چهار دلیل برای اینکه کار کردن با یک رقیب ممکن است به نفع شما باشد[Forbes]
چهار دلیل برای اینکه کار کردن با یک رقیب ممکن است به نفع شما باشد[Forbes]

کنار آمدن با رقیب می‌تواند چشم‌انداز بسیار ضروری سازمان شما را به ارمغان بیاورد و یک رهبر واقعی تمایل دارد برای شناسایی فرصت‌های جدید دست به دست رقبا هم بدهد. اما گاهی اوقات پیدا کردن افرادی که این طرز فکر مشترک را داشته باشند سخت است. در این مقاله چهار دلیل وجود دارد که توضیح می‌دهد چرا – و چه زمانی – شما باید از کار کردن با یک رقیب استقبال کنید

برای گذر از این دوران سخت، شرکت‌ها در همه جا مدل‌های کسب‌وکار و عملیات‌های روزمره خود را بررسی می‌کنند. آن‌ها توجه زیادی به همه چیز دارند، از فرآیندهای سفارش دهی گرفته تا تسلط کارمندانشان برای کمک به شناسایی بهترین فرصت‌ها برای تحمل طوفان COVID.

این مکالمات به طور سنتی ، شامل شراکت با یک شرکت رقیب نیستند ، اما این تطابق می‌تواند مزایایی ارائه دهد که به هیچ وجه قابل‌دستیابی نیستند. کنار آمدن با رقیب می‌تواند چشم‌انداز بسیار ضروری سازمان شما را به ارمغان بیاورد و یک رهبر واقعی تمایل دارد برای شناسایی فرصت‌های جدید دست به دست رقبا هم بدهد. ​

من هیچ مشکلی در بازی دوستانه با رقبا نداشتم، اما گاهی اوقات پیدا کردن افرادی که این طرز فکر مشترک را داشته باشند سخت است. در این مقاله چهار دلیل وجود دارد که توضیح می‌دهد چرا – و چه زمانی – شما باید از کار کردن با یک رقیب استقبال کنید:

۱.رضایت مشتری از بیش‌ترین اهمیت برخوردار است.

​اغلب اوقات، وقتی دو شرکت رقیب با هم هم‌کاری می‌کنند، این همکاری به نفع مشتری و در نهایت به نفع هر دو شرکت نیز است. مشتریان همیشه باید اولین هدف شما در هنگام تصمیم گیری برای شراکت و اتحاد با رقیب می باشد اخیرا، کایل اسلاگر، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران RAKEN، به خاطر کار با شرکت‌های رقیب در صنعت نرم‌افزار ساخت‌وساز، در رادار من قرار گرفت. ​

رضایت مشتری

اسلاگر می‌گوید بیشتر شراکت‌های رقابتی او ناشی از درخواست‌های مستقیم مشتری است. او ادامه داد: ” مشتریان نمی‌خواهند مجبور به انتخاب بین یک راه‌حل یا راه‌حل دیگر شوند، بنابراین ما به آن‌ها فرصت می‌دهیم تا بهترین راه‌حل را داشته باشند.

آن‌ها وقتی می‌شنوند انتخاب‌های بیشتری دارند هیجان‌زده می‌شوند.” از آنجا که درصدی از شرکت‌هایی که برای بهبود تجربه مشتری خود کار می‌کنند از افزایش درآمد گزارش می‌دهند، شراکت‌های مشتری محور معمولا درآمد خوبی برای طرفین خواهد داشت.​

۲.رقبا می‌توانند به شما در پر کردن شکاف‌ها کمک کنند.

​​​​​​​​بسیاری اوقات، کسب و کارها یک مقوله خاص را برای کار در ارائه خدمات تخصصی به مشتریان انتخاب می‌کنند، اما این می‌تواند باعث شود مشتریان احساس کنند که در حوزه‌های دیگر فاقد اطمینان هستند. شناسایی رقیبی که بتواند به پر کردن این شکاف‌ها کمک کند می‌تواند به شما یاری کند تا محصول یا سرویس بهتری ارائه دهید. ​

شراکت

اسلاگر از تجربه اولین باری که با یک رقیب هم‌کاری می‌کرد میگوید ” مهم نیست در چه صنعتی هستید ، وقتی با رقبای خود کار می‌کنید، به منابع بیشتری برای پر کردن هر فاصله‌ای که ممکن است در بازار خود داشته باشید، دسترسی خواهید داشت. ارتباط سالم با رقابت به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا ارزش قابل‌توجهی برای صنعت و مشتریان ایجاد کنند.”

