مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

تاثیر کرونا ویروس بر تبلیغات[مجيد برزگر]

0 38

چه کسی است که در روزهای پایانی امسال به نحوی درگیر بیماری کرونا نباشد؟ کرونا مهمان ناخوانده‌ای بود که آمد و متأسفانه از آن چیزی که فکر می‌کردیم ماندگارتر شده و زندگی همۀ مردم جهان را به شکلی تحت تأثیر قرار داده است.

شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی که برای تبلیغات هزینه می‌کنند، اکنون در تکاپوی یافتن روشی هستند تا از اختلالات شدیدی که شیوع کرونا در مخارج تبلیغاتی و رسانه‌ای آن‌ها ایجاد کرده است، خلاص شوند. بعضی از بزرگ‌ترین مشتریان تبلیغات نظیر پروکتر اند گمبل، یونیلیور، اپل، مایکروسافت، دنون، ، بربری و آستون مارتین به تعدیل پیش‌بینی‌های فروش سال بعد خود پرداخته‌اند.

از آن‌جا که چشم انداز گسترش ویروس کرونا هر روز در حال تغییر است، شرکت‌های زیادی در موج عدم قطعیت ناشی از کرونا گرفتار شده‌اند. در چنین فضایی، اکثر تصمیمات بر متوقف کردن فعالیت‌ها متمرکز هستند و به همین دلیل هزینه‌های تبلیغاتی شرکت‌های زیادی کاهش یافته‌اند. نیویورک تایمز هشدار می‌دهد که در نتیجه شیوع ویروس کرونا احتمالا درآمدهای تبلیغات در سه ماه آینده بین ۱۳ تا نوزده درصد کاهش پیدا کند.

تاثیر کرونا ویروس بر تبلیغات
مجید برزگر

شوک اقتصادی ناشی از ویروس کرونا ماهیتی منحصربه‌فرد دارد، زیرا این شوک بر هر دو سمت عرضه و تقاضا در اقتصاد تاثیر می‌گذارد. در سمت تقاضا، سفرهای کمتری انجام می‌شوند و مشتریان در هزینه کردن تردید بیشتری دارند. در سمت عرضه، زنجیره تامین تولید نیز مختل می‌شود.

در چنین شرایطی ارتباط مستقیم با مخاطبان از طریق حضور مداوم و مسئولانه شرکت‌ها در شبکه‌های مجازی می‌تواند تاثیر بسیاری بر ذهن مخاطب داشته باشد. در واقع استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی نه فقط به عنوان راهی برای ارائه تبلیغات، بلکه برای پاسخ‌گویی به سوالات و نگرانی‌های آنان، باید در نظر گرفته شود.

کاربران فضای مجازی بسیار کنجکاو هستند و سوالات بسیاری درباره بحران ویروس کرونا ذهن آنان را به خود مشغول می‌کند. به همین دلیل به دنبال پاسخ شفاف و صادقانه برندها در قبال سوالاتشان در این شرایط هستند استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی همچون اینستاگرام یکی از راههای مناسب برای پاسخ‌گویی به سوالات و دغدغه‌های آنان در نظر گرفته می‌شود.

توقف خدمات دیجیتال مارکتینگ و یا حضور هر چه بیشتر در شبکه‌های اجتماعی دو روی یک سکه هستند که انتخاب آن بر عهده شما به عنوان یک کارآفرین یا مدیر مارکتینگ است.

بسیاری از شرکت‌ها به دلیل مشکلاتی که در سیستم توزیع و فروششان پیش ‌آمده کلیه فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند و حتی برای مدتی شرکت را تعطیل کرده و یا نیرو‌ها به صورت دورکار مشغول انجام وظایف خود هستند. در چنین شرایطی که بسیاری از شرکت‌ها با حداقل ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند تصمیم درست چیست؟ انتخاب شما کدام است؟

می‌دانیم که در شرایط فعلی، بحران ویروس کرونا، سلامتی و کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر خود قرار داده است، بنابراین طبیعی است که رفتار افراد و دغدغه‌های آنان نسبت به گذشته تغییر کند. پس به عنوان یک برند که برای مخاطبان خود ارزش قائل است باید ۵ اصل زیر را رعایت کنید:

1.به مشتریان خود گوش کنید:

دغدغه‌ها و نظرات مخاطبانتان را با دقت بشنوید و بعد بر مبنای آن واکنش نشان دهید به طور مثال ترس از بیماری باعث بروز احساسات و رفتارهای متفاوتی در بین مردم شد

  • بسیاری از افراد از ترس طولانی شدن قرنطینه به فروشگاه‌ها هجوم بردند و با خرید بیش از اندازه موجب خالی شدن قفسه‌های فروشگاه‌ها شدند.
  • بسیاری دیگر از افراد بدون توجه به در نظر گرفتن فاصله اجتماعی در مهمانی‌ها و جمع ها شرکت می کنند و جان خود و سایر افراد به خطر می اندازند.
  • و برخی دیگر شرایط کنونی را به طنز می گیرند و از اهمیت موضوع کم می کنند

هر سه این موارد نمونه‌های از رفتار اشتباه افراد است. پس شما به عنوان یک رسانه که مسئولیت اجتماعی بر عهده دارد باید بتوانید دغدغه‌های مخاطبانتان را بشنوید، وضعیت فعلی را رصد کنید و بعد واکنش نشان دهید.

