مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

شگفتی اروپا از صادرات تجهیزات آزمایشگاهی «ایران‌ساخت»

0 37

نشریه اتریشی یورو پیجز در گزارشی نقل کرده است که دانش‌بنیان‌های ایرانی توانسته‌اند محصولاتی تولید کنند که با شرکت‌های بزرگی از آلمان، کره‌جنوبی، آمریکا و انگلیس رقابت می‌کند و بخشی از بازار آن‌ها را در جهان تصاحب کنند.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، نشریه اتریشی یورو پیجز در گزارشی از صادرات ۲۰ میلیون یورویی تجهیزات آزمایشگاهی در ایران خبر داد. صادراتی که یک سوم بار آن را شرکت‌های دانش‌بنیان به دوش می‌کشند و رشد اختراعات فنی در تولید این تجهیزات نسبت به سه سال قبل، حداقل ۱۰ برابر شده است.

متخصصان کشور در حوزه تولید تجهیزات آزمایشگاهی و درمانی از طریق برپایی نمایشگاه سالانه در این حوزه تلاش کرده‌اند تا قابلیت‌های خود را معرفی کنند؛ نمایشگاه‌های سالانه تجهیزات آزمایشگاهی موجب آشنایی کشورهای صاحب نام با توانمندی‌های محققان ایرانی شده و همکاری‌های متقابل تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های تجاری خارجی را به ارمغان آورده است.

رقابت با بزرگان جهان

به گزارش نشریه تجاری – تحقیقاتی یورو پیجز در سه سال اخیر حداقل ۲۵ شرکت فعال در حوزه دستگاه‌های آزمایشگاهی و مهندسی پزشکی موفق شده‌اند محصولات خود را به کشورهای یونان، کرواسی، چین، کره‌جنوبی، پرتغال، مالزی، اوکراین و کشورهای غرب آسیا صادر کنند.

دانش بنیان‌های ایرانی توانسته‌اند محصولاتی تولید کنند که با شرکت‌های بزرگی از آلمان، کره‌جنوبی، آمریکا و انگلیس رقابت و بخشی از بازار آن‌ها را در جهان تصاحب کنند.

به گفته این نشریه در حال حاضر تجهیزات آزمایشگاهی و مهندسی پزشکی ایران به بیش از یکصد کشور جهان صادر می‌شود و ایران جایگاه مستقل در چهار نمایشگاه مهم بین‌المللی را در اروپا و شرق آسیا دارد. این حوزه در ایران به اندازه‌ای گسترده است که حدود ۲ هزار شرکت داخلی و ۳ هزار نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران فعالیت دارند.

بازار ۷ میلیارد دلاری ایران

رشد اختراعات مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی در ایران نسبت به رشد جهانی تقریباً دو برابر است طوری که رشد اختراعات فنی در تولید تجهیزات پزشکی نسبت به سه سال قبل حداقل ۱۰ برابر شده است.

هم‌اکنون ارزش بازار تجهیزات مهندسی پزشکی در جهان حدود ۴۰۰ میلیارد دلار و در ایران ۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است. شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته‌اند و از بازار ۷ میلیاردی بخش زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. صادرات ۲۰ میلیون یورویی ایران نشان می‌دهد که در یک دهه اخیر مراکز دانشگاهی ایران در همکاری با شرکت‌های مالی بزرگ ایرانی سرمایه‌گذاری زیادی در تولید تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی داشته‌اند.

نمایشگاهی برای عرض اندام

یورو پیجز به نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، دارو، خدمات و گردشگری سلامت هم که هر سال در ایران برگزار می‌شود، نگاهی انداخته و توسعه صادرات تجهیزات را از اهداف برگزاری نمایشگاه ایران هلث دانسته است.

نمایشگاه ایران هلث با هدف ارائه آخرین توانمندی‌های صنعت مهندسی پزشکی ایران، رونمایی از فناوری‌ها و پیشرفت‌های دانش‌بنیان‌های دانشگاهی، توسعه صنعت توریسم درمانی، رونمایی از محصولات و خدمات متخصصان دانشگاهی، تولیدکنندگان و استارتاپ‌های برتر، ارتباط با مدیران مراکز درمانی و آموزش پزشکی و توسعه صادرات تجهیزات آزمایشگاهی و دعوت از تجار و بازرگانان خارجی از کشورهای دیگر هر سال در ماه می (اردیبهشت ماه) در تهران برگزار می‌شود.

فضا رقابتی است

در همین زمینه اخیراً مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت کمبودها در حوزه تجهیزات پزشکی را شامل سه گروه ذکر کرده و گفت: گروه نخست مربوط به افزایش قیمت مواد اولیه آن‌هاست که قرار است با اختصاص ارز دولتی، این نرخ اصلاح شود؛ گروه دوم مربوط به تولیدکنندگانی است که در تولید برخی اقلام دچار مشکل هستند، بنابراین فراخوانی در بازار داده می‌شود تا تولیدکنندگان دیگر در یک فضای رقابتی بتوانند تولید آن وسیله را برعهده گیرند.

رضا مسائلی افزود: گروه سوم مربوط به تجهیزات پزشکی می‌شود که دانشگاه علوم پزشکی برای آن اقدام نکرده‌اند. در این خصوص قرار است با محوریت دانشگاه‌های قطب در مورد موضوع برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت همچنین تأکید کرد: تحریم‌ها خللی در تولید تجهیزات پزشکی ایران ایجاد نمی‌کند، زیرا فضا رقابتی است و اگر کشوری حاضر نباشد با ایران تجارتی داشته باشد سایر رقبا با طیب خاطر وارد این عرصه می‌شوند و جای آن‌ها را می‌گیرند.

جایگاه درخشان در مهندسی پزشکی

در حال حاضر ایران رتبه شانزدهم تولید مقالات مهندسی پزشکی در جهان را به خود اختصاص داده که حدود ۴۰ درصد مقالات تولید شده در این زمینه، مربوط به دانش‌بنیان‌های زیرنظر دانشگاه‌های کشور است.

جالب اینکه هم اکنون روند پذیرش مقاله در بیش از ۹۰ درصد همایش‌های خارج از کشور آسان‌تر از همایش‌های داخلی است و این امر نشان‌دهنده سطح مطلوب کیفی همایش‌ها در کشور است.

منبع : ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.