مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

استراتژی های اشتباه مدیریت منابع انسانی ؛ کارمند سازی برای رقبا یا توسعه سازمانی؟[نوید طمبوشی ]

0 61

تعداد بسیار زیادی از شرکت های کوچک و بزرگ که در شرایط اقتصادی کنونی با کمبود بودجه مواجه شده اند که اقدام به طراحی استراتژی های خاصی نموده اند. یکی از این استراتژی کاهش هزینه ها خود برای جذب نیرو استخدام نیر‌وهای کم تجربه و تازه کار که طبق نیاز سازمان به آنها امکان رشد و یادگیری دهند و آنها را به درجات بالاتر برسانند.

کاهش منابع و هزینه ها در سازمان میتواند از راه های مختلفی انجام شود اما متاسفانه شرکت های ایرانی برای کاهش هزینه ها بیشتر سمت تعدیل نیرو و یا جذب نیروی ارزان قیمت میروند تا بتوانند از بحران های مالی عبور کنند و این موضوع مزایا و معایب زیادی را به وجود می آورد که در مورد آنها در ادامه صحبت میکنیم.

استخدام نیروی تازه کار با حقوق کم

در حال حاضر اکثریت شرکت های بزرگ و کوچک در حال استخدام افرادی هستند که توانایی کافی و دانش لازم در حوزه کاری مورد نظر هر چند‌ که سابقه کاری مفید نداشته باشند اما استراتژی این سازمان ها بر این است که بتوانند طبق نیاز خود نیروهای جوان را در یک مسیر شغلی خوب و متناسب قرار دهد و آموزش های لازم را برای رشد و ارتقا نیروی تازه کار فراهم کنند

به همین دلیل به نیروی تازه کار کمترین حقوق را پرداخت میکنند چون تفکر مدیران این سازمان ها بر این است که هرچه نیرو ارزان تر باشد هزینه های جاری سازمان کاهش می یابد این استدلال در کوتاه مدت ممکن است مفید باشد اما قطعا ادامه روند مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

شما با این سیاست برای رقبایتان کارمند خوبی می سازید اگر به کارمندان جوان اهمیت ندهید

شما با آموزش دادن کارمندان جوان و تازه کار در حال مصرف منابع سازمانی خود هستید و این کار در بلند مدت باعث میشود که کارمندان جوان به سازمان شما متعهد شوند.

اما پس از گذشت مدتی اگر به هر دلیلی رفتار شما با این افراد تغییر نکند و شرایط حقوقی و رفاهی افراد مورد توجه قرار نگیرد آنها نیز بدنبال یافتن یک شرکت دیگر خواهند بود که از توانایی و مهارت ها و سابقه کاری که داخل سازمان شما کسب کرده اند را به راحتی در اختیار سازمان دیگر و یا حتی رقبای شما قرار دهند.این استراتژی ممکن است باعث افزایش نرخ خروج در سازمان شما شود و برند کارفرمایی شما تحت تاثیر کارجویان بعدی قرار گیرد.

چرا آموزش کارکنان تازه کار؟!

قطعا منظور از افراد تازه کار کسانی هست که مدت زمان زیادی در‌حوزه تخصصی خود به صورت علمی و تئوری کسب علم کرده ند ولی شریط قرار گرفتن در یک کار عملی مناسب را تاکنون نداشته اند. به همین دلیل سازمان های مختلف با استخدام این افراد و قرار دادن آنها در فضای کار تخصصی و برگزاری دوره های آموزشی و مشارکت های تیمی باعث رشد افراد میشوند و سازمان در مدت زمان کوتاهی نیروهای مورد نیاز خود را پرورش داده است.

قرار گرفتن افراد در محیط کار و مشارکت در بین تیم های سازمانی و برگزاری ورک شاپ ها و وبینار های مختلف برای نیروهای تازه کار میتواند سازمان شما را به یک سازمان خوب تبدیل کند اما باید خطراتی که در آینده ممکن است پیش بیاید را همان ابتدا بپذیرید.

