بررسی موانع اجرای برنامههای استراتژیک
یک پژوهشگر مدیریت استراتژیک، نتایج تحقیقاش برای بیان خطاها و مشکلات رایج در زمینه اجرای استراتژیرا در مقالهای تحت عنوان«هفت خطای مرگبار استراتژیک» بیان کرده است
۱- همه استراتژی ها ارزش اجرا ندارد
استراتژی باید قدرت الهامدهی داشته باشد و به کارکنان کمک کند تا بدانند وظایفشان چگونه با استراتژی اتخاذ شده سازمان مرتبط میشودو به عنوان راهنمائی برای اولویت بندی تصمیمات آنها بکار رود و بتواند کارکنان را در تسهیل ارتباطات با همکاران و مشتریان یاری نماید.
2-چگونگی اجرای استراتژی برای کارکنان روشن نیستند
هر مشکلی راه حلی دارد و عدم پیاده سازی استراتژی ها پاک کردن صورت مساله است . پس بهتر است به دنبال راه حل باشیم برای حل این مساله تعدادی موضوع مهم هستند که باید در ابتدا مشخص شوند. این موضوعات عبارتند از:
- اولویتهای شما چیست؟بهتر است اولویتهایتان را برای کارکنان به وضوح مشخص کنید
- جدول زمانی را ابلاع کنید : کارکنان باید بدانند اجرای استراتژی با چه سرعتی باید پیش برود.
- کارکنان باید بتوانند به این سوال پاسخ بدهند که استراتژی،چه تأثیری بر فعالیتهای آنها میگذارد.
- وضعیت مشارکت کارکنان به چه صورت خواهد بود ؛ چه کسانی بایستی مشارکت داشته باشند و در چه زمانی
- پیش بینی از مخاطرات و سناریوهای مقابله داشته باشید : مخاطراتی که مانع اجرای استراتژی هستند را شناسایی و آنها را کاهش دهید.
بیشتر بخوانید : ماتریس آنسف ابزاری برای طرح ریزی استراتژی های توسعه بازار
۳- مشتریان و کارکنان،ارتباطات استراتژیها را به طور کامل در نیافتهاند
برنامه اجرای استراتژی باید شامل یک برنامه ارتباطات باشد که مشخص کند به چه افرادی و تا چه اندازه باید در مورد استراتژی توضیح داده شود.
۴ – تغییرات را تا حد تعیین مسئولیت اشخاص برنامه ریزی کنید
کارکنان باید به منظور اجرای استراتژی کاملاً تفهیم شده و مسئولیتهای خاص هر یک به آنان واگذار شود. هر چه تعداد افرادی که بطور مستقیم در فرایند اجرا مشارکت داده میشوند بیشتر باشد بهتر است.
۵- مدیر عامل و مدیران ارشد تا پایان اجرا نظارت داشته باشند
غالباً، سطح علاقه مدیران ارشد پس از تدوین استراتژی و توافق بر آن کاهش مییابد. اگر کارکنان احساس کنند که مدیریت ارشد کاملاً نسبت به استراتژی متعهد نیستند علاقه آنان نیز کاهش مییابد.
بیشتر بخوانید : پنج پیشنهاد استراتژیک برای مدیران کسب و کار های کوچک
۶- پیش بینی موانع
برنامهها هیچگاه دقیقاً اجرا نمیشوند. سازمانها در یک محیط پویا و متغیر فعالیت میکنند لذا حوادث پیش بینی نشده ممکن است در طول اجرا سر بر آورند. باید این موانع، تشخیص داده شوند و زمانی که این بحرانها و عدم اطمینانها به وقوع میپیوندند، کارکنان باید برای ایجاد راهحلهایی خلاقانه در جهت غلبه بر این موانع تشویق شوند.
۷- کسب و کار رافراموش نکنید
یک مخاطره دیگر عبارت است از این که تدوین و اجرای استراتژی تمام توجه مدیران ارشد را به خود جلب نماید و آنان فراموش کنند که کسب و کاری دارند که باید به اداره آن بپردازند.
بسیار عالی