مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

جامعه شناسان جهان تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان را محکوم کردند

0 16

در پی ارسال نامۀ انجمن جامعه‌شناسی ایران به انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی و تقاضای موضع‌گیری علیه تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، به ویژه در شرایط شیوع کرونا، این انجمن با انتشار بیانیه‌ای تحریم‌های این کشور بر علیه ایران، ونزوئلا و کوبا را محکوم کرده است.

در پی ارسال نامۀ انجمن جامعه‌شناسی ایران به انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی، برای موضع‌گیری آنها علیه تحریم‌های ایران از سوی آمریکا  در شرایط شیوع کرونا، این انجمن با انتشار بیانیه‌ای تحریم‌های آمریکا بر علیه کشورهای ایران، ونزوئلا و کوبا را محکوم کرده است. در این بیانیه، تحریم‌ها خلاف اخلاق و وجدان دانسته شده، از اثرات مخرب آنها بر بیش از صدمیلیون شهروند این کشورها به خصوص در شرایط بحران شیوع کرونا ابراز نگرانی شده، و ضمن اعلام همبستگی با مردم این کشورها خواهان برداشته شدن آنها شده است.

بیانیه همچنین از خواسته جامعه‌شناسان برای برخورداری از یک سپهر عمومیِ انتقادی و پایدارِ و مصون از اعمال فشارهای بیرونی و درونی پشتیبانی کرده و حمایت کامل انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی را از مفاد بیانیه انجمن جامعه‌شناسی ایران اعلام کرده است.

تحریم‌ها ; خلاف اخلاق و وجدان

در این بیانیه انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی اعلام کرده در مقابل تحریم‌هایی که ایالات متحده آمریکا علیه ایران، ونزوئلا و کوبا اعمال کرده است می‌ایستد. این انجمن از تاثیرات فلج کنندۀ این تحریم‌ها بر بیش از صد میلیون شهروندِ این کشورها ابراز نگرانی کرده و این تحریم‌ها را خلاف اخلاق و وجدان دانسته است؛ چرا که این اقدامات تاکنون تاثیرات منفی فراوانی بر زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی این کشورها داشته است.

این انجمن بین‌المللی در بحران وخیم کنونی که همه‌گیری [کرونا] تمام جهان را درنوردیده، به‌طور خاص نگرانی خود را بابت محدودیت‌های شدیدی که تحریم‌ها تواناییِ این کشورها را در مقابله و مهارِ آثار مخربِ شیوع کرونا ایجاد کرده ابراز می‌نماید. این انجمن نه تنها محدودیت‌های موجود در مقابل این کشورها را محکوم نموده، بلکه با اعلام همبستگی در کنارِ شهروندان این کشورها خواهانِ برداشته شدن این تحریم‌ها توسط دولت ایالات متحدۀ آمریکا شده است.

آثار تحریم در مقابله و مهارِ آثار مخربِ کرونا

در این بیانیه آمده است که: «ما نگران همکاران، دانشجویان و اعضای هیأت علمی ایران و کشورهای دیگر هستیم و با خواستۀ آنها برای برخورداری از یک سپهر عمومیِ انتقادی پایدارِ و مصون از اعمال فشارهای بیرونی و درونی، که در آن تفکر انتقادی و تخیل جامعه‌شناسانه بتواند به صورت امنی شکوفا شود، اعلام همبستگی می‌کنیم. 

طبق اساسنامۀ ما وظیفۀ اصلیِ انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی عبارتست از “نمایندگی جامعه‌شناسان در همه جا”، “گسترش دانش جامعه‌شناسانه در سراسر جهان” و “تقویت و حمایت از گسترش آزادانه جامعه‌شناسی در همکاری با انجمن‌های مشابه علوم اجتماعی”.

بنابراین، ما از بیانیۀ منتشر شده توسط همکاران‌مان در انجمن جامعه‌شناسیِ ایران، که در آن به تأثیراتِ همبستۀ تحریم‌ها و همه‌گیریِ کووید ـ 19 بر جامعه‌شناسی ایران اشاره کرده‌اند، کاملاً حمایت و از آن پشتیبانی می‌کنیم».

چندی پیش انجمن جامعه‌شناسی ایران طی مکاتبه‌ای رسمی با امضای «سید حسین سراج‌زاده» رئیس این انجمن، با انجمن جامعه‌شناسی بین‌المللی، انجمن جامعه‌شناسی اروپا، انجمن جامعه‌شناسی آمریکا و انجمن مطالعات خاورمیانه انجام داده و در آن به اثرات جبران‌ناپذیر تحریم‌های ایالات متحده بر میدان‌های جامعه‌شناسی تاکید کرده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.