مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

نوآوری ساختنی است ،نه یافتنی! / ضرورت سرمایه‌گذاری بر نوآوری[raconteur]

0 59

شرکت‌های نوآور اگر می‌خواهند ساختارشکن باشند و تحولی ایجاد کنند، باید ریسک‌پذیر باشند. به گفته چارلز داروین، رهبران کسب‌وکارها اغلب برای ایجاد نوآوری، نیازهای حیاتی را برآورده می‌کنند که اینکار درست و کافی نیست.

این زیست‌شناس انگلیسی که کتابش در سال ۱۸۵۹ با نام «خاستگاه گونه‌ها» دنیا را متحول کرد، می‌گوید: «این گونه‌های قوی و باهوش نیستند که دوام می‌آورند، بلکه آن گونه‌هایی که سازگاری بیشتری دارند به حیات خود ادامه می‌دهند.»

البته متاسفانه به طور یقین نمی‌توان اثبات کرد که خود داروین این جمله را بیان کرده باشد. با این وجود، گفته داروین حقیقتی است که در سال ۲۰۲۰ معقول به نظر می‌رسد، چراکه سازمان‌هایی که نتوانند ایجاد تحول را اولویت خود قرار دهند، از بین خواهند رفت. در مقابل، پیشگامان سرمایه‌گذاری که رفتار پیشرو دارند، با عملکرد موثرشان در راستای ایجاد نوآوری از رقبای خود پیشی خواهند گرفت.

قبل از زمان داروین، کسب‌وکارهای پیشرو تلاش می‌کردند با پیشرفت‌های تکنولوژی و جامعه همگام شوند. حالا در عصر دیجیتال، با توجه به افزایش سرعت تحول در تمام صنایع، داشتن نوآوری برای بقا الزامی است.

برخی از درخشان‌ترین ایده‌‌ها از جاهایی شکل می‌گیرند که حتی انتظارش را هم نداشتید. پس انتقادپذیر باشید، ذهنتان را برای ایده‌ها باز کنید و شیفته یادگیری باشید.

سایمون مارشال، بنیان‌گذار شرکت بازاریابی TBD در بریستول می‌گوید: «بیش از نیمی از شرکت‌های فهرست فورچون ۵۰۰ از سال ۲۰۰۰ دیگر وجود ندارند، زیرا نتوانستند در راستای نیاز بازار و مشتری انعطاف‌پذیر باشند و چرخش pivot نداشتند.» فورچون ۵۰۰، فهرستی است که توسط مجله فورچون به صورت سالانه تهیه می‌شود و ۵۰۰ شرکت را در سطح بین‌الملل بر اساس میزان درآمد سالیانه آنها رتبه‌بندی می‌کند.

مارشال به شرکت نوکیا اشاره می‌کند که در سال ۱۸۶۵ و شش سال پس از انتشار کتاب «خاستگاه گونه‌ها» داروین تأسیس شده است. نوکیا یکی از نمونه‌ شرکت‌هایی است که به دنبال ایجاد نوآوری بود اما اخیرا وضعیت مطلوبی ندارد. این شرکت فنلاندی در ابتدا یک کارخانه تولید کاغذ بود و سپس وارد بازارهای عمومی شد و فعالیت‌های خود را به محصولات لاستیک و تایر اتومبیل، تلفن همراه و تلویزیون توسعه داد. در واقع، قبل از اینکه اپل در سال ۲۰۰۷ گوشی آیفون را معرفی و دنیای گوشی هوشمند را متحول کند، نوکیا بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن همراه بود. چهار سال پس از آن، استیفن الاپ، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که نوکیا در شرایط بحرانی قرار گرفته و فرصت‌های مناسب را از دست داده‌ است.

مسئولیتهای اصلی نواوری در سازمان
با توجه به تحقیقی که در میان مدیران عامل کسب‌وکارها در جهان انجام شده، مدیر ارشد فناوری اطلاعات نسبت به مدیر ارشد تکامل و نوآوری و مدیرعامل نقش موثرتری در نوآوری دارد.

انعطاف‌پذیری؛ الزامی برای ادامه حیات سازمان‌ها

مارشال همچنین در خصوص یکی دیگر از کسب‌وکارها که در مسیر ایجاد تحول دیجیتال دوام نیاورد، بیان می‌کند: «کداک امتیاز ثبت اختراع دوربین عکاسی دیجیتال را داشت، اما از ترس اینکه منبع درآمدش را از دست بدهد، از تغییر فعالیت و ادامه حرکت خودداری کرد تا اینکه زمان ثبت اختراع آن به اتمام رسید و دیگران در این عرصه پیش‌قدم شدند و این غول صنعت عکاسی را کنار زدند. پس سازمان‌ها ملزم هستند که در تصمیم‌گیری‌های داخلی شرکت شجاعانه عمل کنند تا در مسیر نوآوری و چرخش pivot قرار گیرند.»

زمانی که بازارها ادغام می‌شوند و تغییر می‌کنند، باید زمان کافی را به شناخت محیط بیرونی اختصاص داد تا دیدگاه‌های تازه را به دست آورد و به سرعت بتوان فرصت‌ها و تهدیدات بالقوه را شناسایی کرد. به گفته مارشال، سه تحول نوکیا در مدت بیش از یک قرن طول کشید، در حالیکه اپل توانست در مدت ۱۵ سال از آی‌تیونز به پخش موسیقی اپل محصول خود را توسعه دهد و تحول اساسی را در مدت زمان کمتری ایجاد کند.

