مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

بحران انتخاباتی آمریکا با طرح تقلب در شمارش آرا

0 15

تحلیلگران رسانه‌های‌عربی معتقدند؛ اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا و معرفی خود به عنوان پیروز کارزار انتخاباتی پیش از پایان شمارش آرا بیانگر آن است که آنها با نگرانی از شکست؛ برای یک منازعه طولانی‌ و خطرناک ‌تر طی روزهای آینده آماده می‌شوند.

شمارش آرا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از پایان زمان رای گیری در روز سوم نوامبر ۲۰۲۰ برابر با ۱۳ آبان ۹۹؛   آغاز شده و  پیروز انتخابات در بیستم ژانویه ۲۰۲۱ مصادف با یکم بهمن ۱۳۹۹، دولت خود را مستقر و کارش را آغاز خواهد کرد.  با وجود اینکه هنوز آرای نهایی برخی ایالت‌ها اعلام نشده است، بایدن اعلام کرد که وی در مسیر پیروزی قرار دارد و ترامپ هم ادعا دارد که وی در این انتخابات برنده است.

از سوی دیگر و هم‌زمان با شمارش آرا؛  ترامپ مدعی پیروزی خود و تقلب در انتخابات شده است. ترامپ که با چنگ و دندان برای ماندن در کاخ سفید تلاش کرده، برای رسیدن به این هدف بارها اظهارات جنجالی بر زبان آورده و گفته است که احتمال رخ دادن تقلب در انتخابات وجود دارد.

اکنون نیز با توجه به اینکه ‌بایدن در مجموع در شمارش آرا از ترامپ پیشی گرفته، مطرح کردن ادعای تقلب از سوی ترامپ بیانگر نگرانی وی از شکست است. این موضوع سبب شده است که برخی‌ تحلیلگران عرب‌ اینگونه گمانه‌زنی کنند که ترامپ با ادعای تقلب زمینه را برای نپذیرفتن نتیجه انتخابات فراهم می‌کند. این موضوع امنیت و دموکراسی را در آمریکا با آزمون بی‌سابقه‌ای روبرو خواهد کرد.

زمینه‌سازی برای اعتراض به نتایج با ایجاد شک و تردید 

بسیاری از تحلیلگران عرب معتقدند که انتقادات ترامپ و اطرافیان وی از روند انتخابات و تردید وارد کردن در شفافیت انتخابات نشان می‌دهد که آنها از شکست خود در انتخابات می‌ترسند و می‌خواهند هواداران بایدن را نا امید و زمینه را برای اعتراض به نتیجه انتخابات فراهم کنند.

«محمود مجادله» تحلیلگر و مفسیر سیاسی تارنمای «عرب ۴۸» فلسطین گفت: رقابت ترامپ و بایدن تنگاتنگ است. در حالی است که بایدن پیشتاز است ترامپ برای اعلام پیروزی خود شتاب می‌کند. در شرایطی که ترامپ برای اعلام پیروزی شتاب می‌کند بایدن هم گفت در مسیر درست پیروزی قرار داریم و باور داشته باشید که پیروز خواهیم شد.

ترامپ هم گفت دموکرات‌ها می‌خواهند انتخابات را به سرقت ببرند و ما هرگز اجازه چنین کاری را به آنان نخواهیم داد. ترامپ در کاخ سفید به هواداران خود گفت بود با فاصله بسیاری پیروز خواهیم شد. او گفت به دادگاه عالی درباره تعداد آرا شکایت خواهد کرد و این لحظه مهمی در تاریخ آمریکا است.

این نخستین بار نیست که ترامپ و هواداران وی در روند انتخابات تردید وارد می‌کنند بلکه پیش از این نیز آنها روند انتخابات را زیر سوال برده‌اند.  ترامپ در مصاحبه خود در ۱۹ ژوئن با شبکه «فاکس نیوز» مخالفت خود را با پذیریش شکست در انتخابات اعلام کرد. «تیم مورتو» سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ هم گفته است ترامپ در صورت شکست کاخ سفید را ترک نخواهد کرد. وی همچنین ۲۲ ژانویه گذشته در یک پیام توییتری اعلام کرده است شاید او به دلیل تقلب در انتخابات نتیجه را ببازد.

