مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

بر اساس مهارت‌های نرم استخدام کنید، نه تجربه‌ افراد!

0 27

بر کسی پوشیده نیست که این روزها، مدیران کسب و کار برای پیدا کردن کارکنانِ خوب دچار مشکل هستند. به عقیده پاتریک والتین که مشاور جذب و استخدام نیرو است، مسئله این نیست که گزینه‌های شما شایستگی کافی ندارند؛ بلکه مسئله این است که شما مفهوم «شایستگی» را اشتباه تعریف کرده‌اید.

معمولا مهارت‌های کاری را به دو دسته مهارتهای نرم  (Soft Skills) و مهارتهای سخت (Hard Skills) تقسیم می‌کنند. مهارتهای سخت همان فنون حرفه‌ای هستند که فرد برای انجام کار خاصی نیاز دارد، مثل توانایی کار با ابزارها، تجربه اجرای فرایندها، توانایی کار با نرم افزارها، دانستن روندها و … اما مهارت‌های نرم چیزهایی از قبیل مهارت‌های ارتباطی، توانایی کار گروهی، توانایی برنامه ریزی، وقت شناسی، خلاقیت، توانایی رهبری و … هستند.

مهارتهای سخت همان فنون حرفه‌ای هستند که فرد برای انجام کار خاصی نیاز دارد، مثل توانایی کار با ابزارها، تجربه اجرای فرایندها، توانایی کار با نرم افزارها، دانستن روندها و … اما مهارت‌های نرم چیزهایی از قبیل مهارت‌های ارتباطی، توانایی کار گروهی، توانایی برنامه ریزی، وقت شناسی، خلاقیت، توانایی رهبری و … هستند.

IQ

چرا می‌گوییم مهارت‌های نرم مهم‌ترند؟

والتین در جای دیگری می‌گوید: «خیلی از مدیران کسب و کارها تمام تمرکزشان را معطوف به مهارت‌های سخت گزینه‌های استخدامی موجود می‌کنند». اگر به دنبال گزینه‌ای هستید که مهارت یا تجربه خاصی داشته باشد، ممکن است دچار اشتباه بزرگی شوید. به استناد کتاب «IQ  رهبری»، تقریبا نیمی از استخدام‌های جدید، تنها ظرف ۱۸ ماه با شکست رو به رو می‌شوند، و تنها ۱۱ درصد از این شکست‌ها بر اثر ضعف نیروی استخدامی در زمینهٔ مهارت‌های سخت است.

این که تنها بر روی مهارتهای سخت تمرکز داشته باشید، نه تنها ریسک شکست در استخدام را بالا می‌برد، بلکه ممکن است باعث صرف هزینه‌های گزافی برای شما شود. بنا به گفتهٔ والتین، متقاضیانی که از لحاظ فنی تایید شوند، ارزش خود را در بازار کار می‌دانند و بنا به ارزش خود، از شما انتظار دارند که حقوق بیشتری برای آن‌ها در نظر داشته باشید. این امر به معنای این است که شما ممکن است با صرف هزینه‌ای گزاف یک متقاضی را استخدام کنید که در پست مورد نظر شما جواب ندهد

باید به دنبال چه مهارت‌های نرمی در متقاضی باشیم؟

مهم نیست که در چه نوع شرکتی فعالیت می‌کنید و یا برای چه پستی به دنبال استخدام یک نیروی کار هستید؛ توانایی ایجاد ارتباط و کنار آمدن با سایرین یک توانایی حیاتی برای موفقیت است.

طبق مطالعاتی که لینکدین در سال ۲۰۱۶ انجام داده بود، ۱۰ مهارت نرمی که کارفرمایان بیشتر در پی آن هستند عبارت است از:

  • ارتباط‌‌ات (به طور مشخص، مهارت گوش کردن صحیح)
  • سازمان دهی (توانایی برنامه ریزی و اجرای پروژه‌ها)
  • کار گروهی
  • دقت
  • وقت شناسی
  • تفکر انتقادی
  • خلاقیت
  • انطباق پذیری
  • مهارت‌های بین فردی
  • داشتن شخصیت دوستانه

چگونه مهارت‌های نرم را ارزیابی کنیم؟

وقتی در حال تبلیغ برای جذب نیرو برای یک پست خالی هستید، چگونه می‌توانید اهمیت مهارت‌های نرم را منتقل کنید؟ والتین در این باره معتقد است «آگهی شما برای آن شغل باید به صورت واضح نشان دهنده این امر باشد که به اندازه مهارت سخت مورد نیاز، مهارت نرم فرد نیز برای شما حیاتی است. به عبارت دیگر، از متقاضیانی دعوت کنید که ممکن است مهارت سخت مورد نیاز را نداشته باشند اما به آن‌ها این فرصت را بدهید که شما را متقاعد کنند که چگونه بدون داشتن مهارت سخت مورد نظر شما، همچنان خودشان را یک گزینه مناسب برای پست مورد نظر می‌دانند».

والتین همچنین معتقد است که شما نباید دچار اشتباهات رایج شوید و یک متقاضی را تنها به این دلیل که مهارت‌های سخت مد نظر شما در رزومه او وجود ندارد، حذف کنید. ممکن است برخی از متقاضیان به شما در ارتباط با مهارت‌های خود دروغ بگویند یا استانداردهای متفاوتشان با شما را پنهان کنند. در صورتی که متقاضی در مهارت‌های سخت خود دچار مشکل باشد، علاج آن بسیار ساده‌تر از پیدا کردن چاره برای حل مشکل متقاضیانی است که در مهارت‌های نرم خود دچار مشکل هستند .

ارزیابی

اقدامات شناسایی

طی فرایند انتخاب متقاضیان برای مصاحبه، این اقدامات را انجام دهید تا بتوانید توانایی‌های نرم یک متقاضی را کشف کنید

1.فهرستی از توانایی‌های نرم مورد نظر خود را برای آن پست تهیه کنید و آن‌ها را طی فرایند انتخاب، مد نظر داشته باشید.

2.مهم نیست پست مورد نظر چیست؛ همیشه صداقت را به عنوان مهمترین مهارت نرم مد نظر داشته باشید.

3.همیشه توضیح دهید که چرا یک مهارت نرم برای یک پست خاص مورد نیاز است. برای مثال، اگر به کسی نیاز دارید که رفتاری دوستانه پای تلفن داشته باشد، توضیح دهید که این رفتار خوشایند چه تاثیر مثبتی بر روی کسب و حفظ رضایت مشتری دارد.

4.در طول مصاحبه، با پرسیدن سوالاتی که توانایی متقاضی در زمینه مهارت نرم مد نظر شما را به چالش بکشد، می‌توانید توانایی او را در آن مهارت خاص تخمین بزنید.

5.از آزمون‌های استخدامی مخصوص ارزیابی توانایی‌های نرم استفاده کنید.

6.در صورتی که متقاضی دارای شرایط مد نظر شما بود، از او دربارهٔ مهارت‌های نرم و یا نقاط قوت و ضعف شخصیتش پرس و جو کنید.

برگرفته از Small Business Trends LLC / تسکولو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.