چالش‌ها و راهکارهای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در زمان کرونا بررسی شد

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز روز دوشنبه در گزارشی با عنوان «درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا (۴۲) آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش چالش‌ها و راهکارها» آورده است؛ به گزارش یونسکو هم‌اکنون ۸۹ درصد جمعیت دانش‌آموزی جهان در ۱۸۸ کشور از حضور در مراکز آموزشی و کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای محروم شده‌اند.

این گزارش افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به‌عنوان آموزش‌های «علمی- عملی» وزارت آموزش و پرورش درگیری مضاعفی با موضوع این بیماری پیدا کرده‌اند چراکه پیوند ناگسستنی با کارگاه، ماشین‌آلات، تجهیزات و فضاهای واقعی دارند.

مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد: بنابراین ارائه آموزش به روش‌های مختلف آموزش از راه دور (اعم از برنامه‌های تلویزیونی و یا پلتفرم‌ها) و ارزشیابی تحصیلی در این حوزه متفاوت از حوزه آموزش‌های عمومی است. از این‌رو لازم است چگونگی و شرایط پایان یافتن سال تحصیلی در این دو شاخه تحصیلی مورد بررسی قرار گیرد.

این گزارش بیان داشت: ازسوی دیگر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در شرایط بحران مانند سیل، زلزله و بیماری‌های همه‌گیر به‌دلیل توانایی و مهارت هنرجویان (دانش‌آموزان) و همچنین در اختیار داشتن امکانات کارگاهی دارای مزیت‌هایی هستند که با توجه به این توانمندی‌ها و سرمایه‌گذاری در این حوزه برای روزهای اضطرار می‌توانند مفید واقع شوند.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی چالش‌های حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مواجهه با ویروس کرونا به مواردی همچون نبود زیرساخت‌های کافی برای ارائه آموزش از راه دور با توجه به تنوع رشته‌ها، فقدان زیرساخت‌های لازم و مناسب برای ارزشیابی دروس فنی، فقدان منابع آموزشی دیجیتالی کارآمد، ضرورت قطعی برگزاری پودمان‌های فنی در کارگاه‌ها، ضعف در توزیع یکسان منابع آموزش از راه دور و ناکافی بودن آمادگی معلمان و مربیان برای پاسخگویی به مشکلات یادگیری دانش‌آموزان، اشاره می‌کند.

این گزارش همچنین در تبیین فرصت‌های آموزش‌های دوران شیوع کرونا مواردی از قبیل استفاده از توانمندی‌های هنرجویان، استفاده از امکانات و تجهیزات کارگاه‌ها و استفاده از شبیه‌سازها را برمی‌شمرد.

گزارش‌ مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین در مواجهه آموزش فنی و حرفه‌ای با شیوع ویروس کرونا راهکارهایی همچون بازگشایی هنرستان‌ها با ایجاد فضای امن، تعیین زمان مورد نیاز برای تکمیل شایستگی‌های فنی، کاهش تراکم کلاسی و کارگاهی با دو شیفته کردن هنرستان‌ها و یا زوج و فرد کردن روزهای آموزش، الزام مجلس به دو وزارتخانه آموزش و پرورش و فناوری و ارتباطات جهت استفاده از ظرفیت‌های قانونی مانند ماده (۶۹) قانون برنامه ششم توسعه، اجرای بند «۸-۸» سند تحول بنیادین، توسعه توانایی‌های مربیان برای جایگزینی آموزش از راه دور به‌جای آموزش رودررو با ارتقای مهارت‌های فناوری اطلاعات و کمک به تهیه مواد آموزش الکترونیک،

تأمین مواد اولیه لازم برای تولید اقلام مورد نیاز با استفاده بهینه از فضاها و تجهیزات کارگاهی و توانمندی هنرجویان توسط دستگاه‌های ذی‌ربط، توزیع اقلام تولیدی بهداشتی و مراقبتی برای مدارس کشور، برنامه‌ریزی برای تولید حداکثری اقلام بهداشتی و مراقبتی ازجمله ماسک، دستکش و در اختیار گذاشتن فضا و زیرساخت‌های فنی مدارس به بخش‌های مردمی برای تولید اقلام بهداشتی برای کسب آمادگی تهیه جهت مواجهه مؤثر با شیوع این بیماری در سال تحصیلی آتی، را ارائه می‌کند.

فنی و حرفه ایمرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
Comments (0)
Add Comment