مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

مجوز فعالیت به بروکرهای فناوری ارائه می‌شود

0 24

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس از ارایه مجوز فعالیت به بروکرهای فناوری به عنوان بخشی از اکوسیستم نوآوری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در بیشتر موارد، بروکرها در مراجعه به دستگاه‌های صنعتی، مجوزی برای ارائه در زمینه فعالیت‌های خود نداشتند و این مساله مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

اکبر قنبرپور روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به تشکیل شورای شبکه فن بازار افزود: در نخستین جلسه شورای شبکه فن بازار که با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، اعضای این شورا از وزارت خانه های صنایع، علوم، تحقیقات و فناوری، اتاق بازرگانی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بروکرهای فعال سراسر کشور تعیین شدند تا بتوانیم عرضه و تقاضا را هرچه بهتر به هم نزدیک کنیم.

وی بیان کرد: اولین کار این شورا، تصویب آیین نامه فعالیت های بروکرهای تجارت فناوری است تا بتوانیم بعد از این مصوبه به بروکرها مجوز فعالیت بدهیم، متاسفانه کارگزاران تجارت فناوری یا همان بروکرها که در شبکه فن بازار چند سالی است فعال هستند، خیلی از مواقع برای اینکه به دستگاه‌های صنعتی یا حتی دولتی مراجعه کنند، مجوزی برای ارائه به دستگاه مربوطه در زمینه انجام فعالیت‌های خود نداشتند و این مساله به مطالبه‌ بروکرها از شبکه فن بازار ملی ایران تبدیل شده است.

بروکر فناوری؛ بروکر مفهوم نسبتا جدیدی است و معمولا به عنوان مشاوران مورد اعتماد تعریف می‌شوند که از دانش و تجربه تخصصی خود در یک بخش خاص از صنعت استفاده می‌کنند. این افراد می‌توانند تحویل پروژه یا راه حل مساله را با بهره‌گیری از یک شبکه از ارائه‌دهندگان متخصص تسهیل کنند. بروکرها دارای شبکه‌ای از شرکا هستند که علاوه بر ارائه بهترین راه حل برای رفع نیاز مشتری، هزینه‌های عملیاتی را نیز کاهش می‌دهند.

نقش بروکر، ارائه خدمات برای کمک به توسعه کسب و کار، انتخاب شریک و ارائه مشاوره مدیریتی برای بهبود وضع صنعتی است. به همین دلیل INOTEX 2020 نیز همانند سال گذشته فضایی را برای استقرار آن­ها درنظر گرفته است.

حضور شرکت­ های فناور، مخترعان، استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاران و نیز صنایع و سازمان­ های بزرگ در کنار بروکرهای فناوری در نمایشگاه اینوتکس فرصتی استثنایی برای بروکرها جهت ارتقای شبکه همکاران و ایجاد مشارکت و همکاری بین شرکت­ های متبوع خود هستند. نقش واسطه گری قراردادهای مختلفی که در بازار فناوری منعقد می شود، اهمیت دارد.

قنبرزاده اظهار داشت: تصویب آیین نامه فعالیت بروکرهای تجارت فناوری به ما اعلام می‌کند که چه مجموعه‌هایی بروکرهای فناوری هستند و می‌توانند باشند، چه کارهایی می‌توانند انجام دهند و حمایت‌هایی که دولت از کارهای تجارت فناوری می‌تواند، انجام دهد مشخص شده است؛ به نحوی که می‌توانیم در قالب این دستورالعمل مجوز فعالیت بروکرها را صادر کنیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر بیش از پنج هزار شرکت دانش بنیان و ۴۰ بروکر فعال داریم؛ در واقع ظرفیت بروکرهای فناوری در کشور بیش از این تعداد است و باید تلاش کنیم ظرفیت‌های بخش خصوصی را برای موضوعاتی مثل جذب سرمایه برای فناوری‌ها، انتقال فناوری، شناسایی نیازهای صنعتی و بازاریابی محصولات افزایش دهیم تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس گفت: در آیین نامه مذکور باید بروکرها تیم‌های تخصصی داشته باشند تا بتوانند روی تجارت فناوری، ارزش‌گذاری فناوری، موضوعات حقوقی انتقال فناوری و بازاریابی محصولات تسلط و تخصص کامل داشته باشند و فعالیت کنند، اعضای شورای شبکه فن بازار در جلسه دوم خود این دستورالعمل را مصوب خواهد کرد و ما به بروکرها مجوز فعالیت ارایه خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.