مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

نشست اقتصاد دانش بنیان در گیلان؛ توسعه پایدار باید از داخل یک کشوراتفاق بیفتد

0 17

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه هم اکنون پنج هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در سطح کشور فعال است، گفت که پایه اقتصاد دانش بنیان، نیروی انسانی فوق العاده ای است که از آن برخورداریم.

سورنا ستاری غروب روز سه شنبه در جلسه نشست اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید در استانداری گیلان با بیان اینکه توسعه دانش بنیان امری درون زا است و هیچ وقت یک خارجی نمی تواند، توسعه بیاورد، افزود: توسعه باید از داخل یک کشور و استان اتفاق افتد، یک خارجی ممکن است رفاه بیاورد اما توسعه نمی آورد.

وی اظهار داشت: پایه اقتصاد دانش بنیان نیروی انسانی فوق العاده ای است که بسیار خوب از این نیروها برخورداریم به طوری که در برخی از شاخص های نیروی انسانی رتبه دوم و سوم دنیا را داریم اینکه چرا نمی توانیم از این نیروها استفاده کنیم، به فرهنگ و تفکر ما بر می گردد که باید تغییر کند.

وی با بیان اینکه ما اصولا با پول مالیات مردم در مدارس و دانشگاه های دولتی تحصیل کردیم برای اینکه مشکلات مردم را حل کنیم، خاطر نشان کرد: دلیل آموزش و پژوهش حل مشکلات مردم است مگر می شود در آموزش هزینه کنیم اما نتیجه آن را پنج سال بعد نبینیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، دانش بومی را حل کننده مسایل و مشکلات موجود در هر استان دانست و اظهار داشت: وظیفه شرکت های دانش بنیان بومی کردن دانش است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما زمانی بود که نفت پایه اقتصاد ما شد، فروش بادآورده ای که باعث بدبختی ما شد و بسیاری از چیزها مانند کارآفرینی را از بین برد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه استخدام بزرگترین خیانت به جوانان ما است، اضافه کرد: تفکر استخدام، کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری جوانان را از بین می برد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری بخش خصوصی و توجه به این مهم بیان داشت: هیچ محصولی از پژوهش بیرون نمی آید مگر اینکه بخش خصوصی وارد شود، هر پژوهشی که از پول دولتی انجام شود به طور قطع محصولی که برای مردم مفید باشد و به درد آنان بخورد، تولید نمی کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه باید اکوسیستمی در این ارتباط درست شود که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری ورود یابد، ادامه داد: یکی از اصل ها در حوزه اقتصاد دانش بنیان این است که چه میزان بودجه بخش خصوصی در سرمایه گذاری وارد شده و می شود.

وی با بیان اینکه گیلان از شرکت های فوق العاده ای با جذب فارغ التحصیلان نخبه برخوردار است، اظهار داشت: برای ماندن و پایداری جوانان استان در این حوزه ها باید محیطی را ایجاد کنیم تا شرکت های دانش بنیان رشد کنند ضمن اینکه توسعه پارک علم و فناوری در این استان واجب است.

ستاری با اشاره به آغاز به کار صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی گیلان خاطر نشان کرد: صندوق پژوهش و فناوری باید نوآوری و ابتکار را در داخل استان توسعه دهد، شرکت های دانش بنیان نیز همین وظیفه را دارند.

در پایان این جلسه تفاهمنامه مشارکت در تاسیس و راه اندازی کارخانه نوآوری گیلان میان معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، استانداری گیلان، پارک علم و فناوری، صندوق پژوهش و فناوری و شرکت شار تدبیر پژوه منعقد شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری امروز در سفر یک روزه به گیلان ضمن شرکت در مراسم بهره برداری پروژه سوله های نیمه صنعتی شرکت های فناور گیلان مستقر در پارک علم و فناوری از نمایشگاه شرکت های دانش بنیان و فناور و نیز از محصولات فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی گیلان بازدید کرد.

افتتاح رسمی صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی گیلان و نشست اقتصاد مقاومتی از دیگر برنامه های امروز ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به گیلان بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.