مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

یک محصول ایران‌ساخت؛ «کولرهای پلیمری هوشمند» هزینه قبض برق شهروندان را کاهش می‌دهد

0 41

روزهای گرم سال در راهند. روزهایی که مصرف آب و برق در کشور بر اساس آمارهای موجود رقمی بالا و در مرز هشدار را نشان می دهد؛ اما می‌توانیم در تابستان و روزهای گرم و بلند آن با استفاده از کولرهای پلیمری هوشمند ایران‌ساخت، هوای انرژی‌های طبیعی کشور را بیشتر داشته باشیم.

شرکت دانش‌بنیان پژوهشگران الکترونیک خودرو کامیاب با تلاش متخصصان ایرانی موفق شد کولرهای پلیمری هوشمندی طراحی کند که مصرف آب و برق را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به تولید کولر پلیمری هوشمند برای اولین بار در کشور شده است که در مصرف آب و برق صرفه جویی می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کولر این است که موتور آن در داخل تولید شده است و برای کاهش مصرف برق، تسمه‌ داخل کولر حذف شده است.

علیرضا پورگمرکی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان درباره محصول تولیدی شرکت می‌گوید: محصولات و خدمات شرکت ما مرتبط با حوزه تولید سیستم های گرمایشی و سرمایشی با استفاده از موتورهای پربازده BLDC است. محصولاتی که کمک خوبی به بازگشت سرمایه به کشور کرده است.

به گفته وی، تولید موتورهای پربازده BLDC برای نخستین بار در ایران تولید شده است. این کار از ورود این نوع موتورها به کشور جلوگیری و ارزبری را کاهش داده است.

استفاده از فن‌ها و کولرهای پلمیری هوشمند باعث کاهش 50 درصدی مصرف برق و 30 درصدی آب در کشور می‌شود. همچنین کولرهای تولیدی این شرکت دانش‌بنیان نسبت به کولرهای مشابه در دنیا میزان خنکی بیشتری دارد چون بدنه این کولرها از پلیمر ساخته شده است.

این فعال دانش‌بنیانی با اشاره به مطلب فوق، بیان می‌کند: بدنه این کولرها گرمای آفتاب را به خود جذب نمی‌کند و همین موضوع سبب می‌شود تا کولر خنکی بیشتری داشته باشد اما  کولرهای قدیمی به دلیل آنکه گرمای آفتاب را به خود جذب می‌کردند، سرمایی مناسبی را تولید نمی‌کرد و همین امر موجب می‌شد که آب و برق بسیاری هدر برود.

وی ادامه می‌دهد: پوشال‌هایی که در کولرهای آبی قدیم به کار می‌رفتند گرد و غبار زیادی را به خود جذب می‌کردند و این یعنی ورود آلودگی به خانه‌ها. اما در این کولرهای هوشمند، پلیمر جایگزین پوشال شده است که این پلیمرها مانع ورود آلودگی به خانه ها می‌شوند.

پورگمرکی با اشاره به کی از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا که در این کولرها استفاده شده است، می‌گوید:

این کولرها به روش آبیاری آبشاری پر می شوند. این موضوع به کاهش مصرف آب کمک می کند.

این شرکت دانش بنیان با بهره گیری از 19 متخصص ایرانی و با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانسته کولرهای تولیدی خود را به کشور عراق صادر کند و در آینده ای نزدیک هم برنامه ای برای صادرات محصولات خود به کشورهای افغانستان، پاکستان وودیگر کشورهای منطقه دارد.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.