تولیدات به اندازه کافی در اختیار ما قرار می‌گیرد و روز به روز هم این تولید بیشتر می‌شود.

وی افزود: از سویی این کارها با شیوه‌ها و فناوری‌های جدید صورت می‌گیرد؛ چند روز پیش در بازدید از نمایشگاهی دیدیم که  سی تی اسکنی که دستاورد یک شرکت دانش‌بنیان بود عکس را در مدت بسیار کم منتشر می‌کند و مشکلات را به وضوح نشان می‌داد.

روحانی با اشاره به گزارش معاون علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: کیت‌های جدیدی در اختیار بخش درمان قرار گرفته که کارهای دیگری را انجام می‌دهد و مکمل کیت‌های گذشته است این کیت در مدت بسیار کوتاهی نشان می‌دهد که آیا فرد به ویروس کرونا مبتلا شده و یا اینکه به روشنی به ما نشان می‌دهد که آنتی بادی در بدنش تولید شده است یا نه؛ این کیت‌ها برای بسیاری از افرادی که مبتلا شده‌اند اما علامتی نداشته و دوره بیماری را پشت سر گذاشتند، می‌تواند به راحتی به طرف این اطمینان را بدهد و در واقع یک مجوز خوبی می‌دهد که فرد خیالش راحت باشد که حداقل آنتی بادی او را امسال حمایت می‌کند.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه در کنار این فناوری ذکر شده، برای تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی در داخل، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شده‌اند ند و تولید ریگراتورها را با تعداد خوبی آغاز کرده‌اند که نیاز بخش پزشکی ما است؛ بنابراین هم در تجهیزات پزشکی و هم در تجهیزات عمومی و قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است.

وی با اشاره به دشورای‌های روزهای نخست شیوع کرونا اظهار داشت: روزهای اولیه وقتی دانشجویان چینی می‌خواستند قرنطینه شوند به هر کجا اعلام می‌شد به نوعی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کردند؛ این بیماری آن چنان وحشت ایجاد کرده بود که این فضای ترس در کشور حاکم شده بود. البته بعدها هم مشخص شد که دانشجویان مشکلی ندارند.

روحانی گفت: در روزهای اولیه شیوع بیماری در کشور ترس بسیاری در میان پزشکان و پرستاران ایجاد کرد کرده بود؛ چرا که تجهیزات آماده نبودند اما حالا تجهیزات کامل در اختیار کادر درمان قرار گرفته و با اعتماد به نفس می‌توانند به کار خودش بپردازند؛ همچنین اضطرابی که در گذشته وجود داشته اکنون دیگر وجود ندارد و کادر درمان و پزشکان و پرستاران ما فعال هستند.

روحانی با اشاره به تلاش در تولیدکنندگان برای تامین کالاها، گفت: در شرایطی که هم تحریم هستیم و همین ویروس و مشکلات دیگر وجود دارد، مردم وفور را در زمینه مواد غذایی و مواد بهداشتی در فروشگاه‌ها مشاهده می‌کنند؛ امیدواریم در زمینه ماسک و مواد ضدعفونی کننده نیز این موضوع را به زودی مشاهده کنیم.

وی افزود: برخی از خط تولیدها تغییر پیدا کرده و تلاش‌های بیشتری می‌شود؛ در برخی از استان‌ها گفته شده است که ما بیش از آنچه که توانمان هست می‌توانیم الکل تولید کنیم فقط کافیست که مجوزهای لازم به آنها داده شود. از همه مهندسان، کشاورزان و تولیدکنندگان سپاسگزار هستم که شرایط آرامی را برای ما ایجاد کرده‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به ویدئو کنفرانس‌هایی که با استان‌های مختلف داشته است، گفت: از کارگاه‌های تولید ماسک مواد ضدعفونی‌کننده پرسیدم با اینکه در اسفند و فروردین بیش از هر زمانی فعال بودید آیا کسی از کارکنانتان به کرونا مبتلا شده است که گفتند فقط یک مورد بوده که دوره خود را گذرانده و بعد دوباره به کار بازگشته است اما اکثرا گفتند که ما مشکلی نداشته‌ایم.

وی با اشاره به گزارش وزیر کشور در رابطه با ابتلای کارکنان وزارت نفت گفت:  وزیر نفت گفت در همه فعالیت‌هایی که در زمینه تولیدات نفتی داریم، هیچ موردی در مراکز تولیدی مبتلا به کرونا نداشته‌‍‌ایم؛ این موضوع به ما درس می‌دهد که می‌توانیم کار تولید را به خوبی انجام دهیم اما در عین حال مبتلا هم نشویم و همیشه دستورالعمل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: همه این کارها برای این است که تولیدات کشور بتواند برای حال و ماه‌های آینده پاسخگو باشد؛ میزان ذخایر خوبی در کشور داریم و این نشان می‌دهد که کشور آمادگی لازم را دارد؛ یک بار دیگر همه آمارهای ذخایر کالاهای اساسی را با دقت دیدم؛ همه کالاهای اساسی و نیازمندی‌های مواد غذایی با توجه به زمان‌بندی که برای آنها مشخص شده ذخایر بسیار خوبی دارند.

