تصمیم های صحیح و غلط هر دو توسط مدیران سازمان ها گرفته می شود اما راههای شناسایی تصمیم های غلط و اشتباه کدام است در این مطلب هفت خطای استراتژیک که هر مدیر باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد ارائه شده است
بررسی موانع اجرای برنامههای استراتژیک
یک پژوهشگر مدیریت استراتژیک، نتایج تحقیقاش برای بیان خطاها و مشکلات رایج در زمینه اجرای استراتژیرا در مقالهای تحت عنوان«هفت خطای مرگبار استراتژیک» بیان کرده است
۱- همه استراتژی ها ارزش اجرا ندارد
استراتژی باید قدرت الهامدهی داشته باشد و به کارکنان کمک کند تا بدانند وظایفشان چگونه با استراتژی اتخاذ شده سازمان مرتبط میشودو به عنوان راهنمائی برای اولویت بندی تصمیمات آنها بکار رود و بتواند کارکنان را در تسهیل ارتباطات با همکاران و مشتریان یاری نماید.

2-چگونگی اجرای استراتژی برای کارکنان روشن نیستند
هر مشکلی راه حلی دارد و عدم پیاده سازی استراتژی ها پاک کردن صورت مساله است . پس بهتر است به دنبال راه حل باشیم برای حل این مساله تعدادی موضوع مهم هستند که باید در ابتدا مشخص شوند. این موضوعات عبارتند از:
- اولویتهای شما چیست؟بهتر است اولویتهایتان را برای کارکنان به وضوح مشخص کنید
- جدول زمانی را ابلاع کنید : کارکنان باید بدانند اجرای استراتژی با چه سرعتی باید پیش برود.
- کارکنان باید بتوانند به این سوال پاسخ بدهند که استراتژی،چه تأثیری بر فعالیتهای آنها میگذارد.
- وضعیت مشارکت کارکنان به چه صورت خواهد بود ؛ چه کسانی بایستی مشارکت داشته باشند و در چه زمانی
- پیش بینی از مخاطرات و سناریوهای مقابله داشته باشید : مخاطراتی که مانع اجرای استراتژی هستند را شناسایی و آنها را کاهش دهید.
بیشتر بخوانید : ماتریس آنسف ابزاری برای طرح ریزی استراتژی های توسعه بازار
۳- مشتریان و کارکنان،ارتباطات استراتژیها را به طور کامل در نیافتهاند
برنامه اجرای استراتژی باید شامل یک برنامه ارتباطات باشد که مشخص کند به چه افرادی و تا چه اندازه باید در مورد استراتژی توضیح داده شود.
۴ – تغییرات را تا حد تعیین مسئولیت اشخاص برنامه ریزی کنید
کارکنان باید به منظور اجرای استراتژی کاملاً تفهیم شده و مسئولیتهای خاص هر یک به آنان واگذار شود. هر چه تعداد افرادی که بطور مستقیم در فرایند اجرا مشارکت داده میشوند بیشتر باشد بهتر است.
۵- مدیر عامل و مدیران ارشد تا پایان اجرا نظارت داشته باشند
غالباً، سطح علاقه مدیران ارشد پس از تدوین استراتژی و توافق بر آن کاهش مییابد. اگر کارکنان احساس کنند که مدیریت ارشد کاملاً نسبت به استراتژی متعهد نیستند علاقه آنان نیز کاهش مییابد.
بیشتر بخوانید : پنج پیشنهاد استراتژیک برای مدیران کسب و کار های کوچک
۶- پیش بینی موانع
برنامهها هیچگاه دقیقاً اجرا نمیشوند. سازمانها در یک محیط پویا و متغیر فعالیت میکنند لذا حوادث پیش بینی نشده ممکن است در طول اجرا سر بر آورند. باید این موانع، تشخیص داده شوند و زمانی که این بحرانها و عدم اطمینانها به وقوع میپیوندند، کارکنان باید برای ایجاد راهحلهایی خلاقانه در جهت غلبه بر این موانع تشویق شوند.

۷- کسب و کار رافراموش نکنید
یک مخاطره دیگر عبارت است از این که تدوین و اجرای استراتژی تمام توجه مدیران ارشد را به خود جلب نماید و آنان فراموش کنند که کسب و کاری دارند که باید به اداره آن بپردازند.

بسیار عالی