مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

عادی‌انگاری کرونا و فراگیر شدن ابتلا در جنوب فارس

0 17

برخی پندارهای نادرست و بررسی‌های غیر کارشناسی به یک تلقین و باور کاذب در جامعه تعمیم یافته که با گرم شدن هوا موج شیوع بیماری کرونا کنترل می‌شود، فراگیر شدن ابتلا به کرونا در شهرهای جنوبی استان فارس از جمله لارستان بر خلاف این انتظار رقم خورده است.

همچنین از سوی دیگر قرابت های عاطفی ونیز ارتباطات و مراودات اجتماعی از دیگر چالش های اساسی و محلی برای جولان دادن و شیوع دوباره و افزایش مبتلایان کرونا در شهرهای جنوبی فارس است.

از طرفی با موج شیوع بیماری در استان همسایه و مجاور یعنی هرمزگان وبرخی  شهرهای آن، احساس خطر در شهرهای جنوبی بویژه لارستان ، خنج و گراش نسبت به افزایش و سیر صعودی مبتلایان را مضاعف نیز کرده است.

استان هرمزگان علاوه بر همسایگی و مجاورت با شهرهای جنوبی استان فارس و در فاصله ای حدود ۱۸۰ کیلومتری با لار  به لحاظ ارتباطات تجاری و اقتصادی و همچنین مراودات و قرابت های حتی قومیتی و عاطفی نیز پیوندی ناگسستنی و نزدیک به  استان فارس و بویژه جنوب این استان دارد.

توهم عادی انگاری ؛ نقطه قوت کرونا در لارستان

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان نیز در همین زمینه تاکید کرد که به نظر می رسد موج شیوع عادی انگاری و نادیده گرفتن و سبک شمردن کرونا که به یک توهم و تلقین کاذب در بین مردم تبدیل شده مهمترین نقطه قوت برای افزایش و عامل این ویروس خطرناک، مرگبار و مرموز در سطح شهرستان لارستان و دیگر مناطق جنوبی فارس شده است.

جلیل حسنی روز دوشنبه در نشست ستاد مدیریت و مبارزه با کرونا در لارستان تاکید کرد: بدون شک چنانچه مردم رعایت نکنند مجبور هستیم به عقب برگردیم و محدودیت های شدیدتری را به خاطر مسئولیتی که در قبال جان و سلامتی تک تک افراد جامعه داریم، اعمال کنیم.

وی ادامه داد: به صراحت اعلام می کنیم که دوران کرونا تمام نشده و بر اساس بررسی ها پیک صعودی این بیماری در برخی مناطق دنیا و حتی کشورمان و از جمله مناطق جنوبی نیز آغاز شده و مردم نباید وضعیت را عادی تلقی کنند.

وی تصریح کرد: این احتمال نیز وجود دارد که استان فارس و شهرستان لارستان نیز که تاکنون درطرح های مقابله ای و پیشگیرانه و افزایش سطح بیماری یابی ها و انجام ازمایش موفقیت ها و دستاوردهای بزرگی برای مدیریت و مبارزه با این بیماری داشته با برخی سهل انگاری ها و عادی انگاری از سوی برخی مردم و صنوف مجدد شاهد موج جدید شیوع آن در این منطقه باشیم.

احتمال مسدودشدن ورودی بندرعباس به لار

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان تاکید کرد: در صورتی که دانشکده علوم پزشکی به این نتیجه برسد و متخصصان امر نیز یکی از عوال جدی در روند افزایشی بیماران کرونایی در لارستان را ورود مسافران از سمت هرمزگان به منطقه را تشخیص دهند، به طور حتم در این راستا با هماهنگی فرماندار بندرعباس و استانداری های فارس و هرمزگان اعمال محدودیت های شدید در مبادی ورودی و خروجی انجام خواهد شد و چنانچه ضرورت ایجاب کند نیز حتی ورودی مسیر بندعباس به سمت لار را مسدود خواهیم کرد.

