پوکر فیس هستید؟! پنج نکته برای کنترل هیجان چهره مدیران عامل[Forbes]
پوکر فیس هستید؟! پنج نکته برای کنترل هیجان چهره مدیران عامل[Forbes]

پوکر فیس یا Poker Face ؛ این اصطلاح برای مواقعی به کار می رود که چهره یک فرد هیچ حالتی ندارد و هیچ هیجانی اعم از ناراحتی و اضطراب و یا شادی و خوشحالی را منتقل نمی کند و طرف مقابل نمی تواند حسی از آن دریافت کند و پیش بینی از رفتار وی داشته باشد، پوکر فیس به صورت افراد، حالتی پر اعتماد به نفس و نفوذ ناپذیر می دهد.

آیا برای شما پیش آمده پس از شنیدن خبری بد جلسه ای تشکیل داده اید و در حالیکه صورتتان از سرخی موضوع جلسه را لو داده با همکاران و هم تیمی ها به منازعه پرداخته باشید ، چهره عصبانی شما صف کشی بین همکاران را راحت نموده و شما به راحتی نمی توانید به اصل موضوع دست یابید ، چرا که تشخیص اینکه چه پاسخ هایی به شما بدهند برایشان راحت شده است

از سوی دیگر ممکن است این عصبانیت از ابتدا اشتباه بوده باشد و شما حق را به همکاران خودتان بدهید ولی با رفتار عصبانی اعتبار خود را زیر سوال برده اید و افسوس می خورید کاش در نمایش هیجانم عجله نمی کردم

اگر یک عکس هزاران کلمه ارزش داشته باشد، چهره یک مدیر عامل یک میلیون دلار ارزش دارد. و اگر صورتی دارید که دقیقا نشان می‌دهد به چه چیزی فکر می‌کنید، پس کاری برای انجام دادن دارید.

پوکر فیس یا poker face ؛ این اصطلاح برای مواقعی به کار می رود که چهره یک فرد هیچ حالتی ندارد و هیچ هیجانی اعم از ناراحتی و اضطراب و یا شادی و خوشحالی را منتقل نمی کند و طرف مقابل نمی تواند حسی از آن دریافت کند و پیش بینی از رفتار وی داشته باشد، پوکر فیس به صورت افراد، حالتی پر اعتماد به نفس و نفوذ ناپذیر می دهد.

اصطلاح پوکر فیس ابتدا در بازی کارتی به نام پوکر استفاده شد و نام خود را از همین بازی گرفته است.از مهم ترین ترفندها در این بازی این است که هر بازیکن نگذارد دیگران با توجه به حالت چهره اش متوجه نوع کارت هایی که در دست دارد بشوند.

اغلب مدیران عاملی که من با آنها کار میکنم با دو ویژگی بسیار ثابت کار می‌کنند: آن‌ها سریع حرکت می‌کنند و سریع‌تر فکر می‌کنند. به نظر آشنا میاد؟

چیزی که مدیران عامل نیز با آن آشنا هستند خستگی از این احساس است که یا باید جواب را هجی کنید تا برای همه قابل فهم شود و یا منتظر باشید دیگران اصل موضوع را درک بفهمند و به آنها برسند.

چیزی که من متوجه شدم این است که  ممکن است شرایط دیوانه کننده تر از آن باشد و بهترین رهبران به آن شرایط واکنش نشان می‌دهند. با وجود این واقعیت که همه در حال تماشای رهبران و مدیران هستند ، بهترین رهبران اجازه نمی‌دهند صورتشان نشان دهد که به چه چیزی فکر می‌کنند. ​

 اوباما

رئیس‌جمهور اوباما یکی از رهبرانی است که به نظر من این کار را به خوبی انجام می‌دهد. او در ظاهر آرام است، مهم نیست چه چیزی اتفاق افتاده است ، که این ویزگی به او مزیت بی نظیری در واکنش دیگران به او می‌دهد.

من به مدیران عامل توصیه می‌کنم که این وجه پوکر را پرورش دهند و آن را به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد استفاده کنند. ​

امروزه کارمندان خواستار احساس،  شفافیت بیشتری از سوی رهبران خود نه تنها در آنچه گفته می‌شود، بلکه در نحوه بیان آن هستند. مهارت برقراری  ارتباط ، زمانی که همه چیز خوب پیش می‌رود، یک مزیت بزرگ است، زمانی که صورت شما شادی و رضایت را نشان می‌دهد، کارمندان احساس می‌کنند ،با انگیزه و درگیر موضوع

اما وقتی کارها خراب می‌شوند و صورت شما آن را نشان می‌دهد، می‌تواند تاثیرات مخربی بر روحیه آنها داشته باشد. ​این زمانی است که داشتن هنر یک صورت پوکری (poker face) مهم است.

کارمندان انتظار یک سطح بازخورد چهره را دارند. آنچه آن‌ها انتظار ندارند و نمی‌خواهند تا شاهدش باشند  ، تحقیر  شدن توسط رهبران در زمان بروز اشتباه است. معمولا این نگاه کارمندان به دنبال یک جمله واضح یا یک سوال گنگ از سوی رهبران است.