۳.ایجاد سرنخ (مشتری جدید) با دوبرابر توان همیشه بهتر است.

​​​​​​​​شما ممکن است به این موضوع فکرکنید که به احتمال زیاد کار کردن با یک رقیب به سرعت منجر به ورود مشتریان جدید به بازار نمی‌شود ، این موضوع صحیح است اما با این حال، به درستی اثبات شده، هم‌کاری می‌تواند تاثیر مثبتی بر چرخه فروش یک شرکت داشته باشد.

اتحاد

وقتی رقیب شما با پیشنهادهای شما بیشتر آشنا می‌شود، قادر به نمایش و ارسال سرنخ‌های واجد شرایط است هرچند الزاما بهترین گزینه برای پیشنهادها شما نیستند. ​به عنوان مثال، اوراکل و SAP ؛ زمانی که مشتریانشان می‌خواهند نرم‌افزار SAP را در بالای زیرساخت ارائه‌ شده توسط اوراکل اجرا کنند، با هم​ همکاری می کنند.

“رهبران- شریک” بازتاب هم‌کاری واقعی هستند، و به مشتریان نشان می‌دهند که شما دارای بهترین منفعت برای آنها هستید. اگر می‌خواهید مشتریان را با راه کارهایی آشنا کنید که منطبق با نیازهای آن‌هامی باشد  حتی اگر خودشان درخواست نکرده باشند – نه تنها مشتریان بیشتری از سمت شرکا معرفی می شوند، بلکه از مشتریان احتمالی آینده نیز وفاداری کسب می‌کنید. ​

۴.رقابت می‌تواند آگاهی از برند شما را افزایش دهد. ​

هم‌کاری با رقبا همچنین فرصت‌های جدیدی را برای بازاریابی ایجاد می‌کند. چه شما به دنبال میزبانی مشترک یک رویداد در یک فروشگاه باشید و چه با هم‌کار کنید، این قدرت را دارید که آگاهی از نام تجاری خود را افزایش دهید. رقبای شما به احتمال زیاد از یک مورد جمعیت شناختی یا کاربردی که شما ندارید استفاده کرده‌اند و مخاطبان جدیدی برای شما آورده‌اند. ​

این همکاری هر استراتژی بازاریابی را تکمیل می‌کند. حتی بهتر از این، این همکاری اغلب منجر به افزایش آگاهی از برند و سرنخ‌های بازاریابی داخلی می‌شوند ، که یک اولویت ارشد برای بازاریابان و شرکت‌ها هستند به این امید که هزینه‌های فروش خود را بدون صرف مقدار زیادی برای به دست آوردن هر مشتری جدید پر نگه دارند. ​

آگاهی از برند

در حالی که شرکت‌ها به دنبال روش‌های نوآورانه برای کمک به رونق کسب و کارشان در دوران COVID هستند، کارآفرینان بیشتری باید برای کمک به صنایع خود نگاه کنند. زمانی که شرکت‌های رقیب بر حفظ سهم بازار خود و دیدن یکدیگر تمرکز می‌کنند، احتمالات زیادی نادیده گرفته می‌شوند.

این طرز فکر مبتنی بر ترس باعث می‌شود مشتریان احساس کنند که مجبور هستند یک شرکت را بر دیگری ترجیح دهند، که منجر به یک احساس گسسته در کل صنعت می‌شود. با این حال، می‌تواند فواید پنهانی برای بازی با یک رقیب وجود داشته باشد، مهم نیست که شما در چه صنعتی هستید. تمایل داشته باشید که به خارج از دایره مورد نظر خود نگاه کنید و به آنچه دیگران که به آن باور دارند ، دسترسی پیدا کنید. ​

جان هال یکی از بنیانگذاران و رئیس تقویم، برنامه زمان‌بندی و مدیریت زمان است. شما می‌توانید او را به عنوان سخنران اصلی در اینجا رزرو کنید و کتاب پرفروش “بهترین ذهن” او را بررسی کنید. ​

جان هال

بنیان گذار Calendar.com
استراتژیست ، مشاور ، سخنران

منبع : Forbes