تحول دیجیتال، تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین[میترا محمدزاده]
تحول دیجیتال، تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین[میترا محمدزاده]

اینترنت اشیا، رایانش ابری، اپلیکیشن‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و افزوده، تحلیل گری داده، هوش مصنوعی و بلاک‌چین از مهم‌ترین انواعِ فناوری‌های تحول‌آفرین هستند.

تأکید می‌شود تحول دیجیتال به معنی استفاده تزئینی و مدگرایانه از فناوری‌های نامبرده نیست، بلکه زمانی می‌توانیم مدعی تحول دیجیتالی شویم که این فناوری‌ها، مدل‌های کسب‌وکار، تجربه‌های ذینفعان (مانند مشتریان و کارکنان در سطح سازمانی و شهروندان در سطح ملی) و فرایندهای عملیاتی ما را به نحو مطلوبی زیر و رو کرده باشند.

تحول دیجیتال تغییری شگرف است و نه بهبودی تدریجی

همان‌طور که در تعریف تحول دیجیتال عرض شد، این مفهوم به معنی تغییری شگرف است و نه بهبودی تدریجی.

به قول جرج وسترمن، پژوهشگر برجسته دانشگاه ام.آی.تی، تحول دیجیتال به ‌مثابه تبدیل کرم ابریشمِ سازمان به پروانه است و نه تبدیل آن به تنها یک کرم ابریشمِ سریع‌تر.

تحول دیجیتال به‌زعم بسیاری از صاحب‌نظران این حوزه، بیش از آنکه چالشی فناورانه برای سازمان‌ها باشد، چالشی انسانی است.

مطالعات متعدد توسط شرکت‌های مشاوره مدیریتِ مطرح نشان می‌دهد که مهم‌ترین مانع موفقیت تحول دیجیتال، «فرهنگ» و «مهارت»‌های دیجیتال می‌باشد.

محیط دیجیتال ، همان محیط آنلاین و الکترونیکی نیست

نکته مهم دیگری که می‌بایست به آن دقت کرد این است که «دیجیتالی سازی»، با «الکترونیکی کردن» متفاوت است.

محیط دیجیتال، تلفیقی خواستنی از منابع آنلاین (فناوری اطلاعات) و آفلاین (فیزیکی) در راستای ساخت تجربه‌ای جذاب برای ذینفعان بیرونی مانند مشتریان و داخلی سازمان مانند کارکنان است.

با مثالی مفهوم محیط دیجیتال را شفاف می شود:

مردم سال‌های سال است که با مراجعه به فروشگاه‌های فیزیکی، خرید خود را انجام داده و می‌دهند.
با تولد سایت‌هایی مانند آمازون دات کام، خرید الکترونیکی و آنلاین، به زندگی ما وارد شد.

اما در سال ۲۰۱۷، شرکت آمازون که تولدی کاملا الکترونیکی داشته، فروشگاه دیجیتالی خود با عنوان «آمازون گو» (Amazon Go) را افتتاح کرد.

این فروشگاه به‌صورت فیزیکی وجود دارد اما با استفاده از فناوری‌های تحول‌آفرین، فرایند انتخاب، خرید و پرداخت شما را جذاب و خوشایند کرده به‌نحوی‌که شما بدون توقف و در اسرع وقت می‌توانید خرید راحتی داشته باشید

آمازون گو

تحول دیجیتال از مباحث زیر مجموعه های تحول سازمانی محسوب میشود.

میترا محمدزاده کلاتی

میترا محمدزاده کلاتی

پژوهشگر و مدرس حوزه منابع انسانی
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی_ منابع انسانی
دانشگاه آزاد اسلامی قزوین

برای مطالعه مقاله های بیشتر در زمینه منابع انسانی به گروه آکادمی مدیریت منابع انسانی مراجعه فرمائید

آکادمی مدیریت منابع انسانی
نشانی در شبکه اجتماعی تلگرام : aliseyyednaghavi @