این وسوسه برای شما زمانی روی می‌دهد که چیزی که شما در حال فکر کردن هستید تبدیل به یک حالت بصری شبیه به : ” آیا واقعا همین را گفتید؟ ” ​و شاید ” اونا تو رو ناامید کردن، اما چطور تونستی این رو نشون بدی که چه رهبر خوبی هستی.” همان طور که مشاهده می کنید بار معنایی این جملات گنگ است و کارمند نمی تواند برداشت کند بابت کاری که انجام داده تشویق خواهد شد یا تنبیه

افزایش خودآگاهی شما از شرایط این چنینی این است که چگونه یاد می‌گیرید تا واکنش خود را پیش‌بینی و کنترل کنید.

چگونه این مهارت را در خود ارتقا بدهیم

​​​​​​​​اول، مهم است که بدانید چه زمانی تحقیر کننده می‌شوید.

​​​​​​​​اول، مهم است که بدانید چه زمانی تحقیر کننده می‌شوید.
Angry boss

من از تکنیکی استفاده می‌کنم که یک درمانگر به من یاد داده‌است. در واقع، اگر لحن کلامی یا معنای جمله من  به راحتی با کلمه “احمق” تمام شود  پس این تحقیر است. برای مثال :

ممکن است شما بگوئید” احمق” مستقیما توهین کنید یا اینکه این را بگوئید ” شما گفتید که قبل از اینکه اعداد را به من بدهید آن‌ها را چک کرده‌اید … احمق “. ​

بنابراین اگر داشتن صورت پوکر یک چیز با اهمیت است و همان چیزی است که یک مدیرعامل یا یک رهبر سازمان نیاز دارد، چطور می توانیم آن را پرورش بدهیم؟ ​

توصیه می‌کنم برای بدست آوردن این مهارت برنامه‌ریزی کنید ، صورت خود را در آینه بررسی کنید و در مغز خود به چالش بکشید . ​​​​​​​​چه شکلی میشی وقتی صورتت آروم و خنثی به نظر میاد. این صورت پوکری را به خاطر داشته باش که بهش احتیاج پیدا می‌کنی. ​

استراتژی مفید دیگر نفس کشیدن است

استراتژی مفید دیگر نفس کشیدن است

وقتی یک نفس عمیق می‌کشید، یک مکث روحی روانی دارید و ذهن خود را به طور اتوماتیک ری استارت (بازنشانی ) می‌کنید. با دم و بازدم بلند هیجانی نخواهید بود

شما پدر و مادری نیستید که تحقیر خود را ابراز کنید. شما طرز فکر خود را از ناراحتی به دیپلماسی تغییر می‌دهید وبا تمرکز بر نفس خود، زمان کافی برای برگرداندن پاسخ خود می‌خرید ،و به صورت خود اجازه می‌دهید که آن را دنبال کند. ​

حالا، تو حق انتخاب داری

۱. یک سوال بپرسید. یک سوال از پیش برنامه‌ریزی‌شده داشته باشید. در غیر این صورت، شما مخاطب تان را با یک سوال واکنشی که از نفرت لبریز بود، جریمه می‌کنید. یک مثال سازنده این است: ” به من کمک کنید بفهمم چطور به این اعداد رسیدی.”

۲. از یک مانترا استفاده کنید. یه چیزی بگو ئید تا در ذهنتان به عنوان یک یادآوری باشد

مانترا یک کلمه، صدا یا عبارتی کوتاه است که به هدف تمرکز ذهن و آرامش بارها تکرار می‌شود. صداها و کلمات می‌تواند بر روی احساسات، افکار و عواطف ما اثر بگذارند مثلا هوم ، هوم ،…

مانترا

۳. تجسم یک مانترا : یک تصویر خوشایند برای ادامه دادن جلسه نیاز دارید . یک تصویر خوشایند را تجسم کنید اگر مانترا تصویری نداشته باشید، در آن لحظه قادر به تجسم هر تصویری که خوشایند باشد نخواهید بود. و اون رو برای ۵ ثانیه در ذهنتون نگه دارید

۴. لبخنذ بزنید : این واکنشی اتوماتیک به شما می‌دهد که باعث می‌شود شما به نرمی گام بردارید تا به اشتباه با مشکلات برخورد نکنید. ​

۵.به معنای واقعی ،زبانتان را گاز بگیرید ،نه به آن اندازه کافی که باعث خونریزی بشود، اما به اندازه‌ای که یادتان باشد حرفی نزنید،  اجازه دهید لحظه بگذرد و سپس با یک سوال ادامه دهید: “به من کمک کنید که بفهمم …”

،زبانتان را گاز بگیرید

این زمانی اوج در رهبری است ، هنگامی که صدایی در ذهنتان می پیچد ” قدرت از دانش است” و به سمت ارتباط احساسی و مستحکم حرکت می‌کند.

 اغلب ، این روش خوب است، اما برای برخی از مدیران عامل ، دشواری در تعادل  بین شفافیت، اصالت و وقار وجود دارد. ​

Forbes