مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

همراهی انجمن مددکاری اجتماعی ایران با مردم برای شکست کرونا

0 17

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران گفت: انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با اجرای طرح «حمایت روانی اجتماعی از راه دور» در زمان شیوع کرونا به کمک مردم آمده تا با ارائه مشاوره تلفنی از بار فشارهای روحی و روانی آنان بکاهد.

مصطفی اقلیما در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینکه این انجمن در زمینه های علمی، تحقیقاتی، تخصصی و فنی حوزه مددکاری اجتماعی فعالیت های غیر انتفاعی کرده است، افزود: با توجه به سرعت انتشار بیماری کرونا و در برگیری همه جانبه زندگی افراد جامعه، همکاران ما در انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران خود را موظف دانستند که در راستای رسالتی که در جهت افزایش کیفیت زندگی افراد جامعه برعهده دارند، اقداماتی را تعریف کنند.

وی ادامه داد: از آنجا که ورود به حوزه روانی اجتماعی حساسیت هایی را می طلبد، لازم بود که به روشی علمی داده هایی از وضعیت روانی اجتماعی افراد جمع آوری و تحلیل شود.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران تأکید کرد: به همین دلیل پرسشنامه ای طراحی شد و در مجموع حدود ۳۸۰۰ نفر به آن پاسخ دادند. یکی از مهمترین نتایج این پرسشنامه نگرانی بیش از حد متوسطِ ۷۵ درصد از پاسخگویان نسبت به این بیماری و عواقب ناشی از آن بود. در نتیجه انجمن علمی خود را ملزم به مداخله در این بحران دانست.

فراخوانی جهت انجام فعالیت داوطلبانه

اقلیما تصریح کرد: در قدم اول فراخوانی جهت انجام فعالیت داوطلبانه در سایت انجمن علمی منتشر شد. در این فراخوان از فارغ التحصیلان رشته های یاورانه با شرط تجربه کاری مشاوره و مداخله در بحران دعوت به عمل آمد.

وی افزود: سپس اساتیدی در حوزه پزشکی، روانشناسی و مددکاری اجتماعی جلساتی را در جهت آموزش موارد مهم برای این نیروها به صورت آنلاین و فشرده برگزار کردند. در همین راستا محتوای علمی و رسانه ای جهت شروع این طرح نیز تهیه شد و پس از تلاش شبانه روزی همکاران ما در انجمن، همزمان با روز ملی مددکاری اجتماعی این طرح شروع به کار کرد.

خدمات رایگان است

رئیس انجمن علمی مددکاری ایران با بیان اینکه هزینه ارائه این خدمات برای مراجعان رایگان بوده و مشاورین و مددکاران اجتماعی این طرح هزینه ای بابت اقدامات خود دریافت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: در واقع دغدغه مندی و احساس مسئولیت این افراد این همکاری را رقم زده است.

اقلیما با بیان اینکه مکانیزم اجرای طرح به این‌گونه ای است که مداخله از راه دور و به صورت مشاوره و ارجاع تلفنی انجام می شود، بیان کرد: در این اقدام مددکاران اجتماعی با تجربه در خط مقدم قرار داشته و پاسخگوی همه تماس ها هستند.

وی افزود: این افراد متخصص بر اساس مصاحبه و ارزیابی اولیه تماس گیرنده، در صورت عدم نیاز به خدمات تخصصی، راهنمایی و مشاوره لازم را انجام می دهند و بر اساس ارزیابی این افراد، در صورت نیاز تماس گیرنده را به نیروهای متخصص در حوزه خانواده، کودک و نوجوان، روانپزشکی ، سالمندی و … ارجاع می دهند.

طراحی سیستم سوپرویژن یا سرپرستی علمی

اقلیما تأکید کرد: نکته حائز اهمیت این اقدام طراحی سیستم سوپرویژن یا سرپرستی علمی است. به این صورت که حدود ۲۰ نفر از متخصصین رشته های یاورانه تحت سرپرستی مددکاران اجتماعی متخصص در حوزه های نامبرده قرار دارند. سرپرست ها در سطحی کلان به صورت روزانه از مشاورین و مددکاران اجتماعی گزارش گیری کرده و اطلاعات لازم را در اختیار آنها قرار می دهند. ضمن اینکه در هر زمان از ساعت های اعلام شده در دسترس مشاورین هستند.

وی ادامه داد: اکثر مراجعان همه رشته های یاورانه، زنان هستند و این موضوع مربوط به ویژگی های متفاوت فرهنگی و روانی زنان و مردان است. مردان توانایی یا مهارت تخلیه هیجانی را پیدا نکرده یا در جوامع سنتی ابراز نگرانی از جانب مردان امری پسندیده نیست. تماس های این مدت نیز این آمار را تایید می کند چرا که بیشتر تماسهای تلفنی از جانب زنان و نگرانی‌های آن‌ها بوده است.

آموزش تکنیک های کاهش استرس

رئیس انجمن علمی مددکاری ایران با اشاره به اینکه در ارزیابی حاصل از جمع آوری پرسشنامه عنوان شد که ۷۵ درصد افراد پاسخ دهنده، نگرانی بیش از حد متوسط را اعلام کرده بودند، گفت: در نتیجه بیشترین موارد درخواست مشاوره جهت نگرانی حاصل از احتمال ابتلای خود و خانواده هایشان به این بیماری بوده است.

مواردی که به دلیل اضطراب و استرس تماس گرفته بودند که با آموزش تکنیک های کاهش استرس توسط مشاوران ما، سطح استرس کاهش پیدا کرده و خیلی از تماس گیرندگان از این خدمات رضایت داشته اند.

اقلیما تصریح کرد:همزمان با شروع این طرح داوطلبانی، تیزر و پوسترهای متعددی جهت انتشار در فضای مجازی طراحی کردند. تماس گیرندگان با مشاهده پوستر های این طرح در شبکه های مجازی مختلف با این طرح آشنا شدند. ضمن اینکه نصب بنر در برخی از شهرها به آشنایی بسیاری از مخاطبین با این طرح کمک کرد.

انتشار محتوای آموزشی در سایت انجمن

وی با بیان اینکه یکی دیگر از فعالیت های انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران که مکمل طرح «حمایت روانی اجتماعی از راه دور» است، گفت: انتشار محتوای آموزشی در سایت انجمن به آدرس www.swi.ir  است.

در این سایت اطلاعات معتبر علمی در رابطه با بیماری کرونا، اصول خودمراقبتی در محل کار و منزل، اصول خودمراقبتی گروه های خاص و جزوات آموزشی و بازی در منزل ویژه کودکان بارگزاری شده و علاقه مندان می توانند از طریق سایت و سربرگ «ویروس کرونا» به این اطلاعات دست پیدا کنند.

خدمات مشاوره ای در این طرح از راه دور ارائه شده و در ساعت ۱۰ الی ۱۲ و ۱۵ تا ۱۷ هر روز، مشاوران پاسخگوی تماس گیرندگان هستند و افراد در صورت نیاز می‌توانند برای مشاوره با شماره های ۰۹۹۲۴۷۷۸۸۴۹و ۰۹۰۲۳۲۵۷۷۳۴و ۰۹۱۰۷۷۶۱۴۰۷ تماس بگیرندند.

انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران به استناد مصوبه دویست و شصت و دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سال ۱۳۷۰ و به موجب رأی مورخ ۱۶ / ۱۰ / ۱۳۸۱ کمیسیون انجمن های علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مجوز فعالیت خود را دریافت کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.