مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

تلاش چین برای کسب برتری در رقابت بین المللی کوانتومی شدن

تلاش چین برای کسب برتری در رقابت بین المللی کوانتومی شدن
0 20

رئیس جمهور چین از پژوهشگران کشورش خواست تا تمام تلاش خود را به کار بگیرند که فناوری کوانتوم را به مرحله تجاری‌سازی برسانند.

به گزارش به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، شی جین‌پینگ در سخنرانی‌اش در دفتر مرکزی حزب کمونیست چین از پژوهشگران علمی کشور درخواست کرد تا به صورت مستقل مشغول پژوهش شوند و در فناوری‌های مهم پیشرفت‌هایی حاصل کنند.

رسانه‌های دولتی که سخنرانی او را گزارش می‌کردند عنوان کردند که رئیس جمهور چین از ملت خود می‌خواهد «از امنیت زنجیره تأمین و صنعت اطمینان حاصل کرده و توانایی چین در واکنش به مخاطرات بین‌المللی و چالش‌های علمی و فناوری را بهبود ببخشند».

علاوه بر این، رسانه‌های محلی عنوان می‌کنند که وی درخواست کرده در صنایع راهبردی مانند ارتباطات کوانتومی تلاش‌هایی صورت بگیرد تا کشور چین در میدان رقابت بین‌المللی به برتری دست پیدا کند».

اشاره شی جین‌پینگ به ارتباط کوانتومی جالب توجه است زیرا چین در حال حاضر به توزیع کلید کوانتومی پرداخته است و این کار را از طریق ماهواره‌ای انجام داده که از فوتون‌های درهم‌تنیده استفاده می‌کند. از آنجا که روش‌های رمزگشایی فعلی توانایی نفوذ به رمزنگاری کوانتومی را ندارند، تلاش چین برای دستیابی به برتری از طریق فناوری کوانتوم، به احتمال زیاد معنایی ضمنی دارد.

کشور چین در زمینه محاسبات کوانتومی موفقیت‌های زیادی نداشته اما رسانه‌های دولتی در مورد نوآوری‌هایی صحبت می‌کنند که طی دهه آینده می‌تواند به ایجاد یک سیستم میلیون کیوبیتی منجر شود. اگر چین بتواند چنین دستگاهی را با فناوری‌های داخلی خود بسازد، تحریم‌هایی که ایالات متحده برای واردات از چین وضع کرده کاملاً بی‌معنی خواهد شد!

شرکت IBM نیز در ماه سپتامبر نقشه راه کوانتومی خود را ارائه کرد که وعده می‌داد تا سال ۲۰۲۳ دستگاهی ۱۱۲۱ کیوبیتی را خواهد ساخت و در گام بعدی برای ساخت دستگاه‌های میلیون کیوبیتی تلاش خواهد کرد اما تاریخ دقیقی برای ساخت این دستگاه‌ها اعلام نکرد.

آیا چین می‌تواند در حوزه کوانتوم به برتری دست پیدا کند؟ پیشرفت سریع چین در صنایع مختلف نشان می‌دهد که این کشور می‌تواند خیلی سریع به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست پیدا کند. البته پیش از این تلاش چین برای ساخت نیمه‌هادی‌ها ناکام مانده و ایجاد تاسیسات تولیدی مشکلات بزرگ دیگری را نیز به همراه دارد. با این حال به نظر می رسد فناوری کوانتوم چیزی نیست که به سادگی تسلیم شی جین‌پینگ شود.

 خبرگزاری مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.