مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

چگونه یک مصاحبه کاری موفق را شروع کنیم؟

مدیریت منابع انسانی
0 35

همیشه اولین دیدار شما با فردی که وظیفه ی مصاحبه ی استخدامی شما را دارد، یک جلسه ی تعیین کننده است و تصویری که شما از خود در ذهن آن فرد به جای می گذارید، ماندگارترین تصویر در ذهن او خواهد بود. اما گاهی عواملی همچون استرس باعث می شود که شما هر آن چه را که باید از خود به نمایش نگذارید. برای داشتن یک مصاحبه ی کاری موفق برای ما چه راهکارهایی وجود دارد؟

۱- سعی کنید فرصت طلب و خود خواه دیده نشوید

شما در بدو ورودتان به یک شرکت بهتر است به جای این که بگویید: شنیدم اینجا شرکت خوبی است بگویید که ویژگی های این شغل برای من مثبت است. در غیر این صورت چه بخواهید و چه نه، شما فردی خودخواه جلوه خواهید کرد.

خودخواه

فردخودخواه هم کسی است که اگر سود و منفعتی در کار نباشد در هر زمانی امکان ترک شغل را برای خود قائل است و این در نظر یک کارفرما اصلا جلوه ی مناسبی ندارد.

۲- توضیحات نامربوط ارائه ندهید .

دریک مصاحبه کاری، مصاحبه‌کنندگان معمولا از افراد می‌خواهند که درباره‌ی خودشان صحبت کنند یا در برخی موارد حتی از طرف مصاحبه می‌پرسند که: چه خبر؟ از حال و احوال‌تان بگویید. در اینگونه شرایط هیچکس واقعا نمی‌خواهد در مورد روحیه و وضع عاطفی حال و روزگار شما اطلاعات کسب کند.

منظور از این سوال از شما، محک زدن شایستگی های شما برای کسب موقعیت شغلی مورد نظر است. پس با بیان وضعیت نامربوط، حرف‌تان را شروع نکنید.

در پاسخ به این پرسش حتما باید درباره‌ی وضعیت مهارتی خودتان توضیحات بیشتری به شخص مصاحبه کننده، ارائه بدهید. سعی کنید از هر آنچه که در رزومه ی خور نوشته‌اید، بیشتر از مهارت هایتان توضیح دهیداز توانایی های خود با اعتماد به نفس سخن بگویید.

۳-حتما با تحقیق قبل از مصاحبه حاضر شوید.

بدون اطلاعات و آمادگی قبلی در جلسه‌ی مصاحبه کاری لطفا شرکت نکنید. وقتی برای مصاحبه کاری به جایی می‌روید، قبل از جلسه سعی کنید اطلاعات مربوط به آن شرکت را پیدا کنید تا به هیچ عنوان غافلگیر نشوید.

درباره ی تمام چشم‌انداز های شرکت اطلاعات کسب کنید و با دست پُر و با اعتماد به نفس در مصاحبه حاضر شوید، مثلا از موقعیتی که قرار است در آن استخدام شوید، افرادی که قرار است با آنها همکار شوید و حتی مدیری که قرار است با او کار کنید، اطلاعات کافی به ‌دست آورید.

۴- سوالات هوشمندانه رامطرح کنید.

معمولا در پایان مصاحبه کاریتان، از شما می‌خواهند که سؤالات پیش آمده ی خود را از شرکت بپرسید. این سوال، بهترین زمان برای نشان دادن هوشمندی شماست. به هیچ‌وجه نگویید: ممنون، سؤالی ندارم و یا حتی سؤالات کلی و بی‌ربط را نپرسید.

بدانید و این علم را داشته باشید که چنین سؤالی از شما از شما پرسیده می شود. مثلا بگویید در ۶ ماه آینده جایگاه شغلی مورد نظر تان چه جایگاهی خواهد داشت؟ از سوالات کلی بپرهیزید. سوال سمی که ممکن است شما بپرسید این است که شرکت به دنبال چه ویژگی‌هایی در نیروی کار است؟

۵-توانایی خود در ایده پردازی و خلاقیت در حل مسئله را نشان بدهید.