 حسنی یادآور شد: البته همواره سیاست اصلی و راهبرد همیشگی ستاد ملی مدیریت کرونا ، دولت و مجموعه مدیریت اجرایی در استان فارس و لارستان بر کاهش میزان محدودیت ها و ممنوعیت و تعطیلی کسب و کارها بوده در کنار مدیریت هوشمندانه و کنترل بیماری کرونا بوده ست.

فرماندار ویژه لارستان گفت: بر اساس قانون، نظام و حکومت مسئول تامین سلامت مردم است و اگر جایی افرادی و اصنافی که فعالیتشان باید بر مبنای رعایت اصول، موازین و پروتکل های بهداشتی باشد در انجام وظایف و تعهد خود کوتاهی کنند بدون شک با ابزارها و ظرفیت های قانونی در اختیار، با آنها برخورد خواهیم کرد.

فرماندار ویژه لارستان اعلام کرد : احتمال مسدودشدن ورودی بندرعباس به لار

حسنی، تاکید کرد: همچنین بر اساس آنچه مجموعه دانشکده علوم پزشکی و متخصصان امر می گویند و رصد کرده اند فرآیند مواجهه مردم و برخی اصناف برای رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی راضی کننده نیست.

وی همچنین از دانشکده علوم پزشکی لارستان خواست که با هماهنگی ستاد مدیریت کرونا در شهرستان ظرف ۲۴ ساعت آینده بیانه ای جامع را در خصوص اصول و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی برای همه اداره ها، نهادها، اصناف و مجتمع های اداری و تجاری آماده و در سطح وسیعی با کمک رسانه ها و شبکه هی اجتماعی و گروه های مختلف مردمی به اطلاع عموم برساند.

فرماندار لارستان وضعیت نگران کننده از حضور شهروندان لاری بویژه در شهر جدید را در عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ازدحام جمعیتی در میادین و پارک ها و اماکن عمومی را یادآور شد و گفت: اینکه مردم تا حدودی وضعیت را عادی تلقی کرده اند، به راحتی در مکان های شلوغ ازدحام می کنند، به خیابان می آیند و خرید می کنند به هیچ وجه قابل توجیه در شرایط کنونی بحران کرونا نیست.

وی ادامه داد: دانشکده علوم پزشکی و حوزه معاونت بهداشتی با قوت و جدیت ورود کنند و حتی با برخی اصناف و بازاریانی که در رعایت موازین و اصول بهداشتی کمترین کوتاهی و تخلفی انجام می دهند برخورد قاطع و لازم را انجام دهند.

حسنی بیان داشت: گزارش های رسیده و ارزیابی های انجام شده در زمینه بیماریابی فعال و انجام تست های کرونایی در برخی مناطق از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و برگزاری مراسم ترحیم و یا شادی در سطح شهرستان های لارستان و گراش حکایت دارد که باید نسبت به این مهم هم اظهار گلایه و هم احساس خطر کرد.

ورود افراد بدون ماسک به اداره های لارستان ممنوع

فرماندار ویژه لارستان تصریح کرد: مصوبه هفته قبل ستاد مدیریت و مقابله با کرونا شهرستان لارستان که ورود افراد و مراجعه کنندگان به اداره‌ها، نهادها و شرکت‌های دولتی و خصوصی را در این شهرستان و سایر بخش های مختلف بدون داشتن ماسک و رعایت سایر پروتکل‌های بهداشتی ممنوع اعلام کرد همچنان به قوت خود و حتی با جدیت و نظارت بیتشر باقی است.

وی بیان داشت: در صورت مشاهده افراد و یا کارکنان اداری در دستگاه‌های مختلف اعم از بخش خصوصی و دولتی، بدون ماسک و عدم رعایت مسائل بهداشتی با آنان برخورد شود.

شیب کرونا در جنوب فارس صعودی شد

تحلیل های آماری و گزارش های رسیده دانشکده علوم پزشکی لارستان از گسترش روزافزون شمار مبتلایان  در مناطقی از شهرهای جنوبی استان فارس و موج شیوع این ویروس مرگبار حکایت دارد.

این آمار ظرف دو هفته پیش و روزهای گذشته نیز به مراتب افزون تر شده است.

