مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

27 سوال و جواب متداول در مصاحبه های استخدامی از نظر Inc [قسمت اول]

0 32

گرچه برخی ارگان های خاص از سوالات عجیبی در مصاحبه های استخدامی استفاده می کنند، در بیشتر موارد کارفرماها از سوالات مشابهی برای ارزیابی متقاضیان استخدام بهره می برند. در ادامه 27 مورد از این سوالات و بهترین پاسخی که می توان برای آنها ارائه داد، شرح داده شده اند. برای سهولت در مطالعه  در سه قسمت تقدیم میگردد

1. از خودت بگو

توجه داشته باشید که مصاحبه کننده باید از قبل رزومه و معرفی نامه متقاضی را خوانده و حتی با مطالعه شبکه های اجتماعی از قبیل فیسبوک، لینکداین، توییتر و جستجو در اینترنت به جزئیات دقیقی نیز دست پیدا کرده باشد.

بنابرین هدف از طرح این سوال تعیین سطح توانایی های متقاضی برای انجام وظایف یا به عبارت دیگر دیگر ارزیابی مهارت ها و نگرش های وی در انجام امور محوله است.

آیا این شغل به رهبری با حس همدلی نیاز دارد؟ از متقاضی در این باره بپرسید.

اگر شما متقاضی هستید درباره دلایل علاقه به این شغل صحبت کنید. راجع به دلایل انتخاب یک دانشگاه خاص یا ترک شغل قبلی صحبت کنید. حتی می توانید راجع به دلایل رفتن به دانشگاه، مرخصی گرفتن برای رفتن به دور دنیا و تجارب قبلی صحبت کنید.

با پاسخ دادن به این سوالات به یکپارچگی رزومه می افزاید چرا که حالا طرف مقابل علاوه بر نکات ذکر شده در رزومه به چرایی آنها نیز آگاه شده است.

2. بزرگترین نقاط ضعف شما شامل چه مواردی است؟

هر کاندیدی می داند چگونه به این سوال پاسخ دهد؛ کافی است یک ضعف تئوری را انتخاب کرده و آن را با قدرت بیان به یک نقطه قوت پنهان تبدیل کند.

برای مثال بزگترین ضعف من این است که آنقدر به کار جذب می شوم که از زمان غافل خواهم شد، تا جایی که سرم را برمی گردانم و می بینم که همکارانم به خانه رفته اند. می دانم که باید حواسم به ساعت باشد اما زمانی که کار مورد علاقه ام را انجام می دهم نمی توانم به هیچ چیز دیگری فکر کنم.بدین صورت بزگترین ضعف شما انجام کار بیشتر نسبت به بقیه می شود!

اما روش بهتر انتخاب یک نقطه ضعف واقعی است که در حال تلاش برای رفع آن هستید. هیچ کس کامل نیست اما نمایش صداقت و تمایل به ارزیابی واقعی از خود به نظر گزینه بسیار بهتری می رسد.

3. مهم ترین نقاط قوت شما چه مواردی را در برمی گیرد؟

نمی دانم چرا کارفرماها این سوال را می پرسند چرا که رزومه شما نقاط قوت شما را باید به روشنی بیان کرده باشد.

با این حال در جواب این سوال یک پاسخ محکم و دقیق را در آستین داشته باشید. اگر در حل مساله توانایی داشته یا یک رهبر با هوش‌عاطفی بالا هستید، آنها را به همین سادگی بیان نکنید، در عوض با ارائه چند مثال مختصر توانایی خود را در این زمینه ها ثابت کنید. به عبارت دیگر به جای ادعای برخوداری از یک توانایی خاص، آن را با ارائه مثال نشان دهید.

4. پنج سال دیگر خود را در چه موقعیتی می بینید؟

متقاضیان معمولا به دو روش به این سوال پاسخ می دهند. دسته اول سعی می کنند با ارائه پاسخ هایی نظیر من این شغل را می خواهم، جاه طلبی خود را نشان دهند و دسته دوم نیز از خود فروتنی و کم توقعی بروز داده و می گویند: افراد با استعاداد زیادی اینجا هستند. من تمام تلاش خود را انجام داده و در آینده مشخص می شود چقدر استعداد داشته ام.

این نوع جواب ها شما را بعنوان کارفرما به جایی نمی رساند، بنابرین بهتر است سوال خود را اینگونه مطرح کنید: دوست دارید چه کسب و کاری را شروع کنید؟

این سوال در تمام سازمان ها کارایی دارد چرا که کارکنان تمامی بخش ها باید از ذهنیت کارآفرینی برخودار باشند.
نوع کسب و کاری که یک نفرعلاقه به راه اندازی آن دارد اطلاعات بسیاری را درباره اهداف، آرزوها،علایق و مهارت های او افشا می کند؛ بنابرین پس از مطرح کردن این سوال به صندلی تکیه داده و به دقت گوش کنید.

5. چرا باید از میان این همه متقاضی شما را استخدام کنیم؟

از آنجایی که فرد نمی تواند خود را با متقاضیان دیگری که نمی شناسند مقایسه کند شروع به بیان مسائلی در مورد اشتیاق، تعهد و امیال خود می کند که در واقع می توان آن را دست و پا زدن برای تصدی آن شغل به حساب آورد.
در این حالت بسیاری از کارفرماها دست به سینه منتظر نشسته و با زبان بی زبانی از متقاضی می خواهند آنها را متقاعد کند، در صورتی که درچنین شرایطی اطلاعات واقعی به دست نخواهند آورد.