با آگاهی از زمینه‌ی کاری، فعالیت و جایگاه شرکت، ایده و نظراتی را که برای بهبود وضعیت موردی خاص، به ذهنتان خطور می کند، آن را مطرح کنید. حواس‌تان باشد علاوه بر اینکه انتقاد شما باید سازنده باشد، باید راه حلی هم برای رفع آن ارائه دهید، وگرنه قطعا نقد بدون ایده‌ای برای بهبود، فایده‌ای نخواهد داشت و در وجهه ی شما تاثیر بدی خواهد گذاشت.

۶- مصاحبه جاده یک طرفه نیست ، منتظر نباشید.

کار کردن بخش بزرگی از زندگی افراد را در برمی‌گیرد بنابراین انفعال و منتظر ماندن برای پاسخ از طرف کارفرما، تا حد زیادی می‌تواند زندگی شما را تحت تأثیر قرار بدهد و انگیزه رشد و پیشرفت را از شما بگیرد.

جلسات کار ی اینگونه اند که وقتی واردشان می شوید، انگار که وارد جاده‌ای دوطرفه شده اید. همان‌قدر که شرکت این حق را دارد که از شما سؤال کند، شما هم حق دارید درباره‌ی وضعیتتان بعد از استخدام بدانید.

سعی کنید سؤالات منطقی و درستی درباره ی وضعیت آینده ی شغلی خود و وضعیت شرکت بپرسید تا این گونه شفاف سازی درباره ی وضعیت هر دو طرف صورت پذیرد.

۷- صادق و جسور اما مؤدب و موجه باشید.

همه ما  می‌دانیم و قبول داریم که دروغ‌گویی و پنهان کردن حقیق نه تنها مضر است بلکه کار خوبی هم نیست. در بیشتر موارد دست فرد دروغ‌گو، به عناوینی مختلف بالاخره رو خواهد شد. در هنگام نگارش رزومه، در مورد توانایی‌های خود بزرگ نمایی هم حتی نکنید.

در مصاحبه کاری، موجه و مؤدب و مققبول باشید. وسط حرف میدیر مصاحبه کننده نپرید و با آرامی و متانت و صبوری صحبت کنید. ادب همه را به سمت خود جذب می کند. اگر می‌خواهید مصاحبه کاری موفقی داشته باشید، سر وقت حاضر شوید، صادقانه رفتار کنید و از لبخند هم غافل نشوید.

رزومه شغلی

در هنگام نگارش رزومه، در مورد توانایی‌های خود بزرگ نمایی هم حتی نکنید. در مصاحبه کاری، موجه و مؤدب و مققبول باشید. وسط حرف میدیر مصاحبه کننده نپرید و با آرامی و متانت و صبوری صحبت کنید. ادب همه را به سمت خود جذب می کند. اگر می‌خواهید مصاحبه کاری موفقی داشته باشید، سر وقت حاضر شوید، صادقانه رفتار کنید و از لبخند هم غافل نشوید.

۸- پاسخ این سوالات را آماده داشته باشید :

  • ممکن است خودتان را معرفی کنید؟
  • خودتان را در یک کلمه چطور توصیف می‌کنید؟
  • این موقعیت شغلی را به نسبت دیگر موقعیت‌هایی که درخواست کرده‌اید، چگونه مقایسه می‌کنید؟
  • می‌توانید سه مورد از نقاط قوت و ضعف خود را نام ببرید؟
  • چرا می‌خواهید در اینجا کار کنید؟
  • چرا می‌خواهید شغل فعلی خود را ترک کنید؟
  • در حرفه‌ی‌‌تان به چه‌ چیزی بیش از همه افتخار می‌کنید؟
  • تا حالا فکر کرده‌اید که بخواهید کارآفرین باشید؟
  • با چه نوع رئیس و همکارانی بیشترین و کمترین موفقیت را تجربه کرده‌اید و چرا؟
  • اگر می‌توانستید با هر شرکتی کار کنید، دوست داشتید کجا کار کنید؟
  • موفقیت را چگونه توصیف می‌کنید؟
  • چرا در شغل قبلی تعدیل شدید؟
  • تا حالا هیچ‌وقت سرپرست یا همکارتان از شما خواسته که درستی و صداقت خود را زیر پا بگذارید؟ بیشتر توضیح می‌دهید؟
  • می‌توانید دلیلی بیاورید که چرا ممکن است کسی دوست نداشته باشد با شما کار کند؟
  • چرا این مدت زمان طولانی را جایی مشغول به کار نبوده‌اید؟
  • اگر سیاست‌های شرکت را قبول نداشته باشید، چکار می‌کنید؟
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.