2.به موضوعات و اتفاقات حساسیت داشته باشید:

نسبت به تغییراتی که بحران ویروس کرونا ایجاد می‌شود حساس باشید و محتوای خود را بر مبنی آن دائم آپدیت کنید.

شرکت KFC پیش از بروز بحران ویروس کرونا کمپین تبلیغاتی “لیسیدن انگشت” را در بریتانیا برگزار می‌کرد. با همه گیر شدن این ویروس و ابتلا به این بیماری از طریق لیسیدن انگشت آلوده، شرکت KFC تمام تبلیغات خود را کنسل کرد.

در ایران نیز شرکت مسافرتی لست سکند کمپین تبلیغاتی خود با موضوع معرفی هتل ها و رستورانها که در سراسر شهر تهران در اکثر بیلبوردهای بزرگ وجود داشت را کنسل کرد. این کمپین در بهمن ماه ۱۳۹۸ در تهران آغاز شد و در اسفند همان سال به دلیل شرایط موجود از بیماری کرونا به پایان رسید.

3.موضوعات را شفاف‌سازی کنید:

ارتباط شفاف داشته باشید و به سوالات و دغدغه‌های کاربرانتان به وضوح پاسخ دهید.

4.نسبت به شرایط استراتژی منعطفی داشته باشید:

 استراتژی خود را مطابق با وضعیت پیش آمده تغییر دهید.به خاطر شرایط قرنطینه و تعطیل یا دورکار شدن نیروها در بسیاری از مشاغل، میزان استفاده افراد از شبکه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌ها بسیار زیاد شده است.

 مسئولیت اجتماعی شرکتی

5.و در آخر برمبنای شرایط واکنش نشان دهید:

 همیشه در نظر بگیرید که به عنوان یک برند چه مسئولیت اجتماعی دارید و چه طور می‌توانید به بهبود شرایط فعلی کمک کنید. در ذیل نمونه فعالیتهای نقش اجتماعی در شرکتهای معتبر ارائه می گردد

فیس بوک

فیسبوک تمام تبلیغات و محتواهایی را که افراد را به انبار کردن و خرید بیش از حد مواد غذایی و … تشویق می‌کند، ممنوع کرده است. همچنین طبق پستی که مارک زاکربرگ منتشر کرد، فیسبوک با همکاری با سازمان ملل متحد و سازمان WHO، بنیاد همبستگی با COVID-19 را راه‌اندازی کرده و مبلغ ۱۰ میلیون دلار را به این نهاد هدیه داده است.

اینستاگرام

اینستاگرام به منظور اطلاع‌رسانی صحیح و گسترده، تکنیک‌هایی را به کار گرفته است. به طور مثال اگر هشتگ‌های معروفی مثل #coronavirus یا #covid19 را سرچ کنید، پیامی نمایش داده می‌شود که شما را به وبسایت WHO برای دریافت اطلاعات آپدیت شده و معتبر، هدایت می‌کند.

گوگل

شرکت گوگل در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خود، مقررات سخت‌گیرانه‌ای را در زمینه تبلیغات پیاده می‌کند. همچنین از جولای ۲۰۲۰ امکان برقراری ویدئو کنفرانس‌های رایگان برای شرکت، دانش‌آموزان و دانشجویان، ایجاد شده است.

منابع:

  • www.digiday.com/marketing/uncertainty-new-norm-coronavirus-rattles-media-industry/amp/?__twitter_impression=true
  • www.isna.ir/news/98122721214/
  • www.lavan.com
  • Twitter: Brand Communications in Time of Crisis
  • Adweek: Twitter Gives Brands Advice on How to Communicate
     Adweek: How to Survive a Brand Quarantine During Coronavirus
  • Ogilvy: Asia Making Brands Matter During Turbulent Times Ad Age Regularly Updated List Tracking Marketers Response to Coronavirus
  • Sprinklr: Live Dashboard
  • Buzzfeed: Pinterest Is Blocking Coronavirus Searches
مجيد برزگر

مجيد برزگر

كارشناس ارشد رسانه
مدرس و مشاور تبلیغات
مدير ماركتينگ و تبليغات شركت تابش نور
صفحه شخصی در Linkedin

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.