به گفته رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان هم اینک حدود ۲۲ بیمار بستری با بیماری حاد تنفسی و یا کرونایی در مراکز درمانی و بیمارستان های معین کرونا در سطح شهرستان های لارستان و گراش بستری هستند که با ادامه این روند افزایشی مجبور به اضافه کردن تعداد تخت های ویژه در سطح این شهرستان ها هستیم.

محمد حسین کریمی یادآور شد: این تعداد تخت های اشغال شده از مجموع ۵۰ تخت پیش بینی شده در سطح شهرستان های لارستان و گراش بوده که اکنون با توهم عادی انگاری و فاصله گرفتن مردم و شهروندن از طرح فاصله گذاری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی حتی روندی به مراتب خطرناک تر از اوایل شیوع این ویروس حکایت دارد.

وی بیان داشت: مجبور هستیم که بخش اطفال یکی از بیمارستان های شهرستان لارستان به تعداد ۱۸ تخت را برای کمک به بیماران بستری ناشی از کرونا ظرف روزهای آینده نیز اضافه کنیم.

ضرورت همراهی بیشتر بازار

همچنین رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان لارستان نیز در این نشست بر همکاری و هماهنگی با اصناف برای پذیرش و اعمال برخی محدودیت ها در سطح مجتمع های اقتصادی و تجاری و مراکز خرید تاکید کرد و گفت: ۲ مرکز مهم و پرازدحام در لارستان شامل بازار قیصریه در شهر قدیم و بازار امام در شهر جدید لار است.

علی محمد ابراهیمی تصریح کرد: با توجه به هماهنگی های انجام شده قرار است ساعات فعالیت بازار قیصریه و همچنین بازار امام نیز محدود شود.

ساعت فعالیت بازار قیصریه در شهر قدیم لار بر اساس تصمیم و مصوبه ستاد مدیریت کرونا در لارستان صبح ها از ساعت هشت صبح تا ۱۵ عصر خواهد بود و عصرها نیز تعطیل است.

قرار شد ساعات فعالیت بازار امام در شهر جدید لار نیز صبح ها تعطیل باشد و عصرها نیز تا پیش از اذان و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی فعالیت کند.

همچنین بر اساس مصوبه امروز ستاد مدیریت کرونا ، ورود مشتریان و افراد به مجتمع‌های تجاری، بازار و پاساژها باید با رعایت اصول و نکات بهداشتی مورد نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد و اکیپ‌های ناظر سیار نیز به صورت مستمر بر روند اجرای مصوبات ستاد مدیریت کرونا و رعایت مسایل بهداشتی در اداره‌ها، اماکن عمومی و بازار نظارت داشته باشند و گزارش‌های خود را به ستاد شهرستانی و استانی ارائه کنند.

معاون بهدشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز تاکید کرد که بر اساس تست های انجام شده میانگین مبتلایان کرونا در شهرستان گراش بویژه در برخی روستاهای این شهرستان به شدت رو به افزایش است.

وحید یگانه میانگین تست های روزانه کرونایی در سطح شهرستان لارستان را نیز بیش از ۲۰۰ مورد عنوان کرد و گفت: میزان مبتلایان ظرف روزهای گذشته رو به به فزونی بوده  که ضرورت اعمال برخی محدودیت ها بیش از پیش احساس می شود.

وی یکی از عوامل اصلی در شیوع بیماری کرونا در سطح لارستان و برخی مناطق جنوبی استان فارس را حضور و هجوم مسافرانی از برخی مناطق و استان های پرخطر همچون هرمزگان دانست و گفت: موضوع محدودیت های تردد در مسیر ورودی با هماهنگی فرماندار و ستاد مدیریت کرونا در استان و شهرستان لارستان در این زمینه انجام شود.

تا ظهر روز گذشته یکشنبه ۲۵خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۷۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران به ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ نفر رسید، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت از ظهر شنبه ۲۴ تا یکشنبه ۲۵ خرداد سال ۹۹ نیز ، ۱۰۷ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۸۳۷ نفر رسید.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری  جنوب شیراز واقع شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.