مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

تفاوت بیزینس پلن و مارکتینگ پلن

0 142

بیزینس پلن و مارکتینگ پلن، هر دو از جنبه‌های اساسی کسب و کارهای موفق هستند. این برنامه‌ها نه‌تنها در سازمان‌دهی فعالیت‌ها کمک می‌کنند، بلکه در ارزیابی موفقیت یا شکست آن‌ها نیز کمک‌کننده هستند. ازآنجایی‌که حوزه‌های کسب و کار بر اساس تقاضای مشتری و فضای اقتصادی دستخوش تغییر می‌شوند، بیزینس پلن و مارکتینگ پلن نیز باید به‌تناسب در طول حیات کسب و کار تکامل پیدا کنند.

بیزینس پلن و مارکتینگ پلن، هر دو از جنبه‌های اساسی کسب و کارهای موفق هستند. این برنامه‌ها نه‌تنها در سازمان‌دهی فعالیت‌ها به کسب و کارها کمک می‌کنند، بلکه در ارزیابی موفقیت یا شکست آن‌ها نیز کمک‌کننده هستند. ازآنجایی‌که حوزه‌های کسب و کار بر اساس تقاضای مشتری و فضای اقتصادی دستخوش تغییر می‌شوند، بیزینس پلن و مارکتینگ پلن نیز باید به‌تناسب در طول حیات کسب و کار تکامل پیدا کنند.

بیزینس پلن:

 بیزینس پلن دید گسترده‌ای از کسب و کار فراهم می‌کند که اطلاعات کارکنان، فعالیت‌ها، موقعیت، جنبه‌های مارکتینگ و مالی و همچنین رسالت و اهدافی که به‌وضوح ترسیم‌شده‌اند را در بر می‌گیرد.

بیزینس پلن:

بیزینس پلن که اغلب به‌عنوان یک ابزار مالی مورداستفاده قرار می‌گیرد، جزئیات لازم برای تعیین امکان موفقیت، منطق مالی و توان بازپرداخت کسب و کار را برای وام‌دهنده مشخص می‌کند. معمولاً برنامه‌های کسب و کار، بیشتر به خاطر کمک به کسب و کارهای جدید شناخته‌شده‌اند، بااین‌وجود در تمام طول حیات هر کسب و کاری باید از این برنامه‌ها استفاده شود.

بیزینس پلن نه‌تنها به توسعه راهبردهای رقابتی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند تطابق فعالیت‌های کسب و کار با برنامه‌های پیش‌بینی‌شده را نیز تعیین کند.

مارکتینگ پلن: 

مارکتینگ پلن، به بیان جزئیات فعالیت‌هایی که شرکت را به رسالت و اهداف آن می‌رسانند می‌پردازد. این برنامه، قیمت‌های خرده‌فروشی، بازارهای هدف و رقبای کسب و کار را شناسایی می‌کند و چگونگی جذب مشتری از طریق تبلیغات، شرکت در نمایشگاه‌های تجاری و ارجاعات جدید را توضیح می‌دهد.

مارکتینگ پلن با توضیح روش غلبه بر چالش‌های رقابتی با شرکت‌های دیگر، یک بخش کلیدی درون بیزینس پلن محسوب می‌شود و به تحقیقات و ملاحظات دقیق در حوزه کاری شرکت نیاز دارد.

وابستگی متقابل:

 بیزینس پلن و مارکتینگ پلن به هم وابسته بوده و نباید تناقضی با یکدیگر داشته باشند. بیزینس پلن اهداف و رسالت‌های کسب و کار را نشان می‌دهد، درحالی‌که مارکتینگ پلن توضیح می‌دهد که کسب و کار چگونه به آن اهداف و رسالت‌ها نائل می‌شود – اگر حتی فراتر از آن‌ها نرود.

چنانچه برنامه یک کسب و کار تغییر کند، روش کار آن نیز تغییر خواهد کرد. یک مارکتینگ پلن خوب هرگز نباید از اهداف بیزینس پلن انحراف پیدا کند.

به هنگام سازی: 

هر دو برنامه باید به‌صورت دوره‌ای مورد بازبینی قرار بگیرند. درحالی‌که می‌توان بیزینس پلن را یک‌بار در سال مورد بازبینی قرارداد، مارکتینگ پلن باید از آغاز سال مالی هر سه ماه یک‌بار بازبینی شود.

بازبینی دوره‌ای این اطمینان را به وجود می‌آورد که کسب و کار بر طبق راهبردهای ترسیم‌شده در حال فعالیت است.

مقایسه فعالیت‌های انجام‌شده با آنچه از پیش ترسیم‌شده است به سنجش موفقیت کسب و کار و شناسایی راهبردهای جدید یا به‌روز شده‌ای که با فضای اقتصادی فعلی کسب و کار هماهنگی دارند کمک می‌کند.

ملاحظات: 

ازنظر طولانی بودن هیچ الزامی برای بیزینس پلن یا مارکتینگ پلن وجود ندارد. بااین‌وجود، هر دو برنامه باید به‌اندازه کافی طولانی باشند که بتوانند اطلاعات دقیق و همراه با جزئیات ارائه کنند. اطلاعات موجود در این دو برنامه باید به‌خوبی مورد تحقیق قرارگرفته باشد و برای اطلاعات ارائه‌شده شواهد پشتیبان فراهم‌شده باشد.

اهداف و رسالت‌های موجود در این برنامه‌ها باید قابل‌اندازه‌گیری و قابل حصول بوده و در سیر تکاملی کسب و کار، بازبینی و به‌روز شوند.

درباره هورموند

تلاش گروه توسعه کسب و کار هورموند در جهت ارتقا دانش مارکتینگ کشور و کمک به دارندگان کسب و کار برای حرکت در مسیرهای صحیح و اساسی با متدی متفاوت و حرفه ای می‌باشد. در نگرش هورموند هر فرد و یا هر شرکتی از هر صنف، صنعت و بازاری محق آن است که بخواهد در کسب و کارش پیشرفت را احساس کند. نه پیشرفتی به‌منزله تلاش‌های بی‌وقفه و فرسایشی؛ بلکه تلاشی آگاهانه برای حرکت در مسیر صحیح و اساسی.

هورموند با تخصص و مهارت در حوزه مارکتینگ (تحقیقات بازار، برنامه ریزی، آموزش، بازاریابی و فروش، پیشبرد و تبلیغات)، طراحی گرافیک و تلفیق آن با دانش IT (فن آوری اطلاعات) در تلاش است به دارندگان کسب و کار در ایران کمک کند تا لذت واقعی کسب و کارشان را بچشند. متخصصین هورموند ضمن تلفیق دانش روز مارکتینگ جهانی و تجربه فضای کاری سازمان های ایرانی راهکارهایی اصولی با شیوه های نوین و خلاقانه به دارندگان کسب و کار ارائه می‌دهند که موجب رضایتمندی آن‌ها و مشتریانشان می‌گردد.

ازجمله خدمات آژانس مارکتینگ هورموند می‌توان به مشاوره بازاریابی، مشاوره کسب و کار، مشاوره تبلیغات، آموزش بازاریابی و فروش برای شرکت ها و سازمان ها، ارائه محصولات آموزشی و کاربردی مارکتینگ، بازاریابی و فروش تبلیغات، تدوین طرح کسب و کار، تدوین برنامه مارکتینگ، طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی، دیجیتال مارکتینگ، ممیزی و تامین نیرو، ابزارها و نرم افزارهای مارکتینگ موردنیاز شرکت ها و سازمان‌ها اشاره نمود.

“هورموند/ کسب و کار در مسیر صحیح..”

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.