برای توسعه سازمان خود و جوان گرایی برنامه ریزی کنید

با طراحی یک مسیر شغلی مشخص برای کارمندان جوان میتوانید استعداد های پرورش یافته خودتان را حفظ کنید. شما با داشتن این برنامه ریزی میتوانید نرخ خروج خود را کاهش می دهید و در مدت زمان کوتاهی وقتی نیروهای شما با توجه به توسعه فردی و آموزش های سازمانی رشد می کنند. در نتیجه بهروری آنها به شدت بالا خواهد رفته و نیاز های سازمان نیز توسعه پیدا می کند.

شما استعداد ها را جذب کنید اما ایجاد تعهد سازمانی فراموش نشود

شما با داشتن یک مسیر شغلی که از قبل طراحی نمده اید میتوانید افراد با استعدادرا جذب کنید تا برای مدت زمان طولانی در سازمان شما ماندگار شوند. مدیریت استعداد ها خود یک موضوع جذاب است که قبلا به صورت جزئی در مورد آن صحبت کرده ام. با توسعه فرهنگ سازمانی و فراهم کردن شرایط محیطی خوب برای فعالیت کارکنان جوان و ارائه خدمات جانبی آنها را به سازمان شما متعهد میکند. شما باید تفکرات مدیریتی خود را به روز کنید چون سیستم مدیریت سنتی برای نسل جوان هیچ جذابیتی ندارد و باعث آزار دادن این نیرو ها و ترد شدن آنها در سازمان خواهد شد.

شرکت خود را به زندان استعداد ها تبدیل نکنید

شرکت هایی هستند که با گرفتن سفته های سنگین و جذب افراد توانمند و اعمال محدودیت های به شدت غیر حرفه ای باعث میشوند کارمندان از محیط کار ناراضی باشند و سازمان هم به دلیل اینکه برای آنها هزینه کرده و منابع مختلفی صرف کرده است تمایل دارد به هر روشی کارمندان را ماندگار کند.

شما باید نسل جوان را درک کنید و نیازهای آنها مورد توجه قرار بگیرد. سازمان شما فقط با داشتن فوتبال دستی و فضای گیم نمیتواند اقدام به نگه داشت استعداد ها کند چون آنها فکر میکنند در یک زندان با امکانات رفاهی مناسب زندانی شده اند. اما سازمان هایی هستند که وضع را برای استعداد های جذب شده بدتر کرده اند مانند کنترل ورود خروج افراد، تاخیر در حضور افراد، کسری کار، عدم تایید مرخصی کارکنان،نبود امکانات رفاهی نبود برنامه های آموزشی، فشار کاری زیاد و م.ارد دیگر که هر کدام برای نیروی جوان امروزی عذاب آور است. اما داشتن نظم در سازمان نیز اهمیت دارد ولی این نظم باید برای واحد های مختلف و نوع مشاغل مختلف تغییر کند.

بازار کار رقابت پذیر است مراقب نیروهای سازمان باشید

امروزه با وجود افراد زیاد جویای کار ولی متاسفانه نیروهای با استعداد و توانمند به شدت کاهش یافته و سازمان های مختلف با آفر های مناسب در حال جذب این نیرو ها هستند. بازار کار رقابت پذیر این امکان را به افراد توانمند میدهد که خودشان شرکت بعدی را خودشان انتخاب کنند پس شما باید بدانید نیروی شما یک سرمایه ارزشمند در سازمان شماست و با خروج این فرد از سازمان خسارت های زیادی را به سازمان وارد میکند. شما باید بدانید که خروج یک نفر و جایگزین کردن یک فرد دیگر ماه ها آموزش زمان نیاز دارد و چندین برابر خروج نیروی قبلی شما هزینه پرداخت میکنید.

نوید طمبوشی

دانشجوی مدیریت بازرگانی
کارشناس جذب واستخدام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.