مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

ورود بدونِ‌ ماسک به مترو ممنوع

0 21

امروزه در محافل بین‌المللی ماسک زدن به ویژه در وسایل نقلیه عمومی را نشانه وجدان بیدار و احترام به حقوق دیگران به شمار می‌آورند زیرا استفاده از آن نه تنها کم‌وبیش ما را در برابر بیماری‌های تنفسی مصون می‌دارد بلکه از انتقال احتمالی ویروس از سیستم تنفسی ما به دیگران نیز جلوگیری می‌کند.

ستاد مقابله و مدیریت بیماری کرونا نیز از آنجا که گاهی ستون‌های فاصله اجتماعی در مترو و اتوبوس‌های درون شهری به هم می‌ریزد، الزام به ماسک زدن در این وسایط را تصویب کرد و مسوولان همواره رعایت آن از سوی مردم را مورد تاکید قرار می‌دهند.

اما مشکل اینجاست که با وجود توصیه‌ها و حتی اجبارها، هنوز هم برخی‌ها از زدن ماسک امتناع می‌کنند و بدون‌شک خواسته یا ناخواسته به شیوع کرونا در این روزها دامن می‌زنند. 
استاندار تهران با اشاره به ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان می‌گوید: طبق آمار تنها ۳۰ درصد شهروندان در مترو و اتوبوس از ماسک استفاده می‌کنند و با ساده‌انگاری برخی شهروندان در زمینه برخورد با کرونا، مشکلاتی به وجود می‌آید.

به گفته «انوشیروان محسنی بندپی» متاسفانه زمان روشنی برای اعلام پایان این بیماری وجود ندارد و انتظار می‌رود تا شهروندان همچنان پروتکل‌های بهداشتی را به ویژه در محل‌های تجمع همچون مترو رعایت کنند.

مسافری که در ایستگاه «سهروردی» ماسک به صورت دارد و به گفته خودش روزانه چندین مرتبه از اتوبوس و مترو استفاده می کند، می‌گوید: همراه داشتن ماسک در مترو و اتوبوس ضامن حفظ سلامت خود و دیگران است و در این شرایط سخت سعی می‌کنم از سلامت خود در برابر ویروس کرونا محافظت کنم.

وی که خود را «سعید» معرفی کرد، معتقد است که اگر مردم از طریق زدن ماسک در مراکز تجمع به ویژه مترو همکاری لازم را با مسوولان ستاد مقابله با کرونا نداشته باشند، تلاش‌ها برای کنترل این ویروس به جایی نخواهد رسید.

این مسافر مترو با بیان اینکه سخت‌گیری‌ها در مترو زیاد شده اما در اتوبوس درون شهری سخت‌گیری چندانی وجود ندارد، بیان کرد: پلیس مترو در ورودی ایستگاه‌ها حضور دارد و از ورود مسافران بدون‌ماسک جلوگیری می‌کند؛ اگرچه برخی از مسافران مترو پس از عبور از گیت ورودی، ماسک خود را از صورت خارج می‌کنند.
یکی از مسافران دیگر نیز در حالی که ماسک در دست دارد و از ایستگاه «میدان جهاد» خارج می‌شود، می‌گوید: محیط مترو خیلی خفه و گرم بوده و ماسک زدن در این شرایط سخت است.

وی که خود را یک شهروند معرفی کرد، اظهار داشت: گرمای هوا در ایستگاه مترو زیاد است و ترجیح می‌دهم با وجود کرونا از ماسک استفاده نکنم.این مسافر مترو درباره اعتراض سایر شهروندان نیز گفت: خیلی از مردم بی‌خیال ماسک هستند اما وقتی بدون ماسک یک سرفه کوچک بکنید، صدای فریاد مسافران بلند می‌شود.

یکی دیگر از مسافران مترو در ایستگاه «ارم سبز» نیز می‌گوید: ویروس کرونا با کسی شوخی ندارد و باید توصیه کارشناسان بهداشتی جدی گرفته است.

وی خود را «حمید محمدی» معرفی و بیان کرد: پس از اجرای طرح ترافیک شاهد ازدحام در مترو به ویژه در ساعت‌های صبحگاهی و عصرگاهی هستیم و در این شرایط مسافران باید ماسک بزنند.