مارشال نمونه دیگری از تحولات کسب‌وکارها را مثال می‌زند: «نت‌فلیکس قبل از راه‌اندازی سرویس پخش فیلم خود در دهه گذشته، در ابتدا DVD اجاره می‌داد و مغازه فروش ویدیو بلاک‌باستر را از رونق انداخت. حالا این سرویس پخش فیلم با سرویس‌های دیگری نظیر دیزنی‌پلاس و اپل‌پلاس رقابت می‌کند.»

ایجاد نوآوری و تشویق به انجام کارهای خلاقانه، در عین حال که عملکرد موثر را به وجود می‌آورد، به شدت چالش‌برانگیز است. تیم فلاور، رئیس کل تحول کسب‌وکار در سازمان استخدامی نکست‌ثینک، چالش ایجاد نوآوری را به تغییر حرکت چهار چرخ ماشین در زمان حرکت تشبیه می‌کند. او همچنین بر اهمیت داشتن چشم‌انداز آگاهانه به مشکلات و احتمالات پیش رو تاکید می‌کند.

علاوه بر این، امیلی کولکر، مدیرعامل شرکت طراحی IDEO به اهمیت نظارت محیط خارجی سازمان تاکید می‌کند و می‌گوید: «پرورش ذهن نوآور و خلاقانه، آینده یک سازمان را تضمین می‌کند.» او خطاب به رهبران کسب‌وکارها می‌گوید: «در ابتدا باید این را درنظر داشته باشید که قرار نیست از تمام شرایط آگاهی داشته باشید و پاسخ تمام سوالات را بدانید. به تیم خود گوش کنید. برخی از ایده‌های درخشان از جاهایی به‌وجود می‌آیند که حتی انتظارش را هم نداشتید. پذیرنده نظرات باشید، ایده‌ها و افکار را به اشتراک بگذارید و تشنه یادگیری باشید. زمانی که در راستای پیشرفت نوآوری تلاش می‌کنید، به یاد داشته باشید که افرادتان قدرت شما هستند و اولویت شما این است که از استعداد و پتانسیل آنها استفاده کنید.»

نوآوری موفق، انسان محور است

ساندیپ کیشور، مدیرعامل شرکت زنسار معتقد است که مردم همیشه در هر نوآوری نقش مهمی دارند. به گفته او، تکنولوژی، یک ابزار و پلتفرم است، اما راهکار محسوب نمی‌شود. کیشور از سال ۲۰۱۶ که به مقام مدیرعامل این شرکت منصوب شده، تحولات زنساز را کنترل کرده، یعنی از زمانی که فقط یک شرکت فناوری اطلاعات بوده تا حالا که یک شرکت ۱۰۰ درصد دیجیتالی است. همچنین ۱۰ هزار کارمند زنسار از طریق اپلیکیشن جدید گوشی هوشمند این شرکت با کیشور در ارتباط هستند. از نظر کیشور، احتمال موفقیت نوآوری انسان‌محور بیشتر است، زیرا این نوآوری بیشتر از اینکه از افزایش سود ایجاد شود، از طریق توانمندسازی کارکنان نشات می‌گیرد.

همچنین کیشور در خصوص اینکه نوآوری باید پیشرفت مداوم داشته باشد، می‌گوید: «نوآوری، سفری متداوم است. الگوی نوآوری باید انعطاف‌پذیر و سازگار با تغییراتی که در صنایع با آنها روبه‌رو هستیم باشد.»

حال سوال اینجاست که سازمان‌ها چقدر باید روی نوآوری سرمایه‌گذاری کنند؟ 

آلف رن، پروفسور نوآوری، طراحی و مدیریت دانشگاه دانمارک و نویسنده کتاب «نوآوری برای خستگی» می‌گوید: «آمازون در سال ۲۰۱۹، فقط ۳۶ میلیارد دلار به تحقیق و توسعه اختصاص داده که نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد بیشتر است. این مبلغ ۱۳ درصد از درآمد این شرکت است و تمام هزینه‌های نوآوری را شامل نمی‌شود. شرکت‌های برتر نوآور محور در صنایع قصد دارند که این میزان سرمایه به ۵ تا ۱۵ درصد از درآمد کاهش یابد. اما نکته اینجاست که بودجه، خودش به تنهایی نمی‌تواند نوآوری ایجاد کند، درواقع بدون داشتن فرهنگ بسیار خلاق، ایجاد نوآوری بسیار دشوار می‌شود.»

رن با اشاره به اهمیت فرهنگ مناسب برای نوآوری، به رهبران کسب‌وکارها پیشنهاد می‌کند که محیط کاری ایجاد کنند که کارمندان در آن به راحتی بتوانند ایده‌های جدید ارائه دهند، ریسک کنند و برای خلق ارزش جدید تلاش کنند. به گفته او، رویکرد پیروزشدگان آینده این است که بین نظارت خارجی و ریسک‌پذیری هوشمندانه داخلی تعادل ایجاد کنند.

نیل شولی، معاون اوراکل می‌گوید:

«نوآوری ساختنی است نه یافتنی. هیچ فرمول ثابتی برای آن وجود ندارد و چیزی نیست که به آسانی و بدون تلاش در یک لحظه ایجاد شود. برای ساختن نوآوری لازم است محیط مناسبی خلق شود و برای ایجاد نظم و قطعیت در آن، رویکرد و فرآیندهای درست اتخاذ شود.»

به گفته شولی، نوآوری نیاز ندارد که به‌صورت بزرگ ایجاد شود، اما باید ساختارمند باشد. زمینه ایجاد نوآوری باید از قبل شکل بگیرد و در غیر این صورت، این پدیده با توجه به سرعت مورد نیاز و نظم بازار ایجاد نمی‌شود.

way2pay

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.