مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

افزایش سرمایه‌گذاری‌ هند‌ در بندر چابهار به ۵۰۰ میلیون دلار ‌

0 24

نماینده جوینت ایرانی اپراتور هندی در بندر چابهار از ارتقاء سرمایه‌گذاری اپراتور هندی در بندر چابهار به ۵۰۰ میلیون دلار طی ۱۰ سال خبر داد و گفت: با تکمیل خطوط ریلی ترانزیتی چابهار-میلک و قزوین-رشت عبور کالا از چابهار تسهیل می‌شود.

افزایش سرمایه‌گذاری‌ هند‌ در بندر چابهار به ۵۰۰ میلیون دلار ‌

‌علیرضا جهان در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری فارس درباره نحوه همکاری شرکت ایرانی که طبق قانون باید شریک شرکت اپراتور IPGL هند در بندر چابهار باشد، اظهار داشت: ما طبق قانون به عنوان شریک ایرانی شرکت هندی در بندر چابهار فعالیت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت هندی از دی ماه امسال رسماً وظیفه راهبری بندر چابهار را برعهده گرفته است، ‌درباره نحوه انتخاب اپراتور ایرانی شرکت هندی در بندر چابهار گفت: شرکت IPGL هند از طریق سفارت هند در ایران، یک مزایده‌‌/مناقصه برای جذب جوینت ایرانی برگزار کرد که چندین شرکت ایرانی در آن حضور داشتند و طی آن تشریفات، ما ‌با توجه به پیشنهادات خود و تجربه و سابقه در حوزه دریایی و بندری انتخاب شدیم.

جهان اظهار داشت: ‌به عنوان شریک ایرانی‌ شرکت هندی در بندر چابهار، وظیفه تخلیه و بارگیری، نگهداری و تحویل کالاهایی که وارد بندر چابهار می‌شود را بر عهده داریم.‌

وی با بیان اینکه شرکت ایرانی هم تجهیزاتی به بندر چابهار آورده است، اضافه کرد: یک سری تجهیزات توسط سازمان بنادر و دریانوردی در بندر چابهار ایجاد شده است، بخشی از تجهیزات هم ما وارد کرده‌ایم که عمدتاً مربوط به ترمینال‌ها و وسایل حمل و نقل داخل بندر است.

‌افزایش سرمایه‌گذاری شرکت هندی در چابهار به ۵۰۰ میلیون دلار طی ۱۰ سال

نماینده جوینت ایرانی اپراتور هندی در بندر چابهار اظهار داشت: در آینده هم شرکت هندی تعهد سرمایه‌گذاری تا سقف ۵۰۰ میلیون دلار در بندر چابهار را دارد که تجهیزات تخصصی تخلیه و بارگیری کشتی‌ها را وارد بندر می‌کند.

جهان اظهار داشت: در یک فرآیند ۱۰ ساله که باید این مزایده بسته شود، رقم سرمایه گذاری شرکت هندی از ۸۵ میلیون دلار فعلی به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: طرف دولت جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار،‌ شرکت هندی است‌ و تجهیزاتی هم که شرکت ایرانی‌ آورده ‌به عنوان تجهیزات مکمل است؛ اما به هر حال مهم این است که سرمایه‌گذار خارجی در این بندر جلب و جذب شده است.

نماینده جوینت ایرانی اپراتور هندی در بندر چابهار بیان کرد: ‌قرارداد شرکت ایرانی با شرکت هندی در بندر چابهار‌ از دی‌ماه امسال آغاز شد‌ و دو ساله است و تا ۱۰ سال قابل  تمدید است.

تجار هند و افغانستان نیاز مبرم به بندر چابهار دارند

‌وی درباره ظرفیت بندر چابهار بیان کرد: با توجه به آنکه زیرساخت‌ های مناسبی که در بندر شهید بهشتی چابهار ایجاد شده است، با توجه به آنکه امکان ورود کشتی‌های نسل سوم و چهارم با آبخور بالا در بندر چابهار وجود دارد و با توجه به آنکه شرکت IPGL هند مورد اعتماد تجار هندی در مبدأ و مقصد است و از طرف دیگر تجار افغانستانی هم به طور خاص نیاز خود را به بندر چابهار اعلام کرده‌اند آینده روشنی برای بندر چابهار دیده می‌شود.

‌حضور هندی‌‌ها در توسعه خطوط ریلی ترانزیتی ایران

جهان درباره توسعه خطوط ترانزیتی ریلی در کشور بیان کرد:‌ شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و دولت هند به همراه شرکتی که از طرف دولت هند معرفی شده است، توافقاتی درباره حضور هندی‌ها در توسعه خطوط ترانزیتی ریلی داشته‌اند اما این که چه زمانی این خطوط ریلی احداث شود‌، باید توسط مسئولان هندی اعلام شود.

وی گفت: دولت هند زیرمجموعه‌های مختلفی را برای توسعه بندر چابهار در بخش‌های بندری‌ و ریلی معرفی کرده است که بخش دریایی و بندری شرکت IPGL فعال است و در بخش ریلی، شرکت‌ها و فعالان ریلی هستند.

تسهیل عبور کالا از چابهار با تکمیل خطوط ریلی چابهار-میلک و قزوین-رشت

نماینده جوینت ایرانی اپراتور هندی در بندر چابهار اظهار داشت: بندر چابهار به دلیل آنکه نزدیک‌ترین بندر ایران به هندوستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است و همچنین نزدیکترین فاصله را تا کشور افغانستان دارد، به عنوان یک نقطه استراتژیک مرکزی برای تسهیل مبادله و تجارت کالا بین ایران، افغانستان و هندوستان محسوب می شود که هم برای واردات و‌ صادرات و هم برای ترانزیت ‌محموله‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی بیان کرد: بندر چابهار در حال حاضر از طریق جاده به شبکه بزرگراهی ترانزیتی کشور متصل است، این مسیر تا مرز آستارا و از آنجا برای انتقال به جمهوری آذربایجان می‌رود، اما طرح جامع‌تری وجود دارد که سرمایه‌گذاری دولت هند و ایران به صورت مشترک ‌برای توسعه شبکه ریلی است که اگر آن طرح ‌آغاز شود، با توجه به آنکه اتصال ریلی قزوین-رشت محقق شده است و به زودی هم این مسیر ریلی به آستارا متصل می‌شود طبیعتاً‌ عبور کالا از ‌بندر چابهار تسهیل خواهد شد.

جهان بیان کرد: تکمیل خطوط ریلی ترانزیتی نظیر چابهار-زاهدان-میلک و قزوین-رشت موجب ارتقاء سهم ریلی در حمل کالا می‌شود و از آن جهت که این خطوط ریلی به بنادر جنوبی و شمالی کشور متصل هستند، می‌توانند سهم بسزایی در تسهیل ترانزیت کالا از بندر چابهار و همچنین دیگر بنادر کشور داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.