مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

بحران کرونا باعث تحول در آموزش از راه‌دور شده است ؛گفتگو با دکتر احسان قبول

0 104

مدیر دفتر همکاریهای علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: سوق یافتن دانشگاهها به اجرای برنامه‌های آموزشی از طریق فضای مجازی و راه‌دور بخاطر ضرورت رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی در اجتماع برای جلوگیری از شیوع بیماری ویروسی همه‌گیر کرونا، موجب تحول در این شیوه آموزشی شده است.

دکتر احسان قبول روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این شرایط را نباید با نظر منفی نگریست بلکه می‌توان آن را به عنوان یک فرصت دید که به زودی نشانه‌هایش نه تنها در دانشگاه فردوسی بلکه در دیگر دانشگاههای ایران و جهان هویدا خواهد شد.

وی ادامه داد: گرچه در وضعیت تحمیلی بر اجتماع بخاطر بحران بیماری کرونا بیشتر دانشگاههای جهان به سوی گسترش فضای مجازی و استفاده از ظرفیتهای آن سوق یافته‌اند اما برخی دانشگاههای منطقه هنوز نتوانسته‌اند در حوزه استفاده از فضای مجازی به خوبی گام بردارند. 

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با این وجود ارتباطات از طریق مجازی بگونه‌ای گسترش یافته که سبب تفاوت چندانی با روال عادی زندگی گذشته افراد در جامعه نشده است.

وی افزود: با توجه به تعطیلی آموزش حضوری “مدرسه تابستانی دانشگاه فردوسی” برای دانشجویان خارجی با گنجایش ۱۳۰ زبان‌آموز از کشورهای مختلف جهان به صورت غیرحضوری در حال فعالیت است. با استفاده از همین نوع آموزش فعالیت “مدرسه زمستانی دانشگاه فردوسی” نیز برای امسال در دست برنامه‌ریزی است.  

دکتر قبول ادامه داد: دفتر همکاریهای علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی در نظر دارد در آینده نزدیک با طراحی و استفاده از نرم‌افزارهای تولید شده روش آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان را بر اساس همین سامانه تغییر دهد تا استفاده از محتوای تولیدی در آموزش زبان فارسی برای این دانشجویان به راحتی صورت گیرد.  

وی گفت: قصد داریم دوره‌های مجازی دانشگاه فردوسی برای دانشجویان بین‌الملل گسترش یابد لذا آماده‌سازی شرایط برای تاسیس “دانشگاه مجازی” و کسب مجوز آن از وزارت علوم برای دانشگاه فردوسی در حال پیگیری است. 

مدیر دفتر همکاریهای علمی بین‌المللی دانشگاه فردوسی افزود: بر همین اساس تاکنون این مرکز آموزش عالی برای ۱۰ رشته مجازی جذب دانشجو داشته و در حال گسترش و افزودن رشته‌ها برای دانشجویان خارجی است.

وی هزینه آموزش دوره‌های حضوری و مجازی را در دانشگاه فردوسی یکسان ذکر و بیان کرد: متوسط هزینه دانشجوی بین‌الملل برای هر ساعت آموزش حدود یک دلار بوده و علاوه بر این دانشجویان حاضر در کلاسهاس فیزیکی می‌بایست هزینه‌های مرتبط با اقامت و سفر را نیز پرداخت کنند.

دکتر قبول افزود: متوسط هزینه پرداختی دانشجویان بین‌الملل در مقطع دکترا برای چهار سال آموزش ۹۰۰ میلیون ریال، دو سال تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ۴۵۰ میلیون ریال و برای چهار سال دوره کارشناسی  تحصیل  ۴۰۰ میلیون ریال پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: بنا بر مقتضیات رشته‌های دوره مجازی این نوع آموزش به صورت ۸۰ درصد مجازی و ۲۰ درصد رفت و آمدی و حضوری برای دانشجویان بین‌الملل طراحی می‌شود. 

این استاد دانشگاه گفت: ایجاد “دانشگاه مجازی” به عنوان یک کالج آموزشی در ارتقاء جایگاه دانشگاه فردوسی از نظر شاخصهای ارزشگذاری و رتبه‌بندی بین‌المللی آن نیز تاثیر بسیار دارد.
وی افزود: برای آموزش در دانشگاه مجازی می‌توان از ظرفیتهای آموزشی استادان داخلی و خارجی به راحتی بهره گرفت.

دکتر قبول ادامه داد: در دوره دکترا نیز تاکید بر پیگیری و توسعه آموزش به صورت پژوهش‌محور بر مبنای آموزش مجازی صورت گرفته است.  

وی گفت: همچنین برنامه مدونی برای برگزاری دوره‌های مشترک با دانشگاههای کشورهای پیشرفته در دست اقدام است تا بعضی از دانشجویان دوره  بین‌الملل بتوانند در دانشگاههای کشور خودشان برخی دروس را طی کنند.
مدیر دفتر همکاریهای علمی بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: این دفتر تمرکز خود را بر تبادل استاد و دانشجو و همچنین استفاده از فرصتهای مطالعاتی قرار داده بطوری که شمار تفاهمنامه‌ و قراردادهای این دانشگاه با ۷۱ کشور جهان هم‌اینک به حدود ۱۶۰ مورد رسیده است.

وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی امسال تاکنون دو تفاهمنامه با دانشگاههای اروپایی در کشورهای بوسنی و اتریش به امضا رسانده است.  

دکتر قبول همچنین گفت: دانشگاه فردوسی در مسیر تجاری‌سازی محصولات فناورانه با تلاش معاونت پژوهشی و فناوری این دانشگاه در حال انعقاد قرارداد با دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی خارج از کشور است.  
وی افزود: دانشگاه فردوسی در همین چارچوب موفق به ساخت و تولید “کیت تشخیص کرونا” شده و هم‌اکنون در حال رایزنی با عراق و مراکز بهداشتی آن کشور برای ارائه این محصول فناورانه است.

مدیر دفتر همکاریهای علمی بین‌المللی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ارائه خدمات آزمایشگاهی به مخاطبان در سطح جهان یکی دیگر از اقدامات معاونت پژوهشی این دانشگاه در عرصه بین‌المللی خواهد بود. 

هزار و ۷۵۰ دانشجوی خارجی از دیگر کشورهای جهان در دانشگاه فردوسی تحصیل می‌کنند. این دانشگاه از نظر تعداد دانشجویان خارجی رتبه نخست را در میان دانشگاههای ایران دارد.

دانشگاه ۷۰ ساله فردوسی مشهد که سال ۱۳۲۸ تأسیس شد، سومین دانشگاه باسابقه ایران پس از دانشگاههای تهران و تبریز، هم‌اینک در قالب دانشکده‌های‌ “ادبیات و علوم انسانی، الهیات و معارف اسلامی، علوم، مهندسی، کشاورزی، علوم ریاضی، علوم اداری و اقتصادی، دامپزشکی، علوم تربیتی و روانشناسی، منابع طبیعی، علوم ورزشی، معماری و شهرسازی، حقوق و علوم سیاسی” ۲۵ هزار دانشجو دارد که دو هزار و ۵۰۰ نفر آنها در مقطع دکترا، شش هزار نفرشان در مقطع کارشناسی ارشد و بقیه در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل هستند.

۸۲۰ نفر عضو هیات علمی در دانشگاه فردوسی فعالیت دارند که ۶۵۰ نفرشان دارای مدرک پی.اچ.دی یا رتبه استادی و پروفسوری هستند.
این دانشگاه به‌ عنوان بزرگترین مرکز آموزش عالی در شرق کشور هفت پژوهشکده تخصصی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.