نشست اقتصاد دانش بنیان در گیلان؛ توسعه پایدار باید از داخل یک کشوراتفاق بیفتد

سورنا ستاری غروب روز سه شنبه در جلسه نشست اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید در استانداری گیلان با بیان اینکه توسعه دانش بنیان امری درون زا است و هیچ وقت یک خارجی نمی تواند، توسعه بیاورد، افزود: توسعه باید از داخل یک کشور و استان اتفاق افتد، یک خارجی ممکن است رفاه بیاورد اما توسعه نمی آورد.

وی اظهار داشت: پایه اقتصاد دانش بنیان نیروی انسانی فوق العاده ای است که بسیار خوب از این نیروها برخورداریم به طوری که در برخی از شاخص های نیروی انسانی رتبه دوم و سوم دنیا را داریم اینکه چرا نمی توانیم از این نیروها استفاده کنیم، به فرهنگ و تفکر ما بر می گردد که باید تغییر کند.

وی با بیان اینکه ما اصولا با پول مالیات مردم در مدارس و دانشگاه های دولتی تحصیل کردیم برای اینکه مشکلات مردم را حل کنیم، خاطر نشان کرد: دلیل آموزش و پژوهش حل مشکلات مردم است مگر می شود در آموزش هزینه کنیم اما نتیجه آن را پنج سال بعد نبینیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، دانش بومی را حل کننده مسایل و مشکلات موجود در هر استان دانست و اظهار داشت: وظیفه شرکت های دانش بنیان بومی کردن دانش است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما زمانی بود که نفت پایه اقتصاد ما شد، فروش بادآورده ای که باعث بدبختی ما شد و بسیاری از چیزها مانند کارآفرینی را از بین برد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه استخدام بزرگترین خیانت به جوانان ما است، اضافه کرد: تفکر استخدام، کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری جوانان را از بین می برد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری بخش خصوصی و توجه به این مهم بیان داشت: هیچ محصولی از پژوهش بیرون نمی آید مگر اینکه بخش خصوصی وارد شود، هر پژوهشی که از پول دولتی انجام شود به طور قطع محصولی که برای مردم مفید باشد و به درد آنان بخورد، تولید نمی کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه باید اکوسیستمی در این ارتباط درست شود که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری ورود یابد، ادامه داد: یکی از اصل ها در حوزه اقتصاد دانش بنیان این است که چه میزان بودجه بخش خصوصی در سرمایه گذاری وارد شده و می شود.

وی با بیان اینکه گیلان از شرکت های فوق العاده ای با جذب فارغ التحصیلان نخبه برخوردار است، اظهار داشت: برای ماندن و پایداری جوانان استان در این حوزه ها باید محیطی را ایجاد کنیم تا شرکت های دانش بنیان رشد کنند ضمن اینکه توسعه پارک علم و فناوری در این استان واجب است.

ستاری با اشاره به آغاز به کار صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی گیلان خاطر نشان کرد: صندوق پژوهش و فناوری باید نوآوری و ابتکار را در داخل استان توسعه دهد، شرکت های دانش بنیان نیز همین وظیفه را دارند.

در پایان این جلسه تفاهمنامه مشارکت در تاسیس و راه اندازی کارخانه نوآوری گیلان میان معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، استانداری گیلان، پارک علم و فناوری، صندوق پژوهش و فناوری و شرکت شار تدبیر پژوه منعقد شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری امروز در سفر یک روزه به گیلان ضمن شرکت در مراسم بهره برداری پروژه سوله های نیمه صنعتی شرکت های فناور گیلان مستقر در پارک علم و فناوری از نمایشگاه شرکت های دانش بنیان و فناور و نیز از محصولات فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی گیلان بازدید کرد.

افتتاح رسمی صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی گیلان و نشست اقتصاد مقاومتی از دیگر برنامه های امروز ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به گیلان بود.

Comments (0)
Add Comment