ترامپ گفت رای دادن از طریق پستی که از سوی دموکرات‌ها مطرح شده است به تقلب در انتخابات منجر خواهد شد. او همچنین گفته است این انتخابات فاسدترین انتخابات تاریخ آمریکا خواهد بود. هواداران ترامپ هم ادعاهای وی درباره تقلب در انتخابات را تکرار کرده‌اند. «ولیام بار» وزیر دادگستری دولت ترامپ هم ادعا کرده است کشورهای خارجی در انتخابات دخالت می‌کنند.

«مایکل کوهین» وکیل سابق ترامپ هم گفته است ترامپ در صورت شکست، کاخ سفید را ترک نخواهد کرد. او گفته است با توجه به شناختی که از نتیجه کار کردن با ترامپ دارم می‌ترسم که وی در صورت شکست هم قدرت را به طور مسالمت‌آمیز واگذار نکند.

«فواد الصلاحی» استاد جامعه‌شناسی یمنی در روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در این زمینه نوشت: اتهام‌های متقابل کاندیداها و هواداران آنها در کنار اظهارات ترامپ که خود را پیروز انتخابات معرفی می‌کند نشان می‌دهد که ترامپ زمینه را برای عدم پذیریش شکست خود مهیا می‌کند.

وجود بسترهای لازم برای شورش در برخی ایالت های آمریکا 

 اگر بایدن پیروز انتخابات شود و ترامپ شکست را نپذیرد و اینگونه توجیه کند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است و یا اینکه کشورهای خارجی در آن دخالت کرده‌اند در این صورت احتمال دارد آشوب از سوی عده‌ای رخ دهد و در بیشتر ایالت‌های آمریکا هم  بسترهای لازم در این باره وجود دارد. این انتخابات خطرات واقعی را برای جامعه آمریکا و جهان به دنبال خواهد داشت.

«امین مشاقبه» ستون‌نویس روزنامه «الرای» اردن دراین خصوص  نوشت: اگر بایدن با فاصله کمی ترامپ را شکست دهد این موضوع سبب خواهد شد ترامپ در نتیجه انتخابات اعتراض و ادعای تقلب کند. او در این صورت خواستار شمارش دوباره آرا در ایالت فلوریدا و تگزاس خواهد شد و این موضوع سبب تاخیر اعلام نتیجه خواهد شد و از دادگاه فدرال و حتی کنگره درخواست خواهد شد تا این موضوع را بررسی کنند. مشخص است که ترامپ خود را پیروز انتخابات معرفی خواهد کرد در این صورت احتمال رخ دادن خشونت از سوی راستگرایان تندرو وجود دارد.

«ولید شراره» تحلیلگر روزنامه «الاخبار» لبنان هم معتقد است که میانگین بالای مشارکت در انتخابات آمریکا خبر شگفت‌آور و ناخرسندی برای ترامپ بود. او پیش از این بارها با ادعای احتمال رخ دادن تقلب در انتخابات اعلام کرده است در صورت شکست رخدادهای ناگواری رخ خواهد داد.

«زید نوایسه» تحلیلگر روزنامه «الغد» اردن نوشت کارشناسان اتفاق‌نظر دارند که این انتخابات خطرناک‌ترین انتخاب تاریخ آمریکا است. با توجه به پافشاری ترامپ برای اعلام پیروزی زودهنگام خود و تردید وارد کردن وی در انتخابات و اظهارات وی درباره اعتراض و شکایت در دادگاه عالی احتمال رخ دادن سناریوی خشونت وجود دارد.

در پایان باید گفت تحلیلگران عرب معقتدند که نپذیرفتن نتیجه انتخابات سوم نوامبر آمریکا از سوی ترامپ و ترک نکردن کاخ سفید در صورت پیروزی بایدن، دموکراسی آمریکا را با آزمون سختی روبرو خواهد کرد. در این صورت پافشاری ترامپ بر روی ادعاها و درخواست خود و حمایت هواداران وی از این موضوع، آمریکا را با تنش سیاسی روبرو خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.