مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

کرونا، الگوی مصرف مردم را از فله‌ای به بسته‌بندی تغییر خواهد داد

0 13

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی زنجان گفت: بیماری کرونا فرهنگی را در بخش‌های مختلف مانند اقتصاد، تحمیل می‌کند که به عنوان مثال می‌توان در تولید و مصرف مواد غذایی به موضوع عبور از تولید فله‌ای و سنتی به تولیدات استریل و بسته‌بندی‌شده اشاره کرد.

محسن حمیدی روز سه‌شنبه در پنجمین جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان اظهار داشت: بسته‌بندی و صنایع تبدیلی در الگوی مصرف مردم در دوران پساکرونا اهمیت بسیار بالایی پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این ویروس، محدودیت‌هایی در بخش‌هایی مانند حمل و نقل و صادرات ایجاد کرده که نیازمند توجه و ارائه راه حل است.

حمیدی با بیان اینکه آموزش مدیران از مهمترین موضوعات امروز اقتصاد کشور است، خاطرنشان کرد: این آموزش باید در اولویت کاری باشد چراکه ایجاد واحدهای جدید توسعه تولیدات، نیازمند آموزش و به‌روز بودن است که اتاق بازرگانی از این موضوع استقبال کرده و به صورت جدی آن را دنبال می‌کند.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای تولید و مصرف محصولات دارای توجیه اقتصادی ضروری است.

دبیر کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی زنجان نیز با اشاره به آمارهای بانک جهانی از تولید و رشد اقتصادی کشورهای مختلف جهان طی سال‌های گذشته و در دوران پساکرونا، گفت: بر این اساس برای ایران در سال ۲۰۱۹ رشد اقتصادی منفی ۸.۲ ، در سال ۲۰۲۰ منفی ۵.۳ و در سال ۲۰۲۱ منفی ۲.۱ برآورد شده است.

فرزاد عباسی افزود: کاهش رشد منفی در سال ۲۰۲۰ به دلیل خالی شدن اثر مضاعف تحریم‌ها بوده و در ۲۰۲۱ رشد اقتصادی مثبت ۲/۱ است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان نیز با اشاره به مشکلات بخش‌های مختلف تولیدی از جمله زیتون در این استان، گفت: اشکال اساسی زیتون استان، سنتی بودن آن است که از مشکلات آن بسته‌بندی، استانداردهای جهانی و صنایع تبدیلی متغیر است.

مهدی رنگ‌رونا با بیان اینکه تحریم‌ها فشار سخت و مضاعفی به اقتصاد، تولیدکننده و تاجران وارد کرده است، اظهار داشت: تحریم‌ها در سال‌های ۹۰ و ۹۱ به شدت امروز نبود و خود تحریم‌کننده نیز به موارد مختلف آشنا نبود اما امروز راه‌های مختلف دور زدن، شرکت‌ها و مقاصد به طور دقیق، بسته شده است.

وی با بیان اینکه مشکلات تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است، ابراز کرد: البته هدایت نقدینگی سرگردان به بورس و چرخه تولید، حرکت مطلوبی بود که از سوی دولت صورت گرفت.

رنگ‌رونا افزایش مالیات را نشات‌گرفته از کسری بودجه خواند که مشکلاتی را برای تولیدکنندگان و صنعتگران در پی خواهد داشت و خاطرنشان کرد: تلاش‌ها در اتاق بازرگانی زنجان به عنوان پارلمان بخش خصوصی در جهت کاهش فشار مالیاتی برای تولیدکننده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان گفت: مشکلات زیادی در بخش تجارت خارجی وجود دارد که عدم تایید ثبت سفارش و تخصیص ارز و مشکلات در ترخیص کالا طی چند ماه اخیر، فشار زیادی را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه تحریم‌های داخلی بیشتر از تحریم‌های خارجی، فشار بر تولیدکننده و فعالان اقتصادی وارد می‌کند، افزود: باید دید صادراتی خود را فراتر از کشورهای عراق، افغانستان، چین، ترکیه و امارات کنیم چراکه انسداد مرزهای این کشورها و مشکلات متقابل در بازگشایی آن‌ها خسارت‌های هنگفتی را به فعالان این حوزه وارد کرد.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با تاکید بر این که بیماری کرونا، هشدار جدی در بخش‌های مختلف بوده است، گفت: باید ضوابط و بخشنامه‌ها را به‌گونه‌ای مدیریت کرد که مشکلات بیشتری برای واحدهای تولیدی ایجاد نشود.

بهاره دادلویی اظهار داشت: واحدهای صنعتی و تولیدی استان زنجان در بخش‌های مختلف در سطح کشور مطرح هستند که در این زمینه می‌توان تولید زیتون با کیفیت بالا و مورد نیاز کشور را نام برد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت بسیار بالایی در بخش صنایع تبدیلی در زیتون وجود دارد که می‌توان در راستای عملیاتی کردن آن قدم برداشت.

در ادامه این جلسه مباحث مختلفی توسط فعالان اقتصادی استان زنجان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که از جمله آن‌ها تاکید بر کامل بودن زنجیره تولید به عنوان یک نیاز بسیار دقیق و اصلی محصولات، فرصتی برای دور زدن تحریم‌ها بودنِ ارز دیجیتال و امکان کار کردن بر روی ارز حاصل از صادرات، نیاز بسیار جدی بر آموزش مدیران واحدهای تولیدی، مشمول یک درصد جریمه محیط زیست شدن واحدها به‌رغم تعطیلی چندماهه به دلیل بیماری کرونا بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.