رئیس شورای عالی امنت ملی با اشاره به تصمیماتی که برای سال ۹۹ گرفته شده است، گفت: در مورد اینکه چگونه و از کجا خریدهای سال ۹۹ برای همه کالاهای اساسی انجام بگیرد تصمیمات خوبی اتخاذ کرده‌ایم این به معنای این است که بخش صنعت، کشاورزی، نفت و گاز ما فعال هستند و حتی بخش درمان که بار سنگینی را بر دوش دارد، تلاش می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت و تسهیلات در بعضی از موارد در نظر گرفته‌ایم؛ که متناسب با آنها چارچوب‌ها تدوین و عملیاتی می‌شود؛ همچنین تصمیم گرفتیم در ماه آینده مقررات تمدید شود و در یارانه اردیبهشت ماه اعتبار یک میلیونی به خانواده‌ها داده شود و از آن یک میلیون استفاده برای خرید کالاها مورد نیازشان استفاده کنند و با پرداخت آن ظرف ۲۴ ماه آینده صورت بگیرد.

رئیس جمهور گفت: در همین جا قبل از اینکه به نکته مهم اقدام دوم در مبارزه با کرونا اشاره کنم باید بگویم ما از همه مجامع بین‌المللی می‌خواهیم به وظیفه قانونی خود عمل کنند؛ ما عضو بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هستیم و ذخایر ما در اختیار آنها است؛ اگر بنا باشد تبعیضی قائل باشند برای ما و افکار عمومی جهان قابل تحمل نخواهد بود.

وی تاکید کرد: بسیاری از کشورها و اندیشمندان اعلام کرده‌اند که صندوق بین‌المللی باید به وظیفه خود عمل کند. ما طی ۵۰ سال گذشته هیچ درخواستی از صندوق نداشته‌ایم که اگر در این شرایط به وظیفه خود عمل نکنند دنیا قضاوت بدی راجع به آنها خواهد کرد. آمریکایی‌ها همواره یکجانبه‌گرا بودند و در این شرایط بیماری هم این روند را ادامه می‌دهند که البته این مساله در تاریخ خواهد ماند که در شرایط امروز همچنان فشار خود را بر ملت ایران ادامه می‌دهند؛ البته مردم ما تاب‌آوری خوبی دارند اما آمریکایی‌ها مصوبه ۲۰۰۵ بهداشت جهانی را هم نقض کردند. حالا علیرغم اقدامات تروریستی امیدواریم با کشورهای دوست روابط خوبمان را ادامه دهیم و نیازمندی‌های خود را در داخل تولید و از خارج خریداری کنیم. ما برای تامین ارز هم مشکلی نداریم و بانک مرکزی کاملا تامین می‌کند.

روحانی گفت: مساله مهم امروز مساله روند جدی برای مبارزه با کرونا است؛ ما تقریبا یک مرحله را پشت سر گذاشتیم و از اولین روزی که فهمیدیم کرونا وارد کشور شده و دو، سه نفر فوت کردند که ما به عنوان دولت ۳۰ بهمن فهمیدیم که وزیر بهداشت در دولت به ما اعلام کرد و ما در جلسه دولت به صراحت اعلام کردیم که خبر را به مردم بدهید که باید مراقبت کنند. البته آن زمان در ۳۰ بهمن اول فقط در قم بود و روز بعد اراک را هم اعلام کردند که شیوع پیدا کرده و وارد استان‌های دیگر شده است. الان هم که از استان‌های دیگر می‌پرسم اکثر آنها دو یا سه اسفند را اعلام می‌کنند. ما از همان روز تصمیمات لازم را اتخاد کردیم و هیچ چیز را مخفی نکردیم چرا که اصل کمک مردم است و بدون کمک مردم ما تا اینجا هم نمی‌رسیدیم و هر چیزی هم به دست آوردیم، کمک مردم بوده است.

وی ادامه داد: امروز اگر می‌بینیم در بسیاری موارد دست ما باز شده بخاطر مردم و کارگاه‌ها بوده و اینکه در مواد غذایی مشکلی نداریم و وزارت کشاورزی پیش‌بینی می‌کند که امسال هم در گندم خودکفا خواهیم بود تلاش کشاورزان ما است و اینکه امسال می‌بینید بارندگی‌ها گاهی موارد شدید است اما خسارت جزئی است بخاطر کار بزرگی است که از پارسال تا امسال انجام شده است. الان می‌بینیم سیلاب باعث خوشحالی ما می‌شود چرا که سد داریم. ان‌شاالله تالاب‌ها و دریاچه‌های ما پر می‌شود. اینکه می‌بینیم هامون‌ها در حال آبگیری است، بخاطر تلاشی است که در این یک سال صورت گرفته که معمولا اثر کار انجام شده کمتر اعلام می‌شود. باید در رسانه‌ها اعلام شود چرا امسال ما آرام‌تر هستیم. هواشناسی ما فعال‌تر شده و سدهای ما با پیش‌بینی خالی شده که مردم و همه بخش‌ها با کمک هم این کارها را انجام دادند.

