مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

وانگ یی: کمربند-جاده فرصتی برای شکوفایی اقتصادی پسا کرونا است

وانگ یی: کمربند-جاده فرصتی برای شکوفایی اقتصادی پسا کرونا است
0 33

عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین با اشاره به اهمیت طرح «یک کمربند – یک جاده» در دوران کنونی گفت: این طرح فرصتی برای شکوفایی اقتصادی در دوران پسا کرونا است.

به گزارش ایرنا «وانگ یی» پنجشنبه شب در نشست مجازی همکاری بین‌المللی در چارچوب کمربند و جاده که به صورت ویدیو کنفرانس و با میزبانی پکن برگزار شد با اذعان به اینکه علیرغم تاثیرات منفی ناشی از کرونا و کاهش سرعت رشد اقتصاد جهان، همکاری در چارچوب کمربند و جاده به پیشرفت‌های رضایت‌بخشی دست یافته است گفت: تنها در سال گذشته، ۲۹ سند همکاری بین دولت‌های مختلف امضا شده است به این ترتیب تعداد کل این اسناد به ۲۰۰ مورد افزایش یافت.

نشست مجازی همکاری بین‌المللی در چارچوب کمربند و جاده با پیام «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین و با حضور وزرای خارجه و مقام های ۲۵ کشور حوزه راه ابریشم و نمایندگان و مسئولانی از سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی برگزار شد.

در این اجلاس طرفین درباره اجرای توافق های دومین همایش بین المللی راه ابریشم پکن، تقویت همکاری کشورهای این منطقه و مقابله با ویروس کرونا، تبادل تجربیات و راهکارهایی برای پیشبرد برنامه راه ابریشم نوین بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر خارجه چین در این همایش همچنین با اشاره به «تقویت سطح همکاری اقتصادی و تجاری بین اعضا» افزود: ارزش کل معاملات تجاری چین با شرکای خود در چارچوب کمربند و جاده در سال ۲۰۱۹ میلادی از ۱۳۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۶ درصد بیشتر بود.

او با بیان اینکه میزان سرمایه‌ گذاری های جدید کشورش در این زمینه به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است گفت: در سه ماهه اول امسال، ارزش تجارت چین با شرکا در چارچوب کمربند و جاده در مقایسه با سال گذشته ۳.۲ درصد افزایش یافته و میزان سرمایه گذاری مستقیم هم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، ۱۱.۷ درصد افزایش داشته است.

وانگ یی افزود: حقیقت نشان می دهد که شیوع کرونا نه تنها بر همکاری در چارچوب کمربند و جاده تاثیر منفی نگذاشته بلکه نرمش پذیری و قدرت سرزندگی آن را هم نشان داده است با پشت سر گذشتن باد و باران، پایه همکاری در چارچوب کمربند و جاده محکم تر می شود و دورنمای آن گسترده تر خواهد شد.
 

وزیر خارجه چین با بیان اینکه «شیوع کرونا ضربات همه جانبه ای را بر جهان وارد کرده و چالش بی سابقه ای برای بشر به بار آورده است» گفت: غلبه بر کرونا و پشت سر گذاشتن بحران، بدون همکاری و همبستگی امکان پذیر نیست.

او هدف چین از برگزاری نشست مجازی همکاری بین المللی کمربند و جاده در این دوران سخت را همراه با شرکای خود و ارسال پیام مشترک همکاری و همبستگی به جهان عنوان کرد و از همه کشورها خواست با اعتماد به نفس،  برای ساخت مشترک کمربند و جاده و غلبه بر کرونا، همکاری‌های خود را تقویت کنند.

این دیپلمات ارشد چینی از همکاری کمربند و جاده به عنوان ستونی برای جلوگیری از جهانی شدن، تجارت آزاد، اصلاح و بهبود مدیریت جهان یاد کرد و گفت: ما باید قاطعانه با یک جانبه گرایی و حمایت گرایی مخالفت کنیم و ضمن پایبندی بر توسعه اقتصاد باز در جهان، دفاع از نظام تجارت چند جانبه، پیشبرد روند آزاد شدن و تسهیل تجارت و سرمایه گذاری، اقتصاد جهانی را به سوی مسیر بازتر شدن، فراگیرتر شدن، بهره‌برداری مشترک، متعادل و برد – برد هدایت کنیم.

“وانگ یی” در بخش دیگری از سخنانش به برنامه های چین برای تقویت هماهنگی و تماس با کشورهای عضو کمربند و جاده پرداخت و گفت: کمک ۲ میلیارد دلاری برای کشورهای عضو این طرح که از کرونا آسیب دیده اند، حمایت از کشورهای عضو در زمینه تحقیق و استفاده از واکسن کرونا، انتقال فناوری و ایجاد مسیر آسان برای انتقال فرامرزی کالا، حمایت از امنیت زنجیره‌های صنایع بین المللی و توسعه تجارت الکترونیکی جاده ابریشم از جمله این برنامه ها است.

وزیر خارجه چین با اشاره به ضرورت کمک کشورهای عضو این مسیر به یکدیگر در زمینه بارزه با کرونا گفت: در برابر کمک کشورهای دیگر به چین، پکن نیز کمک های خود را در اختیار ۱۲۲ شریک همکاری کمربند و جاده گذاشته است به طوری که گروه های متخصص پزشکی خود را به ۲۵ کشور اعزام کرده و تجربیات خود در کنترل و پیشگری و درمان کروناویروس را با آنان در میان گذاشته است.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.