مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

پذیرایی از کرونا در جشن‌های عروسی خانگی

0 24

تعطیلی چند ماهه تالارهای پذیرایی باعث شده است که برگزاری عروسی در بسیاری از مناطق مازندران به شیوه سنتی و برپایی جشن در منزل ، حیاط خانه و یا باغ برگردد ، شیوه‎ای که به اعتقاد کارشناسان بهداشتی به علت نبود هرگونه نظارت و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند شیوع بیماری کرونا را سرعت بخشد.

کرونا ، بیماری با قابلیت انتقال سریع باعث شد تا تمامی بخش های اقتصادی ، صنعتی ، آموزشی و فرهنگی کشور تعطیل شده و بنا به ضرورت پیش آمده اغلب کارها به تاخیر افتد. در کشاکش این تعطیلی های کرونایی  شاهد رخ نمایی برخی اقدامات از سوی جامعه هستیم که این گونه اقدامات با هشدارهای بهداشتی و پزشکی در تضاد است و می تواند عامل انتقال بیماری افراد بیشتری از جامعه شود . 

بسیاری از زوج های جوان پیش از شیوع کرونا ، زمان برگزاری مراسم ازدواج خود را برای آغاز سال و روزهای بهاری انتخاب کرده و برای این منظور اقدامات و آمادگی های لازم از جمله خرید یا اجاره منزل ، تهیه لوازم منزل ، رزرو تالار پذیرایی و دیگر ملزومات برگزاری یک جشن عروسی را انجام داده بودند.

هرچند کرونا و تعطیلی تالارهای پذیرایی باعث خسارت مالی به این بخش از اقتصاد کشور شده است ، اما زوج های جوان این مسیر به وجود آمده را به عنوان گزینه ای مناسب برای کم کردن هزینه های خود تیک زدند و به سبک و سیاق پدران و مادران خود جشن عروسی خود را در منزل و باغ برگزار می کنند. 

کمتر از ۲ دهه قبل تمامی مراسم ازدواج از خواستگاری گرفته تا عقدکنان ، حنابندان و عروسی در منزل و حیاط برگزار می شد و تمام کارهای مربوط به این مراسم ها از قبیل پذیرایی و پخت غذا در همان محیط منزل با سرآشپزی زنان پیش می رفت ، اما بعد از گذشت سال ها و گرایش ها برای برگزاری مراسم از منزل به سمت تالارهای پذیرایی سوق پیدا کرد و به همان اندازه تعداد تالارهای پذیرایی در هر استانی رواح یافت به طوری که در مازندران که تا سال ها قبل در یک شهرستان به تعداد اندک و انگشت شمار تالار وجود داشت ، الان شاهد رشد قارچ گونه این فضاها و تعداد زیاد آنها در هر منطقه هستیم و غالب مسیرها بویژه مسیرهای روستاهای منتهی به شهرها مملو از این تالارها است . 

در مازندران بیش از ۴۰۰ سالن و تالار پذیرایی وجود دارد که از اسفند پارسال بنا به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه فعالیت ندارند و همچنان درب این تالارها بسته است .  

تضاد خواهش و سلامت   

مریم ، بانوی قائمشهری که قرار بود فروردین امسال جشن ازدواج خود را برگزار بکند ، می گوید : به خاطر نزدیک بودن مراسم ازدواجم بهمن سال گذشته تمامی کارها برای زندگی مشترکمان انجام دادیم .

وی افزود : برای این کار در اولین قدم با پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال رهن و اجاره ماهانه ۱۰ میلیون ریالی خانه ای را اجاره کردیم .

او ادامه داد : پیش از این نیز طی چند مرحله برای خرید لوزام زندگی به تهران رفته و با پرداخت هزینه های بالا وسایل را به قائمشهر منتقل کردیم اما کرونا باعث شد تنها بار هزینه ای بر من و شوهرم وارد شود .

مریم گفت : از بهمن سال گذشته تاکنون با وجود اینکه هنوز به خانه امان نرفتیم ولی هر ماهه هزینه اجاره و شارژ ساختمان پرداخت کردیم . 

وی با تاکید بر این که خودش شخصا اصرار بر برگزاری جشن عروسی دارد ، افزود : نتوانستم از خواسته قلبی ام برای برگزاری یک جشن عروسی بگذرم و با هم فکری خانواده این مراسم را در حیاط خانه پدربزرگم برگزار کردم . 

او که خود کارشناس بهداشت یکی از مراکز درمانی مازندران است ، گفت : قبول دارم که این نوع برگزاری مراسم با پروتکل های بهداشتی منافات داشت اما نتوانستم از آرزوی خودم در این باره بگذرم .

تالارهای پذیرایی متضررترین صنف 

نایب رییس اتاق اصناف مرکز استان مازندران با اشاره به تعطیلی تالارهای پذیرایی ، گفت : بیش از ۴۰۰ تالار پذیرایی در این استان فعال هستند که جشن ها و مراسم های عروسی و یا عزاداری ها در این مکان ها برگزار می شود.  