وی ادامه داد: امروز هم موضوع مهم برای ما بخش یکپارچگی ملت است؛ اگرچه در این شرایط فاصله‌گذاری اجتاعی داریم و این درست است اما پیوندهای ملی باید از هر زمان بیشتر شود و این فاصله نباید فاصله ملی ایجاد کند چرا که ما پیوند و اتحاد ملی می‌خواهیم. بنابراین ما با کمک مردم در تامین نیازمندی‌ها و مبارزه با کرونا وارد میدان شدیم و تلاشمان بر این بود که هم در مقابله با کرونا ایستادگی کنیم هم نیازمندهای ضروری زندگی تامین شود ما مرگ کرونایی را قبول نداریم باید این به حداقل ممکن برسد. ما مرگ ناشی از گرسنگی را هم قبول نداریم. اینکه می‌گویند دولت در ابتدا فقط برای کنترل کرونا تلاش کرد درست نمی‌گویند زیرا که برای ما از ابتدا هم مبارزه با کرونا و هم تامین نیازهای مردم در دستور کار بود. اینکه بگوییم یکی از گرسنگی بمیرد اشکالی ندارد از کرونا بمیرد اشکال دارد، درست نیست. ما برای مبارزه با کرونا برق و بنزین و نان هم می‌خواهیم که البته با اولویت‌بندی صورت می‌گیرد.

روحانی افزود:  این روند شروع شد و با همه تلاش مبازه آغاز شد و موج اول تا امروز و فردا و جمعه ادامه دارد؛ شنبه مرحله سخت‌تری شروع می‌شود که اگر بخواهیم با بیماری دارای اپیدمی مردم داخل خانه بمانند راحت‌ترین کار دولت است که اولا عملا امکان‌پذیر نیست چرا که برخی باید برای تولید و حمل و نقل حضور داشته باشند. ما با دو نوع مردم مواجه هستیم؛ یک نوع حقوق ثابت دارند که اگر به محل کار بروند یا نروند حقوق می‌گیرند چرا که ما حقوق کارمندان را در تعطیلی قطع نمی‌کنیم. البته برخی کشورها اعلام کرده‌اند که ۲۰ درصد حقوق کارمندان باید صرف مبارزه با کرونا شود که ما این کار را نکردیم.  وقتی حقوق به طور کامل است به کارمند بگوییم نیا مشکلی نیست اما برای کارگری که اگر کار نکند دستمزدی ندارد چه کار کنیم؛ برای افرادی که کسب و کارشان تعطیل شده و چک و اجاره مغازه دارند باید با رعایت دستورالعمل کار را پیش ببریم. فعلا به شغل‌های پرریسک البته اجازه فعالیت نمی‌دهیم.

روحانی گفت: راهی جز این پیش روی ما نیست؛ برخی کشورها برخی استان‌های خود را آزاد گذاشتند اما برای ما زود است. ما تعجیلی برای بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی مثل سینما و تئاتر و فعالیت‌های دینی نداریم. در کسب و کار هم شرط این است که همه اصول مدنظر قرار بگیرد. ما برای نظارت بر اصناف به کمک بسیج احتیاج داریم و گاهی در حمل و نقل هم نیاز به کمک داریم. ما باید با تلفیق امور کار خود را پیش ببریم. در این مرحله ما کسب و کارها را به سه بخش تقسیم کردیم؛ کسب و کارها و فعالیت‌های پر ریسک را کنار گذاشتیم، به شهرستان‌ها و استان‌ها گفتیم که کسب و کارها شروع شود اما تهران را یک هفته تاخیر انداختیم تا شرایط ما مهیا شود.

وی ادامه داد: ما امروز در مرحله کنترل بیماری هستیم و اضطراب زیادی نداریم و همه بیمارستان‌های ما تخت و آی.سی.یو خالی دارند که البته باید حساب شده حرکت کنیم و مردم کمک کنند و از مردم خاضعانه تشکر می‌کنم و همچنین اکثریت قاطع چهره‌های سیاسی که با سخنانشان کمک کردند. امیدواریم روزنامه‌ها و صدا و سیما کمک کنند که این مرحله سخت‌تر از قبل است باید حساب شده با یاری هم جلو برویم و جا دارد از همه نیروها و قوا و مردم و مقام معظم رهبری تشکر ویژه کنم که در همه موارد ما را یاری کردند تا با یاری هم این مسیر را ادامه دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.