مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

تخیل چیست و چگونه آن را فعال کنیم[دکتر پرویز زارعی]

پرویز زارعی
0 79

تخیل یکی از ویژگیهای ممتاز نسل بشر است، بسیاری از موفقیت ها، پیشرفت ها، اختراع انواع فن آوری ها از تلفن همراه تا هواپیما و فضاپیماها از تخیل آغاز شده و به واقعیت پیوستند. بسیاری از دانشمندان و مخترعین کشفیات و ساخت محصول/خدمات خود را مدیون تخیل دانسته اند.

این توانمندی موهبتی خاص برای بعضی از انسان ها نیست و همه انسان ها دارای سطحی مشخص از ظرفیت تخیل هستند،علاوه براین با یافته های نوین نوروساینس این ظرفیت را به شکل قابل ملاحظه ای می توان افزایش داد. توانمندی که می تواند تاثیر بسزایی بر موفقیت همه انسان ها در زندگی داشته باشد.

تعریف تخیل

تخیل تعریف ساده ای دارد: توانایی خلق تصورات و ایده هایی که در دنیای خارج از ذهن ما ممکن است وجود خارجی نداشته باشند. تصورات وایده هایی که می توانند زندگی ما را به سمت موفقیت بیشتر و بزرگتری رهنمون کنند. زمانی که از اینشتین در مورد نسبیت پرسیدند، پاسخ داد زمانی که دوچرخه سواری میکردم به آن فکر می کردم.

آلبرت اینشتین

تخیل ظرفیتی در مغز است که بدون محدودیت زمانی می توانیم آن در مغز خود فعال نماییم. ذهن ما می تواند تئوریهای جدیدی خلق کند، مانند نسبیت اینشتین، به فرضیات جدیدی دست یابد مانند فرضیه فروید در مورد روان انسان، و داستان های زیبایی را خلق کند مانند کلیله و دمنه و یا هری پاتر.

تاکید میکنم نه انیشتین و فروید انسان های خاص و ویژه ای بودند و نه شما آدمی ضعیف! تفاوت آنها با سایرین در فعال سازی، و تمرکز بالای ذهن آنها روی یک موضوع خاص و ویژه بود.

هنگام تخیل چه اتفاقی در مغز می افتد

در چنین وضعیتی نرون های مغز شروع به تغییر neuron rewiring کرده و نتیجه آن neuron firing جدیدی در مغز است، در این شرایط است که ما به ایده های جدیدی دست می یابیم، ایده هایی که به ناگاه تبدیل به Eureka ارشمیدسی میگردند،

ناگاه ایده ای در ذهن جرقه می زند firing و نقطه تحولی در علم و دانش بشری حال که متوجه شدیم هر یک از ما می تواند فردی خلاق و با ایده های بسیار ارزشمند باشد، باید یاد بگیرم چگونه این تخیل را در ذهن خود تقویت کنیم.

روشهای تقویت تخیل

در اینجا به تمرینات ساده ای اشاره می کنم که می تواند در این مسیر به شما کمک شایانی کنند.

  • برای قدم زدن یا دوچرخه سواری به منطقه و محله ای بروید که به آن علاقه مندید و به جستجوی چیزهایی بپردازید که برای شما جالب و جذاب هستند.
  • سعی کنید میان آن چیز جذاب با مسئله یا مشکلی که در ذهن دارید رابطه ای استعاری – آنالوگی ایجاد کنید.
  • کتاب فرهنگ لغت را باز کرده و بطور کاملا اتفاقی دست خود را روی یکی از واژگان قرار دهید، از آن واژه عبارتی بسازید، سعی کنید مابین عبارت ساخته و مسئله ای که ذهن شما با آن درگیر شده است رابطه ای را پیدا کنید.
  • چالشی که ذهن شما با آن درگیر است را تبدیلی به عبارتی سوالی کنید، حال سعی کنید فعل آن عبارت سوالی را چند بار تغییر دهید.
  • ایده خود را در دفتر یا لب تاب خود یادداشت کرده و در زمان هایی که فراغت ذهن و زمان دارید مجددا آن ایده را مورد بررسی قرار دهید.
  • هر روز به مدت یک ساعت، زمان خود را صرف تامل و تفکر در خصوص ایده خود کنید و در آن زمان به چیز دیگری فکر نکنید.
  • یک روزنامه را قبلا مطالعه نمی کردید را مورد مطالعه قرار دهید، سعی کنید ارتباطی مابین مطالب آن با ایده مورد نظر خود کنید.
  • تا جایی که ممکن است در مورد ایده مورد نظر خود بطور بسیار عجیب و متفاوت – و حتی خنده دار – فکر کنید.
  • از آدم های خلاق و تخیلی که در اطراف شما هستند کمک بگیرید.

البته این موارد، تنها بخش کوچکی از راهکارهایی هستند که می توانند به افزایش ظرفیت تخیل ذهن شما کمک کنند. سعی کنید آنها را تمرین کنید. هر چقدر قدرت و ظرفیت تخیل بیشتر و بالاتری داشته باشیم می توانیم از موفقیت های بیشتری در زندگی و کار خود بهره مند شویم، البته با یک شرط!

تخیلات صرفا در زندان ذهن ما باقی نمانند، سعی کنید آنها را تبدیل به محصول یا خدمتی ارزشمند کنید. ضمنا لبخند یادتون نره، لبخند ذهن شما را به شیوه شگفت انگیزی فعال می کند.

موفق و شاد باشید.

پرویز زارعی

پرویز زارعی

مشاور ارشد، ارزیاب متخصص و مدرس مدیریت
سنجش شخصیت، شایستگی و توانمندی های شخصیتی از دانشگاه کمبریج، BPS و EFPA
Email: zarei@hotmail.com

بدون نظر
  1. رضوان حسینی می گوید

    با سلام و احترام .. ممنون از مطلب بسیار خوبتون … فقط سوالی ذهن منو درگیر خودش کرده که :
    پرورش قوه تخیل باعث نمیشه که شخص بجای تلاش در دنیای واقعی همه خواسته هاشو در دنیای تخیل بهش دست پیدا کنه ؟ فکر میکنم ممکنه ماندگاری در دنیای تخیل باعث خطر بشه … ممنون میشم اگر جواب من رو بدین ….

  2. پرویز زارعی می گوید

    مهم است در ذهن تعادلی مابین تخیل و واقعیت ایجاد کنیم. هیچ کدام از این دو به تنهایی کافی نیستند. توجه به واقعیت ها در برنامه ریزی های عملیاتی کمک می کند و تخیل در پیداکردن فرصت ها برای موفقیت های متمایز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.