مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

بحران کرونا؛ چرا موج دوم در پکن فاجعه بار نبود؟

چرا موج دوم در پکن فاجعه بار نبود؟
0 13

مقابله سریع دولت محلی در پایتخت چین با موج دوم کرونا، آزمایش گیری وسیع از شهروندان و کاهش چشمگیر شمار مبتلایان و نزدیک شدن به صفر، نشان داد که شوک دوم کرونا در صورت مقابله قوی و فوری یک فاجعه نیست.

به گزارش ایرنا در شرایطی که با شروع موج دوم کرونا در روز ۲۰ خرداد هراسی بزرگ پایتخت چین را دربر گرفت، دولت محلی و نهادهای بهداشتی بسرعت نیروهای خود را برای مهار ویروس کرونا بسیج کردند.

بسیج نیرو، بستن کانون شیوع بیماری، کنترل بازار محل شیوع، قرنطینه افرادی که به مکان همه گیری رفت و آمد کرده بودند، اسکن های بارکدهای شهروندان و روزانه ۳۰۰ هزار آزمایش که باعث مهار فوری کرونا در پکن شد، تجربه ای ارزشمند برای دیگر کشورها با هدف مقابله با همه گیری است.

اوایل ماه گذشته میلادی اوضاع در شهر پکن به حال عادی برگشته بود رستوران ها و فروشگاه ها مملو از جمعیت بود و بتدریج ماسک زدن از زندگی روزمره مردم حذف می شد، اما شیوع اسرار آمیز کرونا از بازار شین فادی نگرانی ها را دوباره به میان ۲۰ میلیون نفر جمعیت شهر بازگرداند.

کمتر کسی اما تصور می کرد که به فاصله کمتر از یک ماه بتوان شمار مبتلایان را که به بزرگترین بازار شهر مرتبط بودن از روزانه ۳۶ نفر به کمتر از ۳ نفر رساند حالا اما مقام های بهداشتی شهر می گویند که در روز چهارشنبه این هفته فقط یک نفر قطعا در پکن به کرونا مبتلا شده و دو مورد ناقل خاموش هم تحت نظر قرار گرفته اند.

البته کرونا ویروسی بسیار خطرناک است که هنوز ریشه کن نشده است کمیسیون بهداشت چین می گوید این ویروس می تواند خیلی ساکت و آرام دوباره خطر آفرینی کند کما اینکه در کشورهایی نظیر استرالیا،  کره جنوبی و ژاپن به یکباره آمار بالا رفت اما این روند را با تدابیر محدود کننده، قرنطینه، کنترل مراکز پرخطر و کاستن از ترددها می توان مهار کرد و بسرعت کرونا را تحت کنترل گرفت.

تجربه پکن ثابت کرد که می توان با این اقدامات، خطر گسترش ویروس را به حداقل رساند و در واقع از اختلالات بزرگتر در سطح شهرها و زندگی مردم جلوگیری نمود پکن توانسته است ساختارهای قوی بهداشتی ایجاد کند نظام بهداشتی و پزشکی بسرعت در حال توسعه است و همزمان توان تست گیری کرونا که روزانه ۱۰۰ هزار نفر بود به ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.

در واقع تا زمانی که واکسنی برای کرونا پیدا نشده است شاید یکی از بهترین و موثرترین اقدامات برای مهار کرونا و جلوگیری از پیشگیری وسیع آن، بکارگیری تدابیر محدود کننده باشد و اینکه اجازه نداد ویروس در میان شهروندان و از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند.

در طول یک هفته اول شیوع دور دوم کرونا در شهر پکن، نزدیک به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مورد آزمایش قرار گرفتند و خیلی زود شمار آنها به ۸ میلیون نفر افزایش یافت و تمامی افراد در دهها منطقه در جنوب شهر که به بازار شین فادی تردد کرده و یا با کارگران آن در ارتباط بودند، مورد آزمایش قرار گرفتند و قرنطینه شدند و وقتی علایم پس از ۱۴ روز بروز کرد، دولت اعلام نمود دوره قرنطینه را برای بهتر شدن شرایط به ۲۸ روز افزایش داده است.

“وانگ هویی یا” تحلیلگر مسایل اجتماعی بر این باور است که تدابیر بموقع و سریع و تجربیات اسبق چین برای مبارزه با ویروس به داد مردم پکن رسید و خیلی زود شرایط به سمت عادی شدن رفت.

وی کاهش آمار مبتلایان را نشانه ای بسیار خوب می داند و اگرچه هشدارها هنوز باقی است اما بسیج این نیروها و نهادها در پایتخت چین نشان داد که اگر سرعت واکنش دربرابر کرونا از سرعت انتقال ویروس در میان مردم بالاتر باشد، می توان از یک فاجعه جلوگیری کرد.

به هر صورت اسرار آمیز بودن شیوع دوباره کرونا در پکن هنوز سوالی بی جواب است برخی از کارشناسان گفته اند که این ویروس شبیه ویروس های آسیا است برخی دیگر می گویند از آفریقا و یا از اروپا به این کشور بازگشته است دانشمندان چینی گفته اند که این ویروس می تواند از هر جایی به چین و پکن بازگشته باشد ولی نتایج نهایی بعدا مشخص خواهد شد.

کمیسیون بهداشت ملی چین اعلام کرده که این ویروس در واقع در دمای پایین و هوای مرطوب و محیط تاریک بازار شین فادی پنهان شده و یک باره از فردی به فرد دیگر انتقال یافته است و بعید به نظر می رسد ربطی به مواد غذایی و یا حیوان داشته باشد.

نهادهای محلی فعلا به مردم اعلام کرده اند هوشیار باشند اما تدابیر محدود کننده و کنترلی که برای ۲۰ منطقه و مجتمع مسکونی شهر پکن در نظر گرفته شده بود، از هم اکنون کاهش یافته است شمار مبتلایان هم ۳۲۹ نفر در کل اعلام شده است.

کارشناسان می گویند که خوشبختانه شیوع ویروس به چند منطقه در جنوب پکن محدود شد و اجازه داده نشد که به طور گسترده کشور را دربر گیرد.

“تونگ جایو خویی” از کارشناسان بیمارستان “چایو یانگ” در پکن گفت که با نظرداشت اقدامات صورت گرفته خیلی زود اوضاع در سطح شهر عادی می شود و کسب و کار و فعالیت های معمول تولیدی از سرگرفته می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.