مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس کدامند؟

0 15

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ریسک‌های تهدیدکننده بازار سرمایه اعلام کرد: در وضعیت کنونی عدم مدیریت صحیح فروش سهام عدالت و ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی از جمله مسایلی است که می‌تواند روند معاملات بورس را تحت شعاع قرار دهد.

«علیرضا تاج‌بر» امروز (سه‌شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بورس همیشه با ریسک و تهدیدهای مربوط به خود همراه است اما برخی اوقات این ریسک‌ها قوی و جدی می‌شوند و نیاز به شفاف‌سازی و رفع ابهام دارند، گفت: اکنون در مورد سهام عدالت این اتفاق در حال رخ دادن است و سهام عدالت در کنار مدیریت درستی که صورت گرفت در حال فروخته‌شدن است.

تاج بر به ریسک‌های تهدیدکننده بازار سرمایه تاکید کرد و افزود: عدم مدیریت صحیح فروش سهام عدالت سهامداران خرد از جمله مسایلی است که می‌تواند به شدت روند معاملات بورس در بازار را مورد تهدید قرار دهد که این موضوع به عنوان اصلی‌ترین تهدید بازار تلقی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار بر روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: عدم جذابیت بازارهای موازی برای سرمایه‌گذاری می‌تواند به شدت روند معاملات بورس را مورد تهدید قرار دهد که اکنون هیچ نشانه‌ای از این اتفاق در بازار وجود ندارد و روز به روز هم جذابیت آن‌ها در حال کاسته شدن است.

تاج‌بر به کاهش شتاب در رشد شاخص بورس در بازار اشاره کرد و افزد: بازار در چند روز گذشته به رشد قابل توجهی دست پیدا کرد و افت اخیر شاخص بورس را جبران کرد، این امر باعث شد تا شاخص بورس به استراحتی کوتاه مدت نیاز داشته باشد که روز گذشته شاهد استراحت شاخص بورس در بازار بودیم.

وی با بیان اینکه با توجه به اصلاح شاخص بورس اما حجم معاملات روز گذشته قابل توجه بود، گفت: در وضعیت کنونی شاهد ورود پرقدرت نقدینگی به بازار از سوی سهامداران حقیقی هستیم؛ بنابراین سرمایه‌گذاران نباید نگرانی خاصی از این منفی‌های کوچک در بازار داشته باشند.

اصلاح کوتاه‌مدت به نفع بورس است

 تاج‌بر اظهار داشت: اصلاح کوتاه‌مدت که به صورت روزانه در بازار رخ می‌دهد به نفع بازار است و با رشدی که شاخص بورس در اردیبهشت ماه تجربه کرد بازار باید برخی از اصلاحات را تجربه کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فعالان بازار موافق رشد پرشتاب شاخص بورس در چند روز متوالی نیستند، گفت: چنین افت و خیزهایی مناسب روند معاملات بازار نیست، اگر گاهی اوقات به دنبال رشدهایی که در بازار شکل می‌گیرد شاخص بورس اصلاحاتی را تجربه کند و سهم‌ها دست به دست شوند خیلی بهتر است تا اینکه شاخص بورس به صورت بی‌وقفه در مسیر رشد قرار گیرد.

وی افزود: بازار روز گذشته نیاز به استراحت داشت اما در کنار آن شاهد وجود خریداران و ورود نقدینگی قابل توجه از سوی سهامداران حقیقی در بازار بودیم که این موضوع نشان‌دهنده روند صعودی بازار در روزهای آینده است.

ثبت نام خودرو و آزادسازی سهام عدالت عاملی برای افت شاخص بورس

تاج‌بر خاطرنشان کرد: عده‌ای برای ثبت‌نام ایران و خودرو و سایپا و شرکت در قرعه‌کشی آن پول‌هایی را کنار گذاشته بودند و وارد بورس نکردند اکنون که نتیجه قرعه کشی مشخص شده مقصد این پول‌ها سپرده‌های بانکی با سودهای پایین یا بازار سرمایه است که اکنون به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از این پول‌ها در حال ورود به بورس هستند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در کنار این موضوع بازار در چند روز گذشته با ریسک سهام عدالت روبرو بود که بعد از مشخص شدن نحوه فروش و مدیریت خوب سهام عدالت باعث شد تا ریسک سهام عدالت به آرامی کاهش و برطرف شود.

صنایع برتر در بورس

وی به صنایع برتر در بازار تاکید کرد و افزود: اقبال بازار بیشتر به سمت سهم‌های بزرگ و سهم‌های با نقدشوندگی بالا است و به نظر می‌رسد که به نظر می‌رسد اقبال به سمت این صنایع در بازار ادامه‌دار باشد.

تاج‌بر خاطرنشان کرد: با توجه به رابطه معکوس قیمت جهانی دلار و صنایع کامودیتی محور انتظار داریم در روزهای آینده قیمت جهانی دلار تغییر و با کاهش همراه باشد، این موضوع می‌تواند منجر به افزایش قیمت صنایع کامودیتی محور در بازار و به نفع شرکت‌های بورسی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به افزایش قیمت ریالی دلار، انتفاع از افزایش نرخ جهانی محصولات شرکت‌ها و نبود مشکل در تولید و صادرات شرکت ها می‌تواند به عنوان نقطه قوتی در بازار محسوب شوند.

پیش‌بینی روند معاملات بازار

وی با بیان اینکه روند بازار در معاملات امروز متعادل است و به احتمال زیاد دوباره به سمت روند صعودی بازمی‌گردد، گفت: تا مقطعی از زمان سرمایه‌گذاران ترس از روزهای چهارشنبه داشتند و اقدام به عرضه سهام خود در بازار می‌کردند در حالی که اکنون این مشکل برطرف شده و چند هفته‌ای است که شاهد روند مطلوب بازار در روز چهارشنبه هستیم.

تلاش سازمان بورس برای بهبود وضعیت هسته معاملات

تاج‌بر به مشکل هسته معاملات در بورس تاکید کرد و گفت: سازمان بورس در حال تلاش برای بهبود وضعیت موجود است و اکنون تا حدودی وضعیت هسته معاملات نسبت به دو ماه گذشته بهتر شده است.

تاج‌بر خاطرنشان کرد:  چندین سال است که از به‌روز رسانی نرم افزار مربوط به هسته معاملات گذشته است؛ بنابراین باید در شرایط فعلی با وضعیت تحریمی که در کشور وجود دارد با این موضوع کنار آمد اما با تدابیر اتخاذ شده مبنی بر افزایش ساعات معاملات، کاهش بار معاملات و  محدودیت‌ها تا حدودی وضعیت هسته معاملات بهبود پیدا کرده است.

ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.