عباس رمدانی افزود : بیشترین آسیب کرونا به اصناف به مجموعه تالارهای پذیرایی وارد شده است چرا که این بخش هنوز هم و بعد از گذشت چهار ماه اجازه فعالیت ندارند . 

او ادامه داد : اصناف در این دوران کرونایی منضبط ترین  قشر در جامعه به شمار می روند و در این مدت برخلاف مصوبات کرونایی اقدامی انجام ندادند اما در برخی بخش ها این انضباط از سوی جامعه نادیده گرفته شده است . 

وی در خصوص شیوه برگزاری مراسم ازدواج در منازل به عنوان مساله ای که نشان می دهد مردم به قواعد پروتکل های بهداشتی پشت پا زده اند ، گفت : صاحب یک تالار پذیرایی ماهانه خسارت های زیادی را تحمل می کند به امید اجازه بازگشایی و از سر گیری فعالیت ها ، اما مردم این میزان تحمل در رعایت پروتکل های بهداشتی را ندارند . 

به گفته رمدانی ، پایین ترین قیمت و هزینه برگزاری یک مراسم در تالار پذیرایی ۳۰۰ میلیون ریال است که با احتساب روزهای عید و تعطیلاتی که در این مدت چهار ماهه داشته ایم نشان می دهد تا چه اندازه مدیران این مجموعه ها خسارت دیده اند . 

زخم کرونا بر پیکر اقتصاد و معیشت تالارها

نادر ، مدیر یکی از تالارهای پذیرایی در مسیر روستای قادیکلای بزرگ قائمشهر است . او گفت : کرونا باعث شد تا درآمدزایی من و یا دیگر همکارانم صفر شود و این مساله تبعات خاص خودش را داشته است .

وی ادامه داد : در دید نخست اثرات این بیماری بر مجموعه تالارهای پذیرایی همان کاهش درآمد دیده می شود اما از قِبل این مساله بسیاری از نیروهای کار این مجموعه ها بیکار شدند . 

او که در مجموعه خود زمینه اشتغال ۲۰ نفر نیروی کار را فراهم کرده بود ، افزود : به خاطر اینکه طی این چند ماه مراسمی در سالن برگزار نشد و درآمدی کسب نکردم مجبور شدم توان پرداخت حقوق به نیروهای کار خود را نداشتم و به نوعی عذر آنها را برای ادامه فعالیت در این مجموعه خواستم . 

این مدیر تالار گفت : بهار امسال بغیر از تعطیلات نوروز ، جشن و اعیاد مذهبی خوبی داشتیم که طبق رویه همیشگی غالب جشن ها در این ایام برگزار می شد و حتی تا خرداد امسال سالن پذیرایی ام برای برگزاری جشن های ازدواج رزو شده بود ، اما با بروز کرونا و تصمیم ستاد کرونا مبنی بر عدم فعالیت تالارهای پذیرایی ، هزینه های پیش پرداخت شده از سوی مشتریان را به آنها بازگرداندم و اکنون من و دیگر همکارانم امیدوار به بازگشایی و اجازه فعالیت هستیم تا این خسارت ها تا حدودی جبران شود .

جشن های خانگی ، کانون پرخطر کرونا  

قائم مقام ستاد استانی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پشکی مازندران بازگشایی تالارهای پذیرایی در استان را منوط به ارایه پروتکل های بهداشتی برای بازگشایی این واحدها از ستاد ملی مقابله اعلام کرد گفت : ستاد ملی پروتکل های بهداشتی در این خصوص تهیه کرده است که طی چند روز آینده ابلاغ می شود . 

حامد روحانی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : براساس تصمیم این ستاد ، تالارهای پذیرایی با یک سوم ظرفیت مجموعه های خود می توانند فعالیت کنند . 

وی شیوه برگزاری جشن های عروسی در منازل و مکان های شخصی را به نوعی اقدام خلاف پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا ذکر کرد و ادامه داد : هرگونه برگزاری مراسم و اجتماعات بدین صورت می تواند برای مقابله با کرونا مشکل آفرین باشد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : مجموعه هایی نظیر تالارهای پذیرایی و دیگر صنوف چون جواز فعالیت از اصناف دارند قابل شناسایی و نظارت در این زمینه می باشند اما برای برگزاری مراسم ها در منازل اشخاص نمی توان اقدام خاص نظارتی  برای آنها انجام داد .

وی ادامه داد : با توجه به اینکه این نوع برگزاری مراسم ها قاعدتا فاصله های اجتماعی در آنها رعایت نمی شود یکی از کانون های پرخطر کرونا به شمار می روند . 

روحانی زاده با تاکید بر اینکه در قطع زنجیره بیماری کرونا هر یک از آحاد مردم مسئول و موظف هستند ، گفت : اینکه گفته می شود از اجتماعات پرهیز شود رعایت آن اصول شخصی و فردی است که همگان ملزم به انجام آن هستیم.

وی تاکید کرد : هر گونه نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی و فاصله های اجتماعی می تواند همه افراد چه افراد سالم چه افراد بیمار را درگیر بیماری بکند و باید با هوشیاری و دقت نظر در برخوردها و رفتارهایی که از ما سر می زند در خصوص مقابله با این بیماری گام برداشت . 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.