مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

استراتژی هرج و مرج راهکار ترامپ برای برد انتخابات

انتخابات آمریکا
0 27

رئیس جمهوری آمریکا با اقدامات متعددی که انجام داده زمینه ایجاد هرج و مرج در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را فراهم کرده است تا بتواند به هر وسیله‌ای رئیس جمهور بعدی آمریکا باشد.

به گزارشمدیرنامه از ایرنا، بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران نگران بروز هرج و مرج در آمریکا بعد از انتخابات هستند. این نگرانی ریشه در رفتارهای ترامپ دارد و اقدامات ترامپ شائبه بروز چنین اتفاقاتی را تقویت کرده است.

ادعای تقلب

ترامپ در سخنرانی‌های انتخاباتی خود ادعا می‌کند که حتما رئیس جمهور خواهد شد. او چندین بار ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرده و اعلام کرده تنها در صورتی انتخاب نخواهد شد که در انتخابات تقلب شود. او روز ۵ آبان در سخنرانی انتخاباتی در پنسیلوانیا گفت که تنها راه شکست او در انتخابات ریاست جمهوری تقلب گسترده است و این چیزی است که در حال رخ دادن است.

استراتژی هرج و مرج

استراتژی هرج و مرج راهبردی در سیاست است که ممکن است از طرف یک یا چند قدرت انتخاب و اعمال شود که هژمونی غالب در یک منطقه جغرافیایی بر ضد منافع آن قدرت یا قدرت‌ها تثبیت شده یا در حال تثبیت باشد. از دیرباز آمریکا برای نفوذ در مناطق مختلف جهان بویژه خاورمیانه با استفاده از پتانسیل‌های جفرافیایی و سیاسی این منطقه، استراتژی هرج و مرج را از طریق بی‌ثباتی هدایت شده پیگیری می‌کند. اما اکنون ترامپ تلاش می‌کند این استراتژی را در کشور خود پیاده کند تا بتواند به هر نحو در انتخابات برنده شود.

ترامپ: دوبار رای بدهید !

ترامپ در جریان دیدار از ایالت کارولینای شمالی پیشنهاد داده که مردم در این ایالت دو بار در انتخابات رای بدهند. کارولینای شمالی از ایالت‌های کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری به شمار می‌رود. ترامپ گفته که رای دهندگان یک بار از طریق پست و یک بار هم با حضور در حوزه‌های رای‌گیری رای خود را به صندوق بیندازند.

به گفته او، به این ترتیب رای دهندگان می‌توانند سیستم رای‌گیری این ایالت را آزمایش کنند و این اطمینان وجود خواهد داشت که رای آن‌ها شمارش خواهد شد. این در حالی است که دو بار رای دادن غیرقانونی است.

جاش استین، دادستان کل ایالت کارولینای شمالی، دونالد ترامپ را متهم کرده که با توصیه به رای دهندگان برای دو بار رای دادن، آنها را به قانون‌شکنی تشویق می‌کند. منتقدان ضمن ابراز نگرانی، دونالد ترامپ را متهم به نقض قانون کرده و می‌گویند که او در تلاش است تا اعتماد به سیستم انتخاباتی را تضعیف کند.

زمینه چینی هرج و مرج

روزنامه فایننشال تایمز در مهر ماه به نقل از مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با ادعای احتمال تقلب در انتخابات، زمینه هرج و مرج را در کشورش ایجاد می‌کند.

استقرار احتمالی نیروهای نظامی در مکان‌های رای گیری

میشل فلاورنوی محتمل‌ترین گزینه وزارت دفاع در دولت احتمالی جو بایدن، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از استقرار احتمالی نیروهای نظامی در مکان‌های رای گیری ابراز نگرانی کرده است. او در مقاله‌ای در نشریه اکونومیک تایمز، نوشت این احتمال وجود دارد که انتخابات سوم نوامبر به هرج  و مرج منجر و برای مقابله با آن از نیروهای نظامی استفاده شود.

انتخابات آمریکا در حالی برگزار می‌شود که خشونت و آشوب از ماه‌ها پیش شهرهای آمریکا را در بر گرفته است. داگ هربر کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ می‌گوید: این یک راهبرد حساب شده است. این راهبردی است که دونالد ترامپ و حزب جمهوری خواه در پیش گرفته‌اند.

دونالد ترامپ که این استراتژی را پیش از این در سیاست خارجی خود اجرا کرده بود، اکنون سعی دارد بار دیگر با اجرای چنین سیاستی نتیجه انتخابات را به نفع خود تغییر دهد.

سیاست‌ خارجی غیراخلاقی ترامپ

چندی پیش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقش دونالد ترامپ در ایجاد هرج و مرج در جهان اشاره کرد و نوشت، در جهانی که به سمت هرج و مرج در حرکت است، شاهد سیاست‌ خارجی غیرقابل پیش‌بینی، غیراخلاقی ترامپ هستیم. طبق این گزارش، ترامپ به طور سیستماتیک، در حال تضعیف ائتلاف‌ها و ضربه زدن به ساختار دیپلماتیک و امنیت ملی آمریکا است. این روزنامه آمریکایی ادامه داد ترامپ در کارنامه ریاست‌جمهوری خود، به صورت پشت سر هم تکه‌هایی از این نظم جهانی را بیرون کشیده و آن را برهم زده است و گرچه برای مدتی این نظم تا حدی حفظ شد اما در حال حاضر ساختار کلی جهان متزلزل شده است.

ترامپ از توافق چند جانبه هسته‌ای ایران خارج شد. اقدام او با مخالفت اکثریت کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا، چین و روسیه مواجه شد. اما ترامپ این کار را با جدیت تمام ادامه داد و با تحریم‌های ایران با وجود مخالفت جهان عملا هرج و مرجی حول توافقنامه هسته ای برجام ایجاد کرد.

لغو توافقنامه های بین المللی توسط ترامپ

از سوی دیگر پایه و اساس قوانین بین المللی وحدت است که بدون آن جامعه ملل و صلح و ثبات بین المللی وجود نخواهد داشت. لغو گستره تعداد وسیعی از توافقنامه های بین المللی توسط ترامپ به این اصل بی توجهی و آن را با یکجانبه گرایی انحصاری جایگزین می‌کند. ترامپ استدلال می‌کند که او مقید به پایبندی به تصمیمات یا تعهدات پیشینیان خود به عنوان یک رئیس جمهور نیست چرا که آنها بر اساس قانون اساسی ایالات متحده از قدرتشان تخطی کرده‌اند. با این حال، خود او هیچ احترامی برای قانون اساسی یا سنت‌های جمهوری آمریکا، که قدرت اجرایی را به نهاد ریاست جمهوری اعطا می‌کند، نه به شخص رییس جمهور، قائل نیست.

در چهار سال گذشته ترامپ جامعه بین الملل را با بی نظمی، آشوب و هرج و مرج گسترده‌ای روبرو کرده است و او اکنون می‌خواهد استراتژی تکراری خود را در داخل آمریکا اجرا کند تا به هر وسیله برنده انتخابات ریاست جمهوری باشد باید منتظر ماند و دید که آیا با توجه به قوانین سختگیرانه آمریکا در مورد انتخابات او موفق خواهد شد یا خیر؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.