به گفته این مسافر مترو خود مردم باید به صورت داوطلبانه در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین زدن ماسک پیشقدم شوند تا شاهد شیوع افسارگسیخته ویروس کرونا در سطح جامعه نباشیم.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه نیز پایین بودن درصد استفاده از ماسک در مترو را قبول ندارد و می‌گوید که اغلب مسافران مترو از ماسک استفاده می‌کنند.

به گفته «فرنوش نوبخت» و بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط بازرسی و روابط عمومی این شرکت، ۹۵ درصد مسافران مترو از ماسک استفاده می‌کنند.

«شرکت بهره‌برداری مترو تهران از ابتدای شیوع ویروس کرونا در رابطه با اجرای پروتکل‌های وزارت بهداشت و مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدام کرده است و تمامی سیاست‌های اجرایی را بر اساس ابلاغیه‌های اعلامی انجام می‌دهد».

وی با اشاره به اینکه مترو تهران با بکارگیری و استفاده از تمامی ظرفیت در روزهای تعطیل و غیرتعطیل به شهروندان و مسافران مترو در حال خدمات‌رسانی است، گفت: از ابتدای شروع عادی‌سازی فعالیت‌های اجتماعی یعنی ۱۱ فروردین سال جاری، استفاده از ماسک در مترو توصیه شده و با اجباری شدن این طرح از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا، اقدام لازم برای جلوگیری از ورود مسافران فاقد ماسک به عمل آمده است.

«عده‌ کمی از مسافران استفاده از ماسک را جدی نمی‌گیرند و به توصیه‌های همکاران ما توجهی ندارند اما ما تمامی تلاش خود را می‌کنیم تا افراد را نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ترغیب کنیم».

به گفته وی، استفاده از ماسک در شبکه مترو جنبه سلامت عمومی دارد و در صورت کافی نبودن اقدام شرکت بهره‌برداری مترو تهران، از حضور پلیس و سایر اقدامات پشتیبانی برای جلوگیری از ورود مسافران بدون ماسک استقبال به عمل می‌آید تا ابلاغیه ستاد مقابله با کرونا هرچه بهتر اجرا شود.

نصب برچسب‌های هشداردهنده در شهر زیرزمینی

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه به نصب برچسب‌های هشداردهنده «ورود بدون‌ماسک ممنوع» در مترو پایتخت اشاره کرد و از شهروندان و مسافران خواست برای حفظ سلامت خود و دیگران در شهر زیرزمینی حتما از ماسک استفاده کنند.

«نوبخت» اظهار کرد: با نصب نشانه‌ها در قسمت گیت ورودی ایستگاه و در قطارها تلاش کردیم توجه مسافران را نسبت به استفاده از ماسک جلب کنیم.
وی با بیان اینکه اقدام‌هایی چون ضدعفونی قطارها، ایستگاه‌ها و پایانه‌ها هر روز و در چندین نوبت به صورت مستمر انجام می‌شود، گفت: اجرای کامل طرح «ورود بدون‌ماسک ممنوع» تنها با مشارکت مسافران امکان‌پذیر است و از تمامی شهروندان می‌خواهیم برای حفظ سلامت خود و دیگران به این نکته توجه کنند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه: همزمان با شیوع ویروس کرونا سرفاصله حرکت قطارها با کاهش مسافران کم نشد تا از ازدحام در مترو جلوگیری شود

«نوبخت» اضافه کرد: همزمان با شیوع ویروس کرونا سرفاصله حرکت قطارها با کاهش مسافران کم نشد و حتی در برخی خطوط نیز کاهش زمان داشتیم تا از بهم خوردن فاصله اجتماعی در داخل مترو جلوگیری شود. 
به گزارش ایرنا ناوگان مترو تهران و حومه دارای هفت خط و ۱۲۷ ایستگاه فعال بوده و بخش قابل توجهی از سفرهای درون شهری پایتخت را به خود اختصاص داده است؛ رعایت توصیه های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک در شهر زیرزمینی بدون شک در جلوگیری از شیوع گستره کرونا موثر خواهد بود و این حقیقت باید به باور تبدیل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.