مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

سراهای نوآوری، مسیری طلایی در حل مساله بیکاری

0 18

سراهای نوآوری حلقه واسط میان دانشگاه و صنعت هستند که به گفته مدیرکل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، حل مساله بیکاری، توسعه اشتغال و فروش محصولات فناورانه از این مسیر طلایی محقق می‌شود.

وحید ضرغامی  در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در عصر امروز و با توجه به نیازهای جامعه، توجه به ارتباط میان صنعت و دانشگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و دانشگاه آزاد تلاش می کند با عملیاتی کردن این مهم بستر را برای رفع نیازهای مردم در ابعاد مختلف اقتصادی فراهم کند.

وی ماهیت شکل گیری معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری را در راستای اهمیت کارآفرینی و حل مسائل کشور برای دانشگاه آزاد اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ کارآفرینی نیازمند توجه ویژه به خلق روش های نوآورانه و خلاقانه و حمایت از صاحبان ایده های فناورانه در مسیر ایجاد اشتغال است.

ضرغامی با بیان اینکه استراتژی اصلی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی حل مساله بیکاری از طریق حمایت از طرح های نوآورانه و فناورانه است، اظهار داشت: برای تحقق این راهبرد نیازمند اتخاذ تاکتیک هایی متناسب با هدفگذاری دانشگاه بودیم که بر این اساس ایجاد سراهای نوآوری یکی از مسیرهای دستیابی به آن است.

دانشگاه‌ها با خلاء مساله محوری مواجه هستند

مدیرکل سیاستگذاری و نظارت راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سراهای نوآوری ساختاری برای به اشتراک گذاری و حمایت از ایده های نخبگان در راستای ایجاد فضای کسب و کار نوآورانه، مبتکرانه و فناورانه در کشور است.

وی تصریح کرد: دانشگاه های کشور به عنوان موتور پیشران اقتصاد با خلاء مساله محوری و تمرکز بر چیستی و چگونگی رفع آن مواجه هستند که در این میان دانشگاه آزاد تلاش کرده با ایجاد معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری درصدد ایجاد فضایی باشد که متخصصان پس از آموزش تئوریک در دانشگاه بتوانند با نگاهی فناورانه علم خود را پس از آموزش های مساله محور در راستای کارآفرینی به خدمت گیرند.

ضرغامی ادامه داد: حمایت های ما از طرح های کارآفرینی پس از آموزش های لازم ادامه پیدا خواهد کرد و در نهایت پس از سنجش و خروجی که از طریق انسجام بخشی در کار تیمی و توجه به مکانیسم های کارآفرینی شکل می گیرد، بسترهایی برای تجاری سازی و رسیدن ایده به مرحله محصول مهیا می شود.

سراهای نوآوری مشکل فروش محصول ندارند

وی در ادامه به تبیین مختصات سراهای نوآوری و تفاوت های آن با پارک های علم و فناوری پرداخت و تصریح کرد: پارک های علم و فناوری یا مراکز رشدی که در دانشگاه ها شکل گرفته اند، متاسفانه کماکان “عرضه محور” هستند. نخبگانی که با تشکیل تیم های منسجم و هدفگذاری مشخص محصول تولید می کنند، نسبت به فروش محصولات شان با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و اساسا در این مراکز مشکل فروش محصول در بازار بسیار جدی است.

مدیرکل سیاستگذاری و نظارت راهبردی دانشگاه آزاد ادامه داد: ما برای حل این مساله سرای نوآوری را به عنوان حلقه واسط میان دانشگاه و صنعت ایجاد کردیم. واحدهای مختلف دانشگاه آزاد ملزم هستند در مدیریت سراها، رایزنی با شرکت ها و مراکز صنعتی برتر و مطرح هر منطقه را جهت انعقاد تفاهم نامه در دستور کار قرار دهند و در هیات مدیره بازار فناوری و سرای نوآوری شهرهای مختلف، بر اساس مزیت های صنعتی و اقتصادی هر اقلیم از همکاران صنعتی آن منطقه استفاده خواهد شد.

ضرغامی افزود: به طور مثال در تبریز که قطب تولید کفش و چرم است، ایجاد سرای نوآوری کفش و چرم مصوب شده و باید از کارخانه داران بزرگ صنعت کفش و چرم به عنوان همکار در سرای نوآوری بهره ببرند و بر این اساس هسته ها و شرکت های فناور ایجاد می شوند.

وی شکل گیری این فرآیند را سبب تولید محصولات فناورانه بر اساس شرایط بازار و مزیت های رقابتی هر اقلیم دانست و گفت: توجه به این مهم سبب می شود تا کارآفرینان در مرحله فروش محصول با مشکل مواجه نشوند.

مدیرکل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اظهار داشت: مطلوب است با همکاری نخبگان، دانشمندان و صاحبان ایده های کسب و کار بتوانیم در میدان عمل، گره گشای نیازهای کشور باشیم و در جهت رشد و جهش تولید گام های موثری برای بالندگی بیش از پیش ایران اسلامی برداریم.

ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.