بنابرین بهتر است سوال بالا را اینگونه مطرح کنید: به نظرت درباره چه چیزی صحبت نکرده ایم که دانستن آن لازم است؟ یا اگر می توانستی یکی از سوالات را به گونه دیگر پاسخ دهی چه می گفتی؟

به ندرت پیش می آید که متقاضیان از نتیجه مصاحبه استخدامی کاملا راضی باشند، چرا که ممکن است روال آن بر اساس انتظارات آنها پیش نرفته باشد، یا مصاحبه کننده روی یک جنبه از توانایی آنها تمرکز کرده و موارد کلیدی دیگر را نادیده گرفته باشد. حتی ممکن است مصاحبه را در حالی که مضطرب وعصبی بوده اند شروع کرده اند و حالا که به جو عادت کرده اند بخواهند سوالات را به گونه دیگری پاسخ دهند.

علاوه بر این هدف شما به عنوان یک مصاحبه کننده درک بهتر متقاضیان است، بنابرین بهتر نیست برای اطمینان از این مساله به آنها یک شانس دوباره دهید؟

در این بخش از مصاحبه اجازه ندهید داوطلب متکلم وحده باشد و سعی کنید آن را مثل یک گفتگو پیش ببرید. به جای گفتن ممنون با شما تماس خواهیم گرفت سوالاتی را در ارتباط با گفته های داوطلب مطرح کرده و از او بخواهید مثال هایی را ارائه کند.

هدف از این طرح این سوال باید روشن کردن زوایایی باشد که در طول مصاحبه نامشخص باقی مانده اند.

6. چگونه از این آگهی استخدامی مطلع شدید؟

اغلب افراد آگهی های استخدام را در روزنامه ها، سایت های خبری، کاریابی ها و غیره مشاهده می کنند بنابرین ذکر این نکته در مصاحبه خط قرمز محسوب نمی شود. اما کارجویی که آگهی ها را از چنین منابعی پیدا می کند، احتمالا شغل خاص یا کار در سازمان خاصی را دنبال نمی کند. در واقع او تنها دنبال یک کار است و چندان فرقی نمی کند که چه باشد.

بنابرین به مجای ذکر دقیق منبع آگهی، طوری وانمود کنید که از طریق همکاران، یکی از کارکنان فعلی شرکت یا حتی بولتن های آن سازمان از آگهی استخدام مطلع شده اید، بدین ترتیب کارفرما پی می برد که شما به کار در آنجا علاقه مند هستید.

کارفرماها به استخدام کسانی که نوع شغل یا نام شرکت برای آنها تفاوتی ندارد، تمایل چندانی ندارند، در عوض آنها کسانی را انتخاب می کنند که به کار در سازمان آنها علاقه دارند.

7. چرا می خواهید در این پست مشغول به کار شوید؟

حالا زمان آن رسیده که تعمق بیشتری به خرج داده و علاوه بر دلایل اهمیت اشتغال در سازمان، درباره دلایل مطابقت این شغل با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خودتان صحبت کنید.
اما اگر از دلایل تناسب شغل با ویژگی های خودتان آگاهی ندارید بهتر است جای دیگری دنبال کار باشید چرا که زندگی کوتاه تر از آن است که فکر می کنید.

8. بزرگترین موفقیت حرفه ای که به دست آورده اید چه بوده است؟

پاسخ این سوال باید کاملا متناسب با شغل مورد نظر باشد. برای مثال اگر پاسخ شما افزایش 18 درصدی بازدهی طی شش ماه است اما شغل مورد نظر مدیریت منابع انسانی باشد، علی رغم عملکرد خوب شما در منصب قبلی، پاسختان با این شغل تناسبی نخواهد داشت.

در چنین شرایطی بهتر است درباره کمک به کارمندی که کارایی کمتر از حد انتظار داشته، چگونگی حل و فصل مناقشات بین دپارتمان مختلف یا رضایت رؤسا از گزارشات مستقیم صحبت کنید.
در مجموع باید به گونه ای به این سوال پاسخ دهید که مصاحبه کننده بتواند شما را در این شغل تصور کرده و از موفقیتتان اطمینان حاصل کند.

9. درباره آخرین باری که مشتری یا همکارتان از شما عصبانی شد صحبت کنید؟

علی رغم توانمندی ها نقاط ضعف نیز وجود دارد و هیچ کس کامل نیست، بنابرین در هر سازمانی بین کارکنان یا ارباب رجوع مناقشه پیش می آید.

در این میان فردی که به دنبال سرزنش دیگران است و همیشه خود را بدون تقصیر قلمداد می کند، گزینه مناسبی برای استخدام نیست. اغلب مدیران به دنبال استخدام کسانی هستند که به جای یافتن مقصر به دنبال پرداختن به مشکل و حل و فصل آن هستند.

کسب و کار موفق به کسانی نیاز دارد که هنگام اشتباه آن را پذیرفته، در راستای جبران قدم برداشته و مهم تر از آن تجربه کسب کنند.

10. شغل رویاییتان را توصیف کنید

برای پاسخ به این سوال سه نکته را فراموش نکنید: ارتباط، ارتباط، ارتباط. با این حال نباید جواب را از خودتان سرهم کنید.

بدین منظور از مهندسی معکوس استفاده کرده و ویژگی های مشابه میان شغلی که برای آن مصاحبه می کنید و کار رویایی را شناسایی کرده و برای توصیف شغل جدید از آنها استفاده کنید. کارفرما انتظار ندارد شما تا ابد برای او کار کنید بنابرین از بیان اینکه ممکن است روزی به کمپانی دیگر رفته یا حتی کسب و کار خودتان را راه اندازید، هراس نداشته باشید.

منبع : INC.COM

بدون نظر
  1. رضوان حسینی می گوید

    ممنون از مطالب فوق العاده جذابتون ، من بعد این همه سال کار واقعا دلیل این همه سوال رو نمیدونستم…. ممنون ، با قدرت تمام ادامه بدید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.