با توجه به محیط متلاطم و متغیر جهان امروز، مدیران و رهبران با جامعه و سایر ذی نفعان به صورت جدی در تعامل و همکاری هستند. هنگامی که بحرانی به وقوع می پیوندد، شهروندان و جوامع از رهبران انتظار دارند تا نقش ها و مسئولیت های مهم و سرنوشت سازی را بر عهده بگیرند، اقداماتی را انجام بدهند، و بحران ها را برطرف نمایند.
بیماری همه گیر کرونا، رهبران شرکت ها و سازمان های تمام بخش ها در سراسر جهان را در بوته آزمایش قرار داده است. تبعات و اثرات این بیماری می تواند برای مدت طولانی تری ادامه داشته و مشکلاتی بیشتر از آنچه پیش بینی شده به وجود آورد.
روش های رفتاری و فکری نیاز اساسی
در هنگام بحران رهبران به برنامه های واکنش از پیش تعریف شده نیاز ندارند، بلکه نیازمند روش های رفتاری و فکری هستند که آن ها را از واکنش شدید به تحولات قبلی باز داشته و در توجه و نگاه به سمت تحولات پیش رو کمک می کنند
عکس العمل های سازمان به بحران
رهبران باید طی یک بحران، اعتقاد به ثبات بخش بودنِ واکنش و پاسخهای سلسلهمراتبی بالا به پایین را کنار بگذارند.
در موارد اضطراری روزمره، یک شرکت عادی میتواند به ساختار فرمان -کنترل (بالا به پایین) متکی بوده و با استفاده از یک پاسخ از پیش فراهم شده، عملیات را به خوبی مدیریت کند.
اما در بحران هایی که ماهیت آنها ناشناخته است و رهبران با مشکلاتی ناآشنا (که درک کمی از آن دارند) مواجه میشوند، این نوع واکنش دیگر کارساز نیست.
طرح مقابله با بحران سازمان بر اساس نیازهای مشخص هر سازمان تهیه می شود . روی کرد ما “ما دوختن لباس به قامت سازمان است ” .
سنجش های کلیدی برای شناسایی وضعیت موجود سازمان، تیمها، و سبک رهبری شما.
• برگزاری جلسات طرح ریزی مقابله با بحران برای آشنایی با اولویت های مبتنی بر وضع موجود سازمان و تعیین نقاطی که می باید بر آنها تاکید بیشتری شود
• به کارگیری یک سلسله رویکردهای آزمون شده برای دقیق شدن بر روی اقداماتی که می باید انجام شود و ترتیب و توالی انجام این اقدامات
• ترسیم نقشه اقدامات کلیدی در هر یک از زمینه های اصلی در طرح مقابله با بحران
• برگزاری جلسات و پیگیری برای پشتیبانی از پیاده سازی طرح مقابله با بحران
همیشه بیشترین مطالبات از رهبر سازمان است .وقتی سازمانی لحظات با سختی مواجه می شود نگاه ها برای کسب تکلیف به طرف رهبرسازمان سازمان بر می گردد.
گاهی محدودیت های شخصی و حرفه ای ما را تحت فشار قرار میدهد . در اینگونه مواقع نیازمند منابع منحصر به فرد و مهارت هائی هستیم تا بتوانیم بهترین تصمیمات ممکن را برای سازمان و خودمان بگیریم
.بعبارت دیگر :
- رهبران همه سازمان ها با بحران مواجه میشوند.
- در لحظه وقوع بحران همه رهبران سازمان با وضعیت یکسانی مواجه می شوند.
- برای بسیاری از سازمانها این لحظه یک واقعیت است.
- بار همه اینها بر دوش رهبرسازمان است.
میترا محمدزاده کلاتی
پزوهشگر و مدرس حوزه منابع انسانی
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی_ منابع انسانی
دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
برای مطالعه مقاله های بیشتر در زمینه منابع انسانی به گروه آکادمی مدیریت منابع انسانی مراجعه فرمائید
سلام وقت بخیر چطور میتونم با خانم میترا محمدزاده کلاتی در مورد مقاله شون صحبت کنم؟
لطفا یک شماره تماس برایمان ارسال بفرمائید