مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

کرونا روح عید را از عراق گرفته است

0 10

با گذشت چهار روز از تعطیلات سراسری عید سعید فطر، هنوز روح عید به عراق نیامده و همه جا سوت و کور است.

ویروس کرونا روح عید را از عراق گرفته همان طور که پیش از این، روح رمضان را در طول ماه روزه داری از عراقی ها گرفته و همه فعالیت ها و آیین های ویژه این ماه مبارک را فلج کرده بود.

عید سعید فطر در عراق که در حادترین و بحرانی ترین شرایط چه ایام حاکمیت ۲۵ ساله رژیم صدام، تحریم های ۱۳ ساله بین المللی (۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳) یا بعد از سقوط این رژیم در سال های جنگ مذهبی (۲۰۰۵ – ۲۰۰۷) و جنگ داعش (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷) هرگز از این کشور رخت بر نبسته بود ویروس نامرئی کرونا توانست این روح شادابی و نشاط را در ایام عید امسال از عراقی ها بگیرد.

در حالی که در چنین ایامی خانواده های عراقی کمتر در منزل می ماندند و تفریحگاه ها و پارک ها و شهربازی ها مملو از هیاهوی کودکان بود و بوی «کلوچه» – شیرینی محلی عراقی –  کوی و برزن را مملو از رایحه خوش خود می کرد و کوهستان ها و اماکن دیدینی و طبیعی شمال و تالاب های جنوب عراق پذیرای هزاران گردشگر داخلی بود، از هیچ یک از این فعالیت ها در عید امسال اثری دیده نمی شود.

زیارتگاه ها و عتبات مقدسه درهای خود را به روی زائران بسته اند و حتی قبرستان ها که در چنین ایامی خانواده ها بر سر قبر عزیزان از دست رفته خود می رفتند، به دلیل تدابیر پیشگیری از کرونا در شهرهای زیارتی از جمله نجف اشرف که یکی از بزرگترین قبرستان های جهان را دارد، از پذیرش زائران و خانواده های داغدار از دیگر شهرهای عراق خودداری کرده است.

عید فطر که هرساله یکی از منابع مهم درآمد بازاریان به شمار می رفت و قنادی و اسباب بازی فروش و مغازه دار و بقالی درآمد چند ماهه خود را در طول این چند روز به دست می آورد به دلیل خانه نشینی خانواده ها، همگی از رونق افتاده اند.

دولت عراق تدابیر امنیتی پیشگیری از شیوع کرونا را نه تنها در ایام عید کاهش نداده بلکه حتی شدیدتر و سختگیرانه تر کرده است.

خبرنگار ایرنا شب گذشته (سه شنبه) در شرق بغداد شاهد بود که نیروهای امنیتی به طور گسترده ای در این منطقه که در حال حاضر بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را دارد، مستقر شده و حتی از نشست های شبانه چندی نفری افراد در بلوارها و میادین جلوگیری می کردند.

با وجود اینکه بسیاری از عراقی ها انتظار داشتند با گرم شدن هوا آمار ویروس کرونا کاهش یابد اما در برخی مناطق خلاف این انتظارات اتفاق افتاده و آمار مبتلایان رو به افزایش گذاشته است.

برای اولین بار تعداد مبتلایان از یکصد نفر در روز تجاوز کرده است و درحال حاضر بر حسب آمار وزارت بهداشت این کشور تعداد کلی مبتلایان به چهار هزار و ۸۴۸ نفر و مرگ و میر به ۱۶۹ نفر و شفا یافتگان به دو هزار و ۸۵۲ نفر رسیده است.

عراقی که در طول ۷۰ گذشته توانسته بود با اقدامات سخت پیشگیرانه، ویروس کرونا را تا حد زیادی مهار کند و اجازه ندهد این کشور به شرایط بحران برسد اما عملا در طول ۲۰ روز گذشته آمارها به طور کم سابقه ای رو به افزایش گذاشته است.

اولین مورد ابتلا به این ویروس در ۲۴ فوریه (پنج اسفند ماه ۹۸) در عراق کشف شد و این کشور توانست در طول ۷۰ روز آمار مبتلایان را روی کمتر از دو هزار و ۵۰۰ نفر حفظ کند اما در طول ۲۰ روز گذشته تعداد مبتلایان بیش از دو هزار و ۳۰۰ نفر (معادل یکصد روز گذشته) بوده است.

آنچه در این تعداد بالای مبتلایان در عراق جای امیدواری دارد اینکه هنوز تعداد قربانیان ناشی از ابتلا به این ویروس پایین است و در این خصوص عراق به شرایط حاد نرسیده است.

در حال حاضر بر خلاف انتظار ستاد بحران مبارزه با کرونا در عراق که پیشتر پیش بینی کرده بود در ماه می کرونا در این کشور پایان یابد عملا نه تنها چنین اتفاقی نیفتاده بلکه آمار مبتلایان رو به افزایش گذاشته است.

استاندار اربیل (مرکز اقلیم کردستان عراق) امروز چهارشنبه در نشست خبری هشدارداده که در صورت عدم پایبندی شهروندان احتمال شیوع ویروس در کردستان عراق و خارج شدن امور از کنترل وجود دارد.

استاندار بغداد نیز از انتشار ویروس در کلیه مناطق پایتخت هشدار داده و گفته است که تعداد مبتلایان به ویروس در بغداد رو به افزایش گذاشته است و هیچ منطقه امنی فعلا در پایتخت وجود ندارد.

در نجف نیز مقامات این استان امروز چهارشنبه از شناسایی پنج مورد مبتلای جدید در این استان خبر داده اند.  

ویروس کرونا که پیش از این فعالیت های عمومی اعم از ادارات دولتی، دانشگاه ها، مدارس، بازارها و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ و عموم فعالیت اقتصادی و تجاری و حتی اعتراضات خیابانی را تعطیل کرده بود، برای نخستین بار توانست، روح عید و شادی و لبخند را از عراق بگیرد تا حتی کودکانی که شاید هنوز کرونا را درک نکرده بودند، قساوت قلب این ویروس نامرئی را در ایام عید سعید فطر درک کنند. 

عید سعید فطر جزو مهمترین تعطیلات و اعیاد عراق به شمار می رود که دولت هرساله به این مناسبت چهار روز را تعطیلی رسمی اعلام می کند و به دلیل شروع تعطیلات عید امسال از یکشنبه، دولت عراق هفته جاری را تعطیلات رسمی در سراسر این کشور اعلام کرده است.

 این تعطیلات که هرسال مملو از حرکت و جنب و جوش بود اما برای عراقی ها و کودکان این کشور امسال چندان جذابیتی نداشته زیرا اغلب خانواده ها همانند روزها و هفته ها و ماه های گذشته در کنج خانه هایشان کز کرده اند.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.