مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

جوانگرایی عمل یا شعار زیبای مدیران و سازمان ها؟[نوید طمبوشی]

Profiles of two partners looking at each other while arm wrestling
0 19

امروزه سازمان ها صحبت از جوانگرایی میکنند ولی واقعا تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟ استارت آپ های جوانی که صحبت از جوان گرایی میکنند و خودشان هم افراد کم سن و سال هستند ولی برای استخدام نیرو دنبال افراد با تجربه تر هستند و به جوانان و افراد تازه کار اهمیت نمی دهند.

این موضوع تا جایی پیش رفته که اکثر شرکت ها به دنبال نیروی جوان حرفه ای و‌ متخصص هستند که دنیایی از مهارت و تجربه کسب کرده باشد،این موضوع باعث شده جوانگرایی بیشتر به یک شعار تبدیل شود تا واقعیت!

این موضوع تا جایی پیش رفته که اکثر شرکت ها به دنبال نیروی جوان حرفه ای و‌ متخصص هستند که دنیایی از مهارت و تجربه کسب کرده باشد،این موضوع باعث شده جوانگرایی بیشتر به یک شعار تبدیل شود تا واقعیت! تعداد زیادی از جوانان كشور ما به دلیل عدم مهارت هاي لازم در كار با ديگران،شناخت مهارت های ذاتی خود،برقراري ارتباط، تجربه کم افراد،تصميم گيري و رهبري باعث شده دچار سردرگمی شوند .توسعه این مهارت ها به جوانان این امکان را می دهد تا با تصمیم گیری با مسئولیت پذیری درک بهتر ارزش های خود و داشتن ارتباط بهتر با دیگران با محیط اطراف خود کنار بیایند.و بتوانند مشاغل پر مسئولیت و پر چالش را برعهده بگیرند.

مزیت اصلی استخدام جوانان و نرخ بیکاری

نرخ بیکاری جوانان به بالاترین میزان در 40 سال گذشته رسیده است اکنون مهم تر از همیشه پذیرش و کشف فوایدی است که جوانان برای تجارت به ارمغان می آورند. با توجه به مشکلات ابتدای سال ۱۳۹۹ این آمار در حال افزایش است و شرکت ها در حال تعدیل نیرو هستند که آمار بیکاری را بالاتر میبرد.

انرژی و چشم انداز جدید

کارمندان جوان می توانند چشم انداز تازه و طرز تفکر متفاوتی را برای کسب و کار شما ایجاد کنند. بیشتر کارمندان جوان مشتاق یادگیری ایجاد تجربه خود و مهارت های خود در نیروی کار هستند. این اشتیاق برای تیم سازی، بهره وری و اخلاقی بودن در محیط کار بسیار مفید است.

توسعه نیروی کار

جوانان به یادگیری عادت دارند اگر تازه از مدرسه یا آموزش عالی خارج هنوز هم یک طرز فکر را حفظ می کنند که به آنها کمک می کند تا آموزش را با سرعت بیشتری جذب کنند. از آنجا که آنها تجربه عظیمی از تجربه قبلی ندارند جوانان در واقع “تخته سنگ خالی” هستند. این فرصتی را به کارفرمایشان می دهد تا نیروی کار جوانان را بطور خاص آموزش ببینند که نیازهای سازمان خود را تأمین کنند.

توان مالی

در بیشتر مواقع دستمزد یک کارمند جوان نسبت به کارمندان با تجربه حقوق کمتری طلب میکند و در واقع نیروی ارزان و با انگیزه برای سازمان محسوب میشوند. گزینه هایی برای کارآموز رسمی و کارآموزی نیز وجود دارد که هم برای کارفرمایان و هم برای جوانان می تواند سود خوبی داشته باشد.

پیشرفت فنی و زودهنگام پذیرش

جوانان از ابتدا با فن آوری رشد کرده اند، وابستگی طبیعی آنها به فناوری و توانایی آنها در استفاده و درک فن آوری های مختلف به سرعت آنها را از سایر نسل های نیروی کار جدا می کند. استخدام جوانان تأثیر مثبت و مهمی در پیشبرد تجارت در اتخاذ و استفاده از نرم افزار و فناوری جدید دارد.

سازگاری و چابکی

هنگامی که شرایط غیر منتظره به وجود می آید افراد جوانتر برای پاسخگویی به تغییرات ناگهانی مجهز هستند و این می تواند در تغییر مکان های کاری مدرن که در آن روند فناوری و اولویت ها دائما در حال تغییر هستند می تواند سود زیادی داشته باشد. با داشتن مرزهای اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی در شرایط بحرانی سازگاری به جوانان این مزیت را می دهد که در یک محیط کاری که چابک تر ، تغییر پذیر و سریع تر از گذشته باشد همکاری کند و این دورا را پشت سر بگذارد.

هنگامی که شرایط غیر منتظره به وجود می آید افراد جوانتر برای پاسخگویی به تغییرات ناگهانی مجهز هستند و این می تواند در تغییر مکان های کاری مدرن که در آن روند فناوری و اولویت ها دائما در حال تغییر هستند می تواند سود زیادی داشته باشد. با داشتن مرزهای اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی در شرایط بحرانی سازگاری به جوانان این مزیت را می دهد که در یک محیط کاری که چابک تر ، تغییر پذیر و سریع تر از گذشته باشد.

برنامه ریزی برای جوانان در سازمان

برنامه اشتغال جوانان به آنها کمک می کند تا مهارت ها و تجربیاتی را که برای بهبود شغل طولانی مدت و چشم اندازهای اقتصادی و اجتماعی خود کسب می کنند بدست آورند. سرمایه گذاری و برنامه ریزی روی جوانان باعث میشود به سازمان متعهد شوند و تعهد عاطفی صورت بگیرد.

توجه نکردن به جوانان

در ایران ما جوانان را تحقیر می کنیم در دانشگاه به جوانان فرصت توسعه و کار عملی را نمیدهیم و آنها را از آموزش ها مهارت های کاربردی و عملی دور میکنیم،بازار کار نیز با کمبود نیروی متخصص مواجه میشود که این خود باعث ایجاد نا امیدی در جامعه و مشکلات جدیدی را به وجود می آورد.در کنار یک سیستم آموزشی فرسوده‌ و مشکلات اقتصادی فرصت های کافی برای جوانان ما وجود ندارد و آینده آنها بیشتر در خطر است.می آورد.در کنار یک سیستم آموزشی فرسوده و مشکلات اقتصادی که فرصت های کافی برای جوانان ما از بین برده است.

اشتراک دانش

تا اینجا مزایای استخدام جوانان برای سازمان را بررسی کردیم اما در سازمان ها اکثر افراد بزرگسالی هستند که دارای تجربه و مهارت های بالایی هستند که میتوان این اطلاعات را بین افراد جدید و قدیمی و کارمندان جوان به اشتراک بگذارند. موارد زیر خلاصه ای از این نکات میباشد.

کارمند جوان چه مهارت هایی را از کارمند بزرگسال یاد میگیرد:

  • وفاداری و تعهد به سازمان
  • تجربیات افراد
  • مهارت های بین فردی کارکنان قدیمی
  • حسرت خوردن کارکنان قدیمی برای گذشته خود و انتقال زندگی خود به نیروی جوان
  • استقلال در کار

کارمند قدیمی چه مهارت هایی را از کارمند جدید و تازه کار یاد میگیرد:

  • یادگیری فناوری و تکنولوژی جدید
  • تنوع طلبی جوانان
  • ریسک پذیری
  • تحقق رویاها
  • انرژی و انگیزه

نتیجه کلی

سازمان ها باید به این درک برسند که سن افراد فقط یک عدد است و ممکن است افرادی باشند با سنین کم مهارت های تخصصصی و بالایی داشته باشند اما بدلیل نداشتن سابقه کار و تجربه کاری شانس خیلی کمتری برای استخدام در سازمان دارند و این موضوع باعث شده که سازمان ها در جستجوی افراد با تجربه و بزرگسال باشند که بتوانند بدون دردسر و دغدغه از توانایی فرد در سریع ترین زمان استفاده کنند اما موضوع اصلی این است که سازمان ها تا چه زمانی میخواهند این روند را ادامه دهند؟!

و این روند فرسودگی مدیران سازمان و نبود مهارت ها و تکنولوژی های جدید در سازمان ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ شاید موضوع اصلی این است مدیریت در ایران شبیه شعار باشد تا واقعیت چون این حجم از مشکلات که شاهد آن هستیم و امید را از جوانا گرفته است قطعا راهکار آن در مدیریت تعریف شده است. نظریه های مختلف و روش های اصلاحی فروانی نوشته شده که میتوان از آنها بهره ببریم ولی متاسفانه این اتفاق در تعداد محدودی از سازمان ها رخ داده و هنوز خیلی از سازمان ها از بحران عبور نکردند. به امید اصلاح تفکرات مدیران و سازمان ها

نوید طمبوشی

دانشجوی مدیریت بازرگانی
کارشناس جذب واستخدام هلدینگ طرفه نگار
صفحه شخصی